Közelebb kerülhet a megvalósuláshoz az M5 autópálya és az M0 körgyűrű találkozásánál tervezett újabb magyar...
Közelebb kerülhet a megvalósuláshoz az M5 autópálya és az M0 körgyűrű találkozásánál tervezett újabb magyar megaberuházás, a gyáli Titanic projekt. A névhasználati jogot megvásárló File László elnök, a projektcég Titanic Invest Zrt. egyetlen tulajdonosa ugyanis a napokban részvénykibocsátást kezd, s állítása szerint már több magyar magánszemély, vállalkozás és néhány külföldi partner is jelezte vásárlási szándékát – értesült az Ingatlanmenedzser.
Lapunknak azt mondta, hogy összesen 45 százaléknyi tulajdonrészt akar eladni. Úgy tudjuk, hogy van már egy olyan nagyvállalkozó, aki az 500 millió euró becsült projektérték harmadát-felét is fizetné, a feltételei azonban nem ismertek. File László saját bevallása szerint eddig többszáz millió forintot költött az előkészületekre, de most már szüksége volt a pótlólagos forrás bevonására.
Kapcsolódó cikkek:
- Bedőlhet az Álomsziget projekt?
- Titokban indul az Eurovegas Bezenyénél
- Demján sokat nyer az orosz foci VB-n
- Gyurcsány tanúival folytatódik a sukorói per
- Magyar luxuskolostor a kőgazdagoknak
Természetesen banki hitel nélkül ez a beruházás sem jöhetne létre, ám a pénzintézetek manapság vonakodnak az ingatlanprojektek finanszírozásától. Az elnök elismerte, hogy a valódi lökést az adhatja, ha az egyik nagy nemzetközi tanácsadó cég (várhatóan a KPMG, a PwC, az Ernst&Young és a Deloitte valamelyike - a szerk.) által elkészített megvalósíthatósági tanulmányt jövő ősszel átnézik a bankok és rábólintanak a hitelkérelemre.
Mihez kell a pénz? Egy olyan megaprojekthez, amely jelentős befolyással lehet a magyar idegenforgalmi piacra és a konferenciaturizmusra – mondta ez elnök. A vízi vidámparkon kívül egy nagy, több ezer fős konferenciaközpont, ezen kívül egy hotel, wellness központ, üzletek és egyéb szolgáltatások kapnának helyet a Gyál külterületén lévő 100 hektáros területen.
Az 1200 oldalas előzetes üzleti terv szerint az egyik fő bevételi forrás a kaszinó lesz. Maga a vasbeton alapra épített Titanic hajó pedig a luxus vendégek igényeinek kiszolgálását célozza. A tulajdonos vezető szerint a beruházás már bírja a gyáli önkormányzat támogatását, ezt éppen a napokban erősítette meg Pápai Mihály (FIDESZ), a néhány hete hivatalban lévő új polgármester.
File László megerősítette az Ingatlanmenedzser információit, miszerint annak fejében mondott igent a képviselőtestület, hogy a beruházó vállalja: 500 millió forint erejéig támogatja egy új városi sportközpont létesítését. A testület egyébként már tavaly az év végén napirendre tűzte a projektet, amellyel akkor még alpolgármesterként, de egyetértett a politikus.
Az ütemezés a következő lehet:
(az Ingatlanmenedzser becslése+File László közlése)
2011 első féléve: egy nemzetközi tanácsadó elkészíti a megvalósíthatósági tanulmányt
2011 december: megszületik a finanszírozási szerződés
2012 eleje: megkezdődik a tervezés
2012 május: beadják az elvi építési engedélyezési kérelmet
2013 első negyedév: beadják a végleges építés engedélyezési kérelmet
2013 vége-2014 első fele: megkezdik a kivitelezést
2015: átadják a projekt fő elemeit
2016: a projekt kiegészítő elemeinek elkészülte
A magyar Titanicnak 16 településen keresett helyet a főtulajdonos. Ezek között több olyan is volt, amelyhez közel volt valamilyen repülőtér, hiszen a vendégek jelentős része repülővel érkezne. Végül a ferihegyi repülőtérhez közeli Gyálra esett a választás. Ott egyben rendelkezésre állt a szükséges 100 hektár. File László szerint jól jött az is, hogy a területen van egy 30 hektáros bányató, amit áramtermelésre használhatnak egy speciális technológia segítségével. Nem utolsó szempont volt, hogy találtak megfelelő hőforrást, amit jól kihasználhatnak.
Az adósságokkal küszködő gyáli önkormányzatnak ez lenne öt éven belül a negyedik nagy bevételszerző kísérlete. Először sikerült megegyezni a Tesco-val, hogy ott építse meg regionális logisztikai központját, ahol jelenleg 500 embernek adtak munkát. A cégtől tetemes iparűzési adó érkezik. Később két milliárd forintos kötvénykibocsátást kezdtek, majd különféle pályázatokon szereztek több száz millió forintot városfejlesztésre. Most pedig egyrészt félmilliárd forintot kaphatnának a Titanic-cégtől, másrészt rendszeres iparűzési adó is származhatna a szabadidő és konferenciaközpont megvalósulása után.
Az évek óta fideszes többségű önkormányzat az áprilisi választások után kialakult helyzetben már központi forrásokra is számíthat, időközben maga is akcióba lépett. A következő 12 hónapban csaknem egymilliárd forintot költenek egy városközpont kialakítására. A 23 ezer lakosú, 1997 óta városként működő településnek eddig nem volt igazi központja, de most lesz. A nagyrészt uniós támogatással indult projekt keretében új városháza, sétálóút és kerékpárút, valamint számos parkoló épül. Gyál főútján, a Kőrösi úton december első hetében több száz fát kivágtak, hogy helyet csináljanak az új központnak. A csaknem egymilliárdos beruházáshoz az Európai Unió 726 millió forintos támogatás nyújt, a többi pénzt önerőből teremtik elő, az átadást jövő november végére tervezik.
A helyi zöldségpiacot térkővel burkolják és korszerűsítik a csapadékvíz-elvezető rendszert. E munkálatok költségeihez szintén hozzájárult az unió, ám a leendő új főút mentén húzódó Budapest-Lajosmizse vasútvonal Gyálon átvezető szakaszának megerősítését saját erőből kell megoldaniuk. A biztonsági okokból elengedhetetlen vasúti korszerűsítés költségei még nem ismertek.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.