Milyen fejlesztések alakítják át Budapest arcát?
Magyarországon a kereskedelmi ingatlanszektor éves forgalma megközelíti az egymilliárd eurót, Budapest belvárosában pedig több jelentős fejlesztés is zajlik. Mely ingatlanok alakítják át a főváros kiskereskedelmi arculatát?
Az első bevásárlóközpontok a ’90-es években jelentek meg. Ekkor a modern üzleti koncepció átcsábította a kereskedőket a belvárosból a plázákba, aminek hatására a belváros jelentősége kereskedelmi és ingatlanpiaci szempontból egyaránt csökkent. A változást gyakorlatilag csak a legjobb adottságú bevásárlóutca, a Váci utca élte túl. Napjainkban ez a tendencia kiegyenlítődni látszik, mivel több olyan kiskereskedelmi fejlesztés is folyamatban van, amelynek köszönhetően a belváros kezdi visszanyerni korábbi jelentőségét – mondja Szabó Viktória, a Cushman & Wakefield vezető tanácsadója, aki szerint a korábbi bevásárlóutcák mellett már most körvonalazódnak az újabb kereskedelmi „negyedek”. A piac éretté válását bizonyítja az is, hogy az elmúlt években több új nemzetközi kereskedelmi cég is megjelent Budapesten, így például a ZARA, a Louis Vuitton, a Swarowski, a Nespress és a H&M. Ezen cégek pedig a modern, nagy alapterületű és rendezett tulajdonviszonyú ingatlanokat keresik.
Fókuszban a Vörösmarty tér
Mindig is
f Az ING multifunkcionális épülete a Vörösmarty téren © Stiller Ákos |
Vörösmarty tér környéke, ahol most egyedülálló módon fejlődik a kereskedelmi ingatlanpiac. A tér egyik legjelentősebb épülete a Capital Rt. tulajdonában álló Luxus Áruház, amelynek átalakítása várhatóan 2007 októberében fejeződik be. A kétezer négyzetméteres épületben két külön utcai bejárattal kétszintes üzlethelyiséget alakítanak ki. Mindkettőt a spanyol tulajdonú Inditex csoport bérli, amely Bershka és Stardivarius márkaüzleteket tervez megnyitni.
2007 őszén az ING nemzetközi ingatlanfejlesztő is átadja a Vörösmarty tér 1. szám alatt épülő 35 ezer négyzetméteres multifunkcionális épületét, amelyben irodák, kereskedelmi és lakóingatlanok egyaránt lesznek. A Vörösmarty térről nyíló bejárattal három szinten, az épület földszintjén, első emeletén és -1 szintjén lesznek kiskereskedelmi üzletek, összesen 6 ezer négyzetméteren. Az épület kulcsbérlője a svéd H&M, amely közel 3 ezer négyzetméteren nyitja meg férfi-, női- és gyermekruházati üzletét, a német New Yorker pedig 2 ezer négyzetméteren alakítja ki legújabb egységét. Az Inditex csoport szintén új márkája, a Pull&Bear divatáru első magyarországi márkaüzlete ugyancsak ebben az épületben nyílik meg.
A Vörösmarty tér és a Váci utca sarkán álló, közel 9 ezer négyzetméteres műemlék épület szintén a Vörösmarty tér kereskedelmi jelentőségét növeli. Az Orco csoport tulajdonában lévő palotából jellegének megtartásával bevásárló-galériát alakítanak ki, aminek átadása 2009 tavaszára várható. Különlegessége a mozgólépcsőkkel összekötött többszintes, belső átriumos tér lesz, főbejárata a Váci utcából nyílik majd.
A sétálóutca másik végén is komoly fejlesztések zajlanak: a Kígyó utca sarkán álló Klotild-palota külső felújítása már meg is kezdődött. A közel 12 ezer négyzetméteres épületben az ingatlanfejlesztő szálloda és körülbelül 2 ezer négyzetméternyi kiskereskedelmi terület kialakítását tervezi, átadása 2008 második felére várható. A Váci utca és a Pesti Barnabás utca kereszteződésénél, a piarista egyetem épületében is kereskedelmi ingatlanok lesznek: itt 3 ezer négyzetméteren alakítanak ki üzlethelyiségeket. A Váci utcára néző egységek megnyitását 2009 tavaszára tervezik.
A Fashion Street látványterve. Átépítik. |
Lassan, de biztosan
Az Andrássy út kiskereskedelmi szempontból a Deák tér és az Oktogon közötti szakaszra koncentrálódik, az Oktogon és a Hősök tere közötti részen inkább a lakó- és irodaterületek fejlesztése jellemző. Hosszú évek után mára körvonalazódni látszik az elegáns sugárút jövője: minden valószínűség szerint a luxusmárkák otthonává növi ki magát. A pár éve megnyílt Ermenegildo Zegna, a Nespresso, valamint a tavaly megnyitott Louis Vuitton üzletek megjelenése olyan márkák érdeklődését keltette fel, mint a Gucci, a Guess, a Burberry és a Mandarina Duck.
Az Andrássy út egyik legszebb épületének, a Divatcsarnoknak egy része szintén kereskedelmi ingatlanként születik újjá. Tulajdonosa, az Orco csoport az 5 ezer négyzetméteres műemléképület földszintjén és első emeletén kiskereskedelmi üzlethelyiségek, a felsőbb szinteken irodák kialakítását tervezi.
Tartalmi partnerünk a Bookmark Media ingatlanpiaci hírügynökség.