Az autóhasználat visszaszorítása az elsődleges környezetvédelmi és levegőtisztasági szempontokon túl olyan elvontabb...
Az autóhasználat visszaszorítása az elsődleges környezetvédelmi és levegőtisztasági szempontokon túl olyan elvontabb kérdések újragondolásához vezet, mint az, hogy kié a közterület, és milyen szempontok alapján érvényesülnek az érdekeink - mondta Rogán Antal a HVG Öko Plusz 2010 szakmai kiadványnak.
Az V. kerületi „Belváros új főutcája” projekthez Bécs, Madrid és Strasbourg városa adta az ihletet Rogán Antal polgármesternek és Cselovszki Zoltán főépítésznek. Bécsben sok a csillapított forgalmú övezet, Strasbourgban pedig rafinált közlekedési szabályokkal nehezítik a belvárost autópályának tekintők dolgát. Az új főutca fehér burkolatának ötletét a madridi példa adta, ahol egyébként rendkívül sok a sétálóutca.
A burkolat édesvízi mészkőből, illetve gránitból készült. A mészkő élettartalma legalább 15 év, a gránité 25–30, a burkolatelemeket azonban mindkét oldalon megmunkálták, ezért amikor elhasználódnak, egyszerűen megfordítják őket. Mivel a homokágyba helyezett utcakőkockák 10 cm vastagok, nem szükséges őket ragasztóanyaggal rögzíteni, így a készítők remélik, a fordítás nem okoz majd gondot.
Valamennyien ismerjük a törések helyére berakott, más szabvány alapján készült kockák látványát, esetleg a kövek közé öntött fekete aszfalt korántsem szívderítő képét. Mivel a szabványburkolat bármely eleme azonnal cserélhető, a főutca esetében nem kell egész útszakaszokat újból rakni akkor, ha néhány kockakő megrongálódik. Az édesvízi mészkőre egyébként azért is esett a választás, mert világos színéből kifolyólag kellemes hangulatot kölcsönöz az utcaképnek. Bécsben egyébként pontosan ugyanezt a burkolati szabványt használják.
Az új főutca világítását környezetbarát, LED-alapú lámpákkal oldották meg. A kerület az új, csökkentett forgalmú utcát modern vonalvezetésű utcabútorokkal, illetve néhány szép köztéri szoborral tette egyedivé. A parkokat parkőr vigyázza, a közterületesek pedig jogosítványt kapnak a rongálók leszerelésére. Rogán Antal reméli, hogy a térfigyelő kamerák távol tartják majd a graffitiseket és a vandálokat. Az ötödik kerület új parkjait egyébként az idősek is nyugodtan használhatják majd, a másutt sok problémát okozó zaklató koldulás ebben a kerületben tilos.
A forgalomkorlátozás ellenére a lakók bárhonnan könnyen eljuthatnak otthonukhoz, az átmenő forgalmat viszont jelentősen korlátozták. Ahol régebben napi 13 ezer autó haladt át, ott a tervek szerint a jövőben mindössze napi 100–1000 gépkocsi kipufogógázát kell majd belélegezniük a lakóknak.
Hasonlóan érdekes témákról olvashat Öko Extra 2010 című szakmai kiadványunkban, amelyet 995 forintos áron megvásárolhat az újságárusoknál vagy online megrendelheti itt.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.