Műértő Műértő 2015. szeptember. 29. 18:00

Works.io / Mutasd meg a művészeted!

A Works.io a legújabb online szakmai platform, ahol képzőművészek és kurátorok professzionálisan mutatkozhatnak be. A website egy átfogó nemzetközi szakmai hálózat kialakulására kínál lehetőséget, melyből a művészeti világ minden szereplője profitálhat. A Works.io-t hárman hozták létre. Abe Han Kanadából jött Magyarországra, csaknem egy évtizede UX (User Experience – felhasználói élmény, a szerk.) designerként dolgozik, valamint web és mobil szoftverfejlesztő. Patrick Urwyler kurátor, művészettörténész és grafikai tervező, Svájcból költözött Budapestre, a Chimera-Project kortárs galéria alapítója és vezetője. Az izraeli Eyal Zucker a digitális médiaiparban dolgozik, digitális marketing szakember. Korábban nem ismerték egymást, itt Magyarországon találkoztak.

 

Works.io

-- A Works.io viszonylag rövid idő alatt komoly hálózattá fejlődött, mely sok információt ajánl fel elsősorban a fiatal művészgenerációkról. Mi volt a kiindulópont?

Patrick Urwyler: -- A cég tevékenységének alapötlete egy hétköznapi feladat megoldása kapcsán merült föl. Abe Hant felesége, Navratil Judit képzőművész megkérte, hogy tervezzen számára weboldalt, ami a felhasználó és a művész számára is könnyen kezelhető. Olyat, amit egyszerű aktualizálni, a művész maga is feltöltheti új munkáit, illetve a folyamatosan bővülő adatokat, és mindemellett az arculata is professzionális, a kortárs művészet vizualitásához illeszkedik. Ebből született meg a Works.io prototípusa. A továbblépéshez szükség volt egy olyan szakemberre, aki a kortárs művészet világából jön. Az archívumok, adatbázisok kezelésében, katalogizálásában szereztem gyakorlatot Svájcban. A berni múzeumban és más intézményekben volt alkalmam megtanulni, hogyan lehet képekből professzionális archívumot építeni, a galériában pedig azt, hogyan lehet professzionálisan menedzselni a művészeket. Abéval közösen kidolgoztunk egy online applikációt, amely egy portfolióból, egy szakmai életrajzból és szakmai szövegekből áll.

-- Miben más vagy több ez, mint egy weboldal?

Patrick Urwyler: -- Egy jól átgondolt szakmai profilt hoztunk létre kifejezetten képzőművészek számára, amit talán a Linkedinhez tudnék hasonlítani. Előnye, hogy a speciális szakmai igényeket tekintettük kiindulópontnak. A weboldalak tervezői általában a designra koncentrálnak, és nem – például – a művészek szakmai életrajzának sajátosságaira. További előny, hogy egyszerű feltölteni, később kiegészíteni az adatokat és használni.

Abe Han: -- A művészek szakmai profiljai egységesek és jól áttekinthetők, bár vannak különbségek: például a portfolió nagyságáról mindenki maga dönt. A standardizált formával a szakemberek – mert mindenekelőtt az ő igényeiket vettük figyelembe – könnyen és gyorsan tájékozódhatnak, megtalálhatják és kiszűrhetik a számukra érdekes információkat.

-- Hol tart most a site, illetve a hálózat építése?

Patrick Urwyler: -- Eleinte művészek profiljait építettük a weboldalon, mostanra már kurátorokét is. A Works.io-n jelenleg 101 országból 3711 művész szakmai anyaga elérhető, akik összesen kb. 31.600 kortárs művet töltöttek fel. Egyelőre nem lehet böngészni vagy tematikusan keresni, mert az oldal még nem tartalmazza minden részletre kiterjedően azokat az információkat, amelyekre – mondjuk – egy intézmény kurátorának szüksége lehet egy nagy kiállítás megrendezéséhez. Csak az tudja használni ezt a funkciót, akit mi meghívunk és felhatalmazunk. Most egy tematikus online kiállítást szervezünk a Works.io-n az építészet reprezentációjáról a kortárs művészetben. Fölkértünk egy kurátort, aki számára lehetővé tettük a böngészést a site-on. A kurátorok nagyon fontosak számunkra. Ők is építhetik a szakmai profiljukat, dokumentálhatják az általuk rendezett kiállítások anyagait a koncepció leírásával, fotókkal, a résztvevő művészek felsorolásával.

Abe Han: -- Számos olyan képzőművészeti adatbázis létezik, ahol a linkek között lépkedve, kattintgatva újabb és újabb információkhoz lehet jutni. Ezek azonban korlátozottak, mert mindegyiket egy-egy személy vagy csapat szerkeszti a hozzá eljutó információk alapján. A Works.io-n viszont mindenki maga tölti fel, később maga frissíti az információkat, tehát a tartalom korlátlanul és folyamatosan bővül, tulajdonképpen minden tag egyben szerkesztője is az oldalnak.

-- Hogyan áll össze hálózattá ez a rengeteg adat?

Patrick Urwyler: -- Amikor majd nyilvánosan is elérhetővé tesszük a site-nak ezt a funkcióját, a kurátori anyagokban szereplő művészek nevére kattintva át lehet majd lépni az alkotók saját profiljaiba, illetve fordítva is, a művészek profiljaiban szereplő kiállításokra kattintva átvisszük a felhasználót a kurátori profilba, hogy többet megtudhasson egy adott kiállításról. Tehát a művészek, a kurátorok, a kiállítások és maguk az egyes művek, sőt, a művészeti díjak is önálló egységként szerepelnek az adatbázisunkban, melyek összekapcsolódnak, hálózattá szerveződnek, és a felhasználó szabadon tud „közlekedni” az egységek között. Gyorsan és egyszerűen nyomon lehet például követni, hogy egy-egy kurátor milyen művészekkel dolgozott, hogy egy művész milyen kiállításokon vett részt, illetve, hogy kik voltak bizonyos művészeti díjak díjazottjai, ami a gyűjtőket is érdekelheti. Ez a lehetőség sokszintű kapcsolatrendszert tesz láthatóvá, ami a legkülönbözőbb szakmai kutatások kiindulópontja lehet: a művészet története jelen időben.

Abe Han: -- A Works.io nemcsak arra ad lehetőséget, hogy egy intézmény kurátora egy adott kulcsszó alapján böngésszen, hanem arra is, hogy egy intézmény nyitott pályázatot, rezidenciaprogramra vagy akár kiállításra való felkérést tegyen közzé. Persze megteheti ezt a saját weboldalán is, de a site segítségével sokkal hatékonyabban jut el az üzenet a művészekhez, és egyszerűbbé válik a jelentkezési anyagok begyűjtése. A közelmúltban hirdettük ki együttműködésünket a New York-i Independent Curators Internationallel, akik már a Works.io-n tették közzé legújabb nyílt kiállítási felhívásukat.

-- Milyen költségeket jelentenek ezek a lehetőségek a felhasználóknak?

Patrick Urwyler: -- Az intézményeknek az open call lehetőségét ingyenesen biztosítjuk, mert minőség szempontjából fontos a jelenlétük a hálózatban. A művészek számára ingyenes a belépés és egy kezdőcsomag. Ha valaki több művet szeretne feltölteni, megmutatni, azért havonta öt dollárt kell fizetni, ez jelképes összeg egy weboldal létrehozásához, fenntartásához képest. A Works.io-hoz bárki csatlakozhat, de a különböző intézményekkel, művészeti díjakkal és kurátorokkal való együttműködéseinknek köszönhetően elsősorban a hozzájuk kötődő kapcsolatrendszerekből jutott el hozzánk a legtöbb művész. Éppen emiatt több vagy más a Works.io, mint például a saatchiart.com. Ott az értékesítés a legfontosabb szempont, mi azonban olyan kortárs művészekkel is foglalkozunk, akik a kurátorok és az intézményi szféra számára érdekesek. Szeretnénk megmutatni a kortárs művészet diverzitását, nem csak festményeket, de videókat, installációkat, performanszokat is. (Megjelent a Műértő 2015. szeptemberi lapszámában.) (https://www.works.io/featured; https://www.works.io/patrick-urwyler)

Spengler Katalin

hvg360 Köves Gábor 2024. december. 04. 19:30

Jean Reno a HVG-nek: Visszavonulni? Magát a szót sem értem

Már magyarul is olvasható a világhírű francia színész első regénye, az Emma. Jean Renóval a Luc Bessonnal közös múltról, Natalie Portman ellenérzéseiről, egy tehetséges pingvinről, egy vaginába rejtett memóriakártyáról és Robert De Niróról is beszélgettünk.