Ideiglenesen, 10–12 hétre megszűnnek a kerékpársávok és a buszsávok a Blaha Lujza tér kereszteződésében, a szomszédos utcákban pedig a forgalomcsillapítás. A gombaszökőkút megmarad és jön mellé egy új, valamint nyilvános WC-t is kap a tér.
Váratlan megoldásokat választott a BKK a Blaha Lujza tér felújításának első 10-12 hetében szükséges közúti korlátozások kezelésére. A megoldások váratlanok annak tükrében, hogy az új városvezetés deklaráltan a közösségi közlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás primátusát hirdeti az autózással szemben. Ezt Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a Blaha felújítása kapcsán tartott sajtótájékoztatón is elmondta, hozzátéve, hogy
természetesen tudják: van szükséges autóhasználat, nem mehet mindig mindenki mindenhova biciklivel vagy BKV-val,
és minden beavatkozásnál igyekszenek a gépjárműforgalom igényeit is szem előtt tartani.
Balogh Samu azt is elmondta, hogy a Magyar Autóklub bejelentkezett konzultálni a Blaha felújítása kapcsán, éltek a lehetőséggel, a forgalomkorlátozásokat illetően olyan megoldások születtek, amelyeket a klub is támogat. A három váratlan megoldás, ami után aligha lehet „autósüldözéssel” vádolni a városvezetést és a BKK-t:
- A Nagykörúton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a kerékpársáv.
- A Rákóczi úton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a buszsáv.
- A párhuzamos Wesselényi és Dohány utcákban ideiglenesen megszűnik a forgalomcsillapítás, a két utca akadálytalanul autózható lesz befelé és kifelé.
Szűkület a buszfolyosón
A nagykörúti kerékpársáv megszűnése kapcsán aligha volt mérlegelési helyzet, irányonként egy-egy sáv marad, ugyanis a kereszteződés alatti aluljáró födémjét szigetelni fogják. Nyilván nem életszerű, hogy az az egy sáv kerékpársáv legyen, a gépjárművek ugyanis nem tudnak repülni, a kerékpárok azonban tudnak a normál forgalmi sávban közlekedni. (Szabad is nekik, sőt ott kell, ha nincs dedikált kerékpársáv vagy kerékpárút.)
Kevésbé triviális megoldás, hogy a Rákóczi úton megszűnik a buszsáv, és megmarad a két közforgalmi sáv. A buszok besorolását a külső sávba lámpaprogram fogja segíteni, illetve a KRESZ szerint ugyebár a megállóból induló busz besorolását elő kell segíteni – a gyakorlatban utóbbi szabályt sok autóvezető nagyon opcionálisként értelmezi. Szóval
lámpaprogram ide, a buszok segítése oda, borítékolható, hogy elég sok feltorlódott busz fog türelmesen balra indexelve rostokolni a kereszteződés előtt.
A másik opció ugye a buszsáv megtartása lett volna, egy forgalmi sáv elvételével. Az ezzel szemben választott megoldással a BKK ráadásul egy másik, ikonikusnak szánt fejlesztését lövi félig-meddig lábon: a kelet-nyugati, a BAH-csomóponttól Zuglóig tartó buszkorridort. A folyosót a Hegyalja úti buszsáv teljessé tételével hozták létre. Egyrészt azért, hogy a szintén felújítás alatt álló Lánchíd Erzsébet-hídra terelődő tömegközlekedési forgalma gyorsuljon, másrészt, hogy gyors, vonzó alternatívát kínáljon a város autóval való átszelése helyett – hiszen minél többen mennek be autóval a belvárosba, annál nagyobbak a torlódások. A BKK a korridorban gyorsjáratot is indított 110E jelzéssel, és úgy számoltak, a buszok a reggeli csúcsban 5–8 perccel gyorsabban szelhetik át a várost.
A buszkorridor működése szempontjából nagy kérdés, a járművek mennyire olajozottan tudnak majd átjutni a Blaha-kereszteződésen, vagy ott elveszítik azt az 5-8 perc előnyt. Egyébként a buszkorridor bejelentésekor szó sem volt arról, hogy a Blahánál a kereszteződésben ideiglenesen meg fog szűnni a buszsáv, sőt akkoriban még egy-egy forgalmi sáv lezárásáról beszéltek az illetékesek.
Újranyitják Belső-Erzsébetváros sugárirányú csatornáit
A másik ikonikus és pilotjellegű jelentős újítás, amit a BKK (ugyan csak részben és ideiglenesen) beáldoz, az a bulinegyed forgalomcsillapítása. A Wesselényi utcát és a Dohány utcát ugyanis újra kifelé és befelé átautózhatóvá teszik.
A BKK és a kerület 2020 nyarán alakították Belső-Erzsébetváros közlekedési rendjét, hogy csökkentsék az átmenő gépjárműforgalmat. A legfontosabb átalakítások, hogy a terület négy sugárirányú csatornájába (Dohány utca, Wesselényi utca, Dob utca, Király utca) gátakat építettek be, rövid szakaszokat, ahol fordított az utca haladási iránya.
