Ingatlan ingatlanmenedzser.hu 2010. december. 10. 06:10

Magyar milliomosok a Titanic projekt mögött

Közelebb kerülhet a megvalósuláshoz az M5 autópálya és az M0 körgyűrű találkozásánál tervezett újabb magyar...

Közelebb kerülhet a megvalósuláshoz az M5 autópálya és az M0 körgyűrű találkozásánál tervezett újabb magyar megaberuházás, a gyáli Titanic projekt. A névhasználati jogot megvásárló File László elnök, a projektcég Titanic Invest Zrt. egyetlen tulajdonosa ugyanis a napokban részvénykibocsátást kezd, s állítása szerint már több magyar magánszemély, vállalkozás és néhány külföldi partner is jelezte vásárlási szándékát – értesült az Ingatlanmenedzser.

A projekt honlapján így néz ki a hajó és környezete
Titanic Invest Zrt.

Lapunknak azt mondta, hogy összesen 45 százaléknyi tulajdonrészt akar eladni. Úgy tudjuk, hogy van már egy olyan nagyvállalkozó, aki az 500 millió euró becsült projektérték harmadát-felét is fizetné, a feltételei azonban nem ismertek. File László saját bevallása szerint eddig többszáz millió forintot költött az előkészületekre, de most már szüksége volt a pótlólagos forrás bevonására.

Kapcsolódó cikkek:

- Bedőlhet az Álomsziget projekt?

- Titokban indul az Eurovegas Bezenyénél

- Demján sokat nyer az orosz foci VB-n 

- Gyurcsány tanúival folytatódik a sukorói per

- Magyar luxuskolostor a kőgazdagoknak

Természetesen banki hitel nélkül ez a beruházás sem jöhetne létre, ám a pénzintézetek manapság vonakodnak az ingatlanprojektek finanszírozásától. Az elnök elismerte, hogy a valódi lökést az adhatja, ha az egyik nagy nemzetközi tanácsadó cég (várhatóan a KPMG, a PwC, az Ernst&Young és a Deloitte valamelyike - a szerk.) által elkészített megvalósíthatósági tanulmányt jövő ősszel átnézik a bankok és rábólintanak a hitelkérelemre.  

A beruházás tervezett helyszine
Google
Nem végleges látványterv a "tengerparti" szakaszra
Titanic Invest Zrt.

Mihez kell a pénz? Egy olyan megaprojekthez, amely jelentős befolyással lehet a magyar idegenforgalmi piacra és a konferenciaturizmusra – mondta ez elnök. A vízi vidámparkon kívül egy nagy, több ezer fős konferenciaközpont, ezen kívül egy hotel, wellness központ, üzletek és egyéb szolgáltatások kapnának helyet a Gyál külterületén lévő 100 hektáros területen.

Luxust áraszt az elképzelt hajóbelső
Titanic Invest Zrt.

Az 1200 oldalas előzetes üzleti terv szerint az egyik fő bevételi forrás a kaszinó lesz. Maga a vasbeton alapra épített Titanic hajó pedig a luxus vendégek igényeinek kiszolgálását célozza. A tulajdonos vezető szerint a beruházás már bírja a gyáli önkormányzat támogatását, ezt éppen a napokban erősítette meg Pápai Mihály (FIDESZ), a néhány hete hivatalban lévő új polgármester.

File László megerősítette az Ingatlanmenedzser információit, miszerint annak fejében mondott igent a képviselőtestület, hogy a beruházó vállalja: 500 millió forint erejéig támogatja egy új városi sportközpont létesítését. A testület egyébként már tavaly az év végén napirendre tűzte a projektet, amellyel akkor még alpolgármesterként, de egyetértett a politikus.

Az ütemezés a következő lehet:

(az Ingatlanmenedzser becslése+File László közlése)

2011 első féléve: egy nemzetközi tanácsadó elkészíti a megvalósíthatósági tanulmányt

2011 december: megszületik a finanszírozási szerződés

2012 eleje: megkezdődik a tervezés

2012 május: beadják az elvi építési engedélyezési kérelmet

2013 első negyedév: beadják a végleges építés engedélyezési kérelmet

2013 vége-2014 első fele: megkezdik a kivitelezést

2015: átadják a projekt fő elemeit

2016: a projekt kiegészítő elemeinek elkészülte 

A magyar Titanicnak 16 településen keresett helyet a főtulajdonos. Ezek között több olyan is volt, amelyhez közel volt valamilyen repülőtér, hiszen a vendégek jelentős része repülővel érkezne. Végül a ferihegyi repülőtérhez közeli Gyálra esett a választás. Ott egyben rendelkezésre állt a szükséges 100 hektár. File László szerint jól jött az is, hogy a területen van egy 30 hektáros bányató, amit áramtermelésre használhatnak egy speciális technológia segítségével. Nem utolsó szempont volt, hogy találtak megfelelő hőforrást, amit jól kihasználhatnak.

Ilyen lehet a szörfpálya
Titanic Invest Zrt.

Az adósságokkal küszködő gyáli önkormányzatnak ez lenne öt éven belül a negyedik nagy bevételszerző kísérlete. Először sikerült megegyezni a Tesco-val, hogy ott építse meg regionális logisztikai központját, ahol jelenleg 500 embernek adtak munkát. A cégtől tetemes iparűzési adó érkezik. Később két milliárd forintos kötvénykibocsátást kezdtek, majd különféle pályázatokon szereztek több száz millió forintot városfejlesztésre. Most pedig egyrészt félmilliárd forintot kaphatnának a Titanic-cégtől, másrészt rendszeres iparűzési adó is származhatna a szabadidő és konferenciaközpont megvalósulása után.

A Tescon kívül a ProLogis is jelentős logisztika bázist hozott létre Gyálon

Az évek óta fideszes többségű  önkormányzat  az áprilisi választások után kialakult helyzetben már központi forrásokra is számíthat, időközben maga is akcióba lépett. A következő 12 hónapban csaknem egymilliárd forintot költenek egy városközpont kialakítására. A 23 ezer lakosú, 1997 óta városként működő településnek eddig nem volt igazi központja, de most lesz. A nagyrészt uniós támogatással indult projekt keretében új városháza, sétálóút és kerékpárút, valamint számos parkoló épül. Gyál főútján, a Kőrösi úton december első hetében több száz fát kivágtak, hogy helyet csináljanak az új központnak. A csaknem egymilliárdos beruházáshoz az Európai Unió 726 millió forintos támogatás nyújt, a többi pénzt önerőből teremtik elő, az átadást jövő november végére tervezik.

A helyi zöldségpiacot térkővel burkolják és korszerűsítik a csapadékvíz-elvezető rendszert. E munkálatok költségeihez szintén hozzájárult az unió, ám a leendő új főút mentén húzódó Budapest-Lajosmizse vasútvonal Gyálon átvezető szakaszának megerősítését saját erőből kell megoldaniuk. A biztonsági okokból elengedhetetlen vasúti korszerűsítés költségei még nem ismertek.

 

Tudatos otthon
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.