A Parlament és a Lánchíd közötti részen hétköznap marad az autóforgalom, hétvégente és ünnepnapokon közösségi térként működhet. Délebbre az Erzsébet hídig maradhat az autóforgalom, erről később döntenek, lehet, hogy csak a célforgalmat engedik majd be. Az Erzsébet híd alatt megszűnik az autóforgalom, visszaépítik a szocializmus idején elbontott lépcsősort.
Elkészültek a pesti alsó rakpart fejlesztésének engedélyezési tervei – jelentette be a Facebookon Karácsony Gergely főpolgármester. „Jó érzés végigtekinteni az eddig elvégzett munkán, amit mind azért csináltunk, hogy Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű közterülete zöld, élhető és a világörökségi környezethez méltó módon újulhasson meg” – írta a városvezető.
A projekt aloldala szerint az alábbiakra kell számítani a felújítások-átalakítások után a pesti rakparton, vagyis az id. Antall József rakparton, a Jane Haining rakparton, az Erzsébet híd alatti részen és a Belgrád rakparton.
Az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése már két részletben lezajlott. A főváros által az elmúlt években felújított és zöldített szakasz tervei a korábban elkészült, Margit hídtól északra kezdődő és a Parlament előtti szakaszhoz is illeszkedtek. Széles járdát és fasort alakítottak ki, padokat helyeztek el, átépítették a lehajtót, új, magas minőségű burkolatot alakítottak ki.
A fejlesztés következő fázisában a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítanak ki, amely nemcsak esztétikai szempontból jelentős, hanem a város zöldfelületének növelésében is fontos szerepet játszik. Az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják. A burkolat kialakítása a Lánchíd utcához lesz hasonló. Ezt az is indokolja, hogy mindkét köztérre igaz, hogy hétvégén és rendezvények alatt közösségi térként is funkcionálhat.
Ezáltal egy multifunkcionális tér jön létre, amely hétköznapokon az autós közlekedést szolgálja, hétvégén és ünnepnapokon pedig közösségi programok helyszíne lehet.
A Jane Haining rakparton idén nyolc új fát ültetünk el végleges helyükre, évelőágyásokkal kiegészítve. A végleges tervek szerint erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom – például hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálása – gépjárművei hajthatnak be. A Jane Haining rakpart tehát a Főváros szándékai szerint teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, de erről végleges döntés a civil megállapodás által szabályozott módon születhet majd.
Az autómentességről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően. A tesztidőszaknak része a hétvégi és a nyári, több héten át tartó megnyitás is,
ami a forgalmi modellezésen túl abban is nagy segítséget nyújt, hogy a szakemberek információt gyűjtsenek arról, hogy milyen használati módokra van igény.
Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetnek és kettős lépcsősort alakítanak ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül érheti(/éri) majd el a felső rakpartot, kapcsolódva a Belgrád rakparthoz, amikor a Jane Haining rakpartot autóforgalom is használja.
A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, ráadásul visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához.
A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el – emlékeztet a projekt honlapja.
A Belgrád rakpart esetében még csak most kezdődik a tervezés.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.