A második Gyurcsány-kormány államtitkárai
Az első Gyurcsány-kormány nyolcvan szakállamtitkára közül összesen harmincan őrizhették meg államtitkári beosztásukat a második Gyurcsány-kabinetben. A miniszterelnök a politika és a közigazgatás kapcsolatrendszerét olyan irányba módosította, amitől Bibó István kifejezetten óvott fél évszázaddal ezelőtt.
HVG |
HVG |
Elbert Gábor sportügyi szakállam- titkár. Ütős megoldás © Túry Gergely |
A politikai megbízhatóság egyre fontosabb kritérium a kormányzat vezérkarában. Gyurcsány hivatalba lépése óta egymás után kényszerült távozni posztjáról egy sor olyan szakapparátus-vezető, aki hasonló tisztséget töltött be már az Orbán-kabinet idején is. A HVG értesülése szerint kifejezetten a kormányfő kívánságára mentették fel például az utóbbi két évben a Miniszterelnöki Hivatal volt integrációs államtitkárát, Gottfried Pétert, akárcsak az igazságügyi tárca 1998-2004 közötti szakapparátus-vezetőjét, Somogyvári Istvánt. A második Gyurcsány-kabinet megalakulása után távozni kényszerült az államtitkári kar két rangidős személyisége, az 1990 után összesen öt miniszterelnök bizalmát élvező Pulay Gyula és Müller György is. A szakállamtitkárok között ma már csak mintegy fél tucat olyan személy akad, aki korábban hasonló beosztásban dolgozott egy konzervatív adminisztrációnak is.
A pártsemleges kormányzati vezérkar eszméjét mindazonáltal nem Gyurcsány kezdte fellazítani. Legfőbb politikai ellenfele, Orbán Viktor 1998-ban maga is azzal kezdte miniszterelnöki működését, hogy megvált csaknem az összes megörökölt közigazgatási államtitkárától. A Fidesz ezt követően pedig a politikai zsákmányszerzést kiterjesztette a pártkáderek elől mindaddig szigorúan elzárt szakapparátus-vezetői posztokra is. 1998 és 2002 között egyes időszakokban a közigazgatási államtitkári székek egynegyedében aktív párttagok ültek Magyarországon. