Ingatlan hvg.hu 2022. június. 01. 11:45

Egyre jobban megéri e-autós töltőállomásokkal felszerelni az irodaházakat

Megállíthatatlanul terjed a villanyautózás, ezzel együtt pedig egyre több töltőoszlopra van szükség Magyarországon is. Már ott tartunk, hogy érdemes megfontolni az irodaházak parkolóinak töltősítését, a vállalatoknak pedig az e-autós flotta kiépítését. Milyen lépésekből állnak ezek a fejlesztések, és milyen költségekre kell számítania annak, aki ilyesmire adja a fejét?

Vitán felül dübörög az elektromos autózás. Két éven belül mintegy 250 elektromos- és hibridautó-modell bemutatását tervezik, öt éven belül az EU és Nagy-Britannia elektromosautó-értékesítése megnégyszereződhet, az USA-é pedig több mint a duplájára nőhet. Ha a kínai e-autós piac növekedését is hozzávesszük, akkor ez több mint 50 millió járművet jelent, és még több mint 4 millió közösségi közlekedési eszközt.

Ekkora elektromos járműflotta azt jelenti, hogy az éves áramigény Kínában, az USA-ban, valamint az EU-ban és Nagy-Britanniában együtt 180–235 terawattórával ugrik meg 2025-ig, és 525–770 terawattórával 2030-ig. A McKinsey becslése szerint az áramétvágy kielégítésére 22–27 millió töltőállomást kell létesíteni az említett területeken 2025-ig, 2030-ig pedig akár 55 millió töltőre is szükség lehet.

Ha az e-autók számának alakulását globálisan nézzük, még durvább számokat kapunk, a becslések szerint ugyanis 2030-ra összesen már 130 millió villanyautó járja majd az utakat világszerte. Ennyi járgány etetése még több töltőállomást igényel majd. A kapacitások kiépítése szükséges, de nem olcsó munka: a McKinsey becslései szerint 110–180 milliárd dolláros befektetést igényel 2020-tól 2030-ig – de legalább ebbe beletartozik a közösségi és az otthoni töltőtelepek létesítése is.

Mi se maradunk le

Magyarországon is egyre lendületesebben nő az e-autósok áramfelhasználása. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) statisztikái szerint 2021-ben 10 907 megawattóra áramot tankoltak a magyarok az autóikba, ami közel 57 százalékkal több, mint a 2020-as mennyiség. Ezzel együtt a nyilvánosan elérhető töltőállomások száma is nőtt tavaly, a megelőző évhez képest 33,6 százalékkal. Tavaly év végén összesen 1880 nyilvános töltő működött az országban. A tisztán elektromos gépjárművek (5E kategória) száma az előző negyedévhez képest 21 százalékkal nőtt az országban, míg a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik 14 százalékos növekedést értek el.

Az irodaház parkolójának töltősítése

A fent taglalt folyamatokból mások mellett az is kiolvasható, hogy az irodaházaknak egyre inkább indokolt fontolóra venni a parkolóik töltőoszlopokkal való felszerelését. Hiszen idővel egyre több és több dolgozó közlekedik majd villanyautóval, sőt a vállalatok körében egyre népszerűbbek az elektromosautó-flották is.

Aki töltőállomások telepítésére adja a fejét, készüljön fel rá, hogy a folyamat azért nem pofonegyszerű: a kiválasztott szolgáltatóval együttműködve a helyszíni felméréssel indul. Ennek során az e-töltős cég szakembere megvizsgálja a helyszín elektromos hálózatának adottságait: annak kapacitását, a fázisok számát és a fázisonkénti terhelhetőséget. Ehhez hozzámérik a megrendelő igényeit, és csak mindezek ismeretében döntenek arról, hogy szükséges-e a helyi elektromos hálózat fejlesztése. A megfelelő töltőberendezést a helyszíni adottságok ismeretében, együtt választják ki a partnerek.

Mennyibe kerül ez?

A fentiekből sejthető, hogy egy irodaház parkolójának töltőkkel való felszerelésének nincs előre meghatározható ára: az egész csomag nagyban múlik azon, hogy szükséges-e fejleszteni a helyi elektromos hálózatot, és ha igen, milyen mértékben. A töltőberendezések árai persze többnyire megismerhetők a szolgáltatók weblapján, ha ott nincsenek feltüntetve, akkor pedig e-mailben, telefonon elkérhető az árlista.

Általában egy standard, 2x22 kilowattos töltőoszlop ára 1–1,5 millió forint körül mozog. Természetesen vannak professzionális változatok is, ezek ára nagyjából 2,5 millió forint – velük már fizetőssé is lehet tenni a betankolt áramot. Ebben az esetben a vállalkozás maga is regisztrálhat üzemeltetőként a MEKH-nél, de az még plusz költség: egyszeri, kb. félmillió forintos díja van.

Vegyük az ideális esetet: az irodaház felszereli a parkolójába a töltőket, mire az irodaházban helyiséget bérlő cég felbuzdul, és úgy dönt, lecseréli hagyományos, benzines flottáját e-autósra. Ebben az esetben a járgányokon túl intézni kell flottaszolgáltatást is, ez még plusz költség. Ez azonban elég sokrétű: idehaza elérhető az MVM Mobiliti Kft. szolgáltatása, mely a hazai töltőpontok mellett roaming töltést is kínál a külföldi partnereknél. Jár hozzá egy átlátható webes felület is, a Flotta Portál, mellyel nyomon követhető a teljes céges kocsipark energiafelhasználása, illetve annak költségei, és a flottakezelő a saját felületén keresztül autópálya-matricát is vásárolhat.

A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo

* * *

Tudatos otthon
Hirdetés
Kult Kovács Bálint 2024. december. 27. 20:00

„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”

Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.