Az élet etikája
A Magyar Katolikus Püspöki Kar (MKPK) karácsony előtt kiadott Az élet kultúrájáért című bioetikai körlevelének tanúsága szerint a fogamzásgátlással, az eutanáziával, az abortusszal és más „életbe vágó” kérdésekkel kapcsolatban hagyományosan merev magyar katolikus álláspont most sem enyhült.
Az ágyban továbbra is tilos az óvszer használata, még ha hiányában esetleg védtelenek lennénk is a HIV-vírussal szemben (legyünk hűségesek!); ám tilos az „esemény utáni” tabletta vagy a spirál alkalmazása is. Tilos a leszbikus párok, a férj nélküli lányok, illetve az olyan nők megtermékenyítése, akik társ nélkül vállalnák gyermeküket.
Sok minden tilos az MKPK körlevelében foglaltak szerint, amely körlevél a Szent István Társulatnál könyv alakban jelent meg, s az interneten egyelőre nem olvasható. (Előzményei – az MKPK két korábbi, a mostanihoz hasonlóan „tanító” körlevele az Igazságosabb és testvériesebb világot! (1996) és A boldogabb családokért(1996). Sokan a körlevél előzményének tartják VI. Pál pápa 1968-ban kibocsátott, kritikusai által tabletta-enciklikának is nevezett Humanae Vitae kezdetű körlevelét is – amely először sokkolta az antibébire szokott nyugati közvéleményt azzal, hogy amit tesz, azt az egyház kategorikusan ellenzi.)
Az élet kultúrája című könyv az abortusztól a génterápián át a klónozásig az élet számos határ-kérdését – s a 21. századi tudomány számos témáját – öleli fel, s a két év alatt, amíg elkészült, a püspökkar tudós szakemberek – köztük a két agykutató akadémikus, az MTA-elnök Vizi E. Szilveszter és az egykori kultuszminiszter Hámori József, valamint Kopp Mária, a SOTE Magatartástudományi Intézetének igazgatója, Freund Tamás biológus, agykutató, illetve – mások mellett - Falus András, a Genetikai, Sejt- és Immunbiológiai Intézet vezetője – aktív közreműködésére számíthatott.
Meglátszik a körlevélen, hogy avatott biológus szakemberek bevonásával fogalmazták – véli elismerően a püspökkari dokumentumhoz fűzött kommentárjában Bitó László fiziológus-író is, aki 56 után a New York-i Columbia egyetemen tanult, majd tanított, s szemorvosként, természettudósként vált ismertté, a rendszerváltás utáni hazatelepülését követően mégis regényíróként szerzett hírnevet: trilógiája (Ábrahám és Izsák, Izsák tanítása, illetve A Názáreti Izsák) számos nyelven megjelent.
A szerző ezúttal nem a régi szegedi katolikus polgárcsalád sarjaként, hanem fiziológusként, természettudósként fűz megjegyzéseket az MKPK körleveléhez, olyan kérdéseket firtatva a püspöki megnyilatkozással összefüggésben, mint hogy vajon a fogamzást tekinthetjük-e emberré válásunk egyetlen, meghatározó momentumának? Prenatális fejlődésünknek vajon mely szakaszaira terjeszthetők ki az emberi jogok? Vajon mennyire éles, ha egyáltalán meghúzható, a határ a még nem élet és az élet, illetve az élet és a már nem élet között? Ön mit szól mindehhez?
Bitó László kommentárjai Az élet kultúrájáért című püspökkari körleveléhez