Manapság világszerte általánosan elfogadott célkitűzés, hogy a nagyvárosok történelmi belvárosaiban csillapítani kell a gépjárműforgalmat. Erre vannak kemény eszközök, például a konkrét kitiltás vagy a dugódíj. Puha eszköz, ha a közlekedés szervezésében a gépjárműveket nem részesítik előnyben a többi közlekedési móddal szemben (ahogy az az elmúlt évtizedekben szokás volt), sőt akár szándékosan megnehezítik a motorizált közlekedést.
Az első napokban a szokatlan forgalmi rend okozott fennakadásokat és konfliktusokat, hosszú távon azonban szabad szemmel láthatóan is beváltotta a hozzá fűzött reményeket: mivel a négy sugárirányú csatornán nem lehet csak úgy egyszerűen átautózni a belvárosba befelé és onnan kifelé, a gépjárműforgalom jelentősen csökkent.
A forgalomcsillapítás ideiglenes megszüntetése a Wesselényi és a Dohány utcákban kontrollkísérletnek is kiváló lesz, kiválóan össze lehet majd vetni a két állapotot – mind tényszerűen, a forgalomszámlálási, zajterhelési, légszennyezettségi adatok alapján, mind szubjektíven, az érintett területek élhetőségét, hangulatát nézve.
Minden összejött a hatalmas dugókhoz
A Blaha felújításával kapcsolatos forgalomkorlátozások a lehetőségekhez képest maximálisan autózásbarátak. A döntések meghozatalában szerepet játszhatott, hogy a városvezetést és a BKK-t lényegében folyamatos politikai támadások érték a kialakult dugók miatt kormánypárti politikusok, illetve a kormányzati sajtó részéről. A válasz ezekre az volt, hogy dugók a felújítások előtt is voltak (a korlátozásokkal együtt járó járvány különleges állapot volt), Budapest történelmi belvárosa ideális helyzetben sem bír el ekkora gépjárműforgalmat. A felújítások pedig régóta húzódnak, tovább halogatni nem lehetett egyiket sem.
Ezzel együtt tény, hogy több tényező együttállása fokozza a dugókat. A járvány idején a tömegközlekedés helyett sokan az autót választották, egyfelől járványügyi aggályok miatt, másfelől jóval kisebb volt a forgalom, nem igazán voltak torlódások. A BKK adatai szerint
a tömegközlekedési járművek kihasználtsága még mindig nem érte el a járvány előtti szintet.
Vagyis általában véve többen autóznak, mint a járvány előtt, ami persze nagyobb dugókat generál.
És ott vannak az egyedi jelenségek. Az egyik, hogy az M0-s déli hídján újra korlátozni kellett a forgalmat, ami nagyobb terhelést jelent a város belsőbb részeire. A csepeli HÉV felújítása húzódik, a buszos pótlás önmagában plusz forgalmat generál, ráadásul sokan inkább az autót választják. Erre jött rá a pesti rakpart lezárása (átépítés és vízvezeték-csere), továbbá a Lánchíd felújítása (bár a hídnak nincs jelentős közúti kapacitása). Majd a Blaha Lujza tér felújítása – az ezzel kapcsolatos forgalomkorlátozások legalább csak 10–12 hétig tartanak.
Lesz nyilvános WC és még egy szökőkút
Ami a tér jövőjét illeti, a nagykörúti oldalra korábban tervezett pavilon nem épül meg, nagyon drága lett volna, ráadásul útban lett volna a Népszínház utcai villamosok kivezetésénél. Apropó Népszínház utcai villamosok: Balogh Samu szerint csak a kormányon múlik, mikor tudják kihozni a végállomást a térre, a főváros ugyanis szeretné megcsinálni, de nincs rá forrása. Ha a kormány ad rá támogatást, azonnal megvalósítják.
Az Europeum és a Corvin Áruház előtti utat a közforgalom elől lezárják, de megmarad szervizútnak, áruszállításra korlátozottan lehet majd használni, illetve tűzoltósági felvonulási útvonal lesz – mondta el Horváth László, a BKK projektmegvalósítási igazgatója.
A téren 75 fa lesz, lényegében minden felületen, ahol ezt a közművek elhelyezkedése lehetővé teszi. A tér középső részén vízáteresztő burkolat lesz, ahol ennél erősebb burkolatra van szükség, ott a fák kényelmét gyökérvédő gallérral, gyökérvédő cellával biztosítják. A jövőbeli esetleges fejlesztések (mint például a Népszínház utcai villamosvonal kivezetése) helyén is lesznek fák, ezeket gyökértároló lemezzel telepítik, hogy majd adott esetben könnyebb legyen a költöztetésük.
A Márkus Emilia utca torkolatánál lesz a nap 24 órájában üzemelő nyilvános WC. Ez üdvözlendő fejlemény, a fővárosban alig akad nyilvános WC, ami a fővárosiaknak és a turistáknak is nagyon kellemetlen tud lenni.
A gomba-szökőkút megmarad, de a burkolat szintjére süllyesztik. Lesz a téren az Europeum előtt még egy átsétálható, fellövő típusú szökőkút.
A tér felújítása során színházi emlékművet felújítják, és sokkal központibb helyre költöztetik. A hatvanas évekig itt álló Nemzeti Színház alaprajza a burkolatba lesz gravírozva, illetve a színház üléseit idézi majd a köztéri székek formája és színvilága.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.