Két új franchise-cég lépett az elmúlt hónapokban a hazai piacra. Az egyik a magyar Knockies, amely a Tesco áruházakban videokivetítőn mutatja be az ingatlanokat. Megbízóik lakását filmre veszik, kérésre narrációt és feliratokat is készítenek hozzá. A másik a Spanyolországban 20 éve piacvezető Fincas Corral, amelynek négyszáz irodája van. Ez a franchise-iroda szolgáltatáscsomagot kínál a vevőknek, a közvetítésen kívül hitelezést, biztosítás, ingatlankezelést és -hasznosítást is.
Mandel Katalin, a Dakexpo Kft. ügyvezetője több olyan külföldi franchise-láncot említ, amely magyar partnert keres. A legkomolyabb jelentkező a franchise-átvevőkért kiállítási és médiakampányt is folytató, francia Laforet. A spanyol Alfa Inmobiliaria hálózatába lízingszerződés keretében is be lehet szállni, tehát kisebb havi díj mellett lehet kideríteni, hogy sikeressé válik-e az üzlet. Jön az eddig 45 országban irodát nyitott, amerikai Century21 is: értékesítési módszerük sok ponton hasonlít a Knockies-éra.
Kevesen fordulnak irodához
Az érdeklődők kizárólag ingatlanszakemberek, akik saját irodájukat működtetik, ám a hálózati munkában látják a jövőt.
Bár az ingatlanpiaci szereplők folyamatosan túlkínálatról és lanyha forgalomról beszélnek, az újonnan érkezők úgy látják, Magyarországon bőven van még helye országos hálózatoknak. Az ingatlanügyleteknek ugyanis egyelőre kisebb hányada, országosan 25--30 százaléka, Budapesten 40 százaléka zajlik ingatlanközvetítőkön keresztül. A frissen piacra lépett, két franchise-cég ennél is kevesebbre, 10-20 százalékra becsüli az arányt. A nyugat-európai trend azonban ennek ellenkezője, mert ott az adásvételek 95--98 százaléka irodák közreműködésével jön létre. A külföldi hálózatok úgy látják, hogy a magyar piac is ebbe az irányba halad, tehát az adásvételt irodai szolgáltatások nélkül intéző 60--70 százalékot tekintik potenciális ügyfélnek.
Az itthon ismertebb hálózatok, az Otthon Centrum, a Duna House, a Palace Ingatlan és az A1 mindezt persze erősen vitatják. Véleményük szerint az új versenytársaknak hátrányuk származik abból, hogy nem ismerik a helyi piacot. Azt jósolják, hogy a pesszimista gazdasági környezetben csak hosszú idő alatt tudnak majd piaci sikert elérni. A CDCI egyenesen úgy látja, hogy 4-5 cég köré koncentrálódik majd a piac.
Elsők és vezetők
Az első két ingatlan-franchise Magyarországon az Ingatlanbank és az olasz Tecnocasa volt, amelyek a korai érkezés ellenére sem lettek a legnagyobbak. Az irodák száma alapján jelenleg az Otthon Centrum és a Duna House vezeti a piacot. Az előbbi 1999 óta működik, az utóbbi pedig 2002-ben saját irodákkal indult, majd később lett belőle franchise. Komoly versenytársnak ígérkezik az amerikai Re/Max, amely egy év alatt 45 irodát nyitott. Igaz, a rendszerükben nincsen területi védettség, ezért aztán akár ugyanabban az utcában is több értékesítési pont nyílhat.
Néhány ismertebb ingatlanfranchise MagyarországonFrancishe cég neve | Forgalmazott ingatlanok száma( db) | Irodák száma( db) | Közvetítői jutalék |
A1 | 10 000 ( újépítésű+használt) | 10 | 4,2%,4,5%,4,8% |
City Cartel | 14 000 | 26 (3 saját, 23 franchise) | 4% |
Duna House | 14 000 | 92 | 3-5 %+áfa |
Otthon Centrum | közel 6000 | 110 | 4-5% között megbízás típus szerint |
Palace Ingatlan | 3000 | 16 | új lakás: 2%+áfa, használt lakás: 4%+áfa |
ReMax | 6684 | 45 | szolgáltatási csomagtól függ |
CDCI | 3000 | 19 | 3-5% |
Új piaci szereplők | | | |
Fincas Corral | nincs adat | 400 | nincs adat |
Knockies | 713 ( 2 hónapja lépett piacra) | 3 (francishe rendszerben, 20 előjegyzésben | 88-144 ezer Ft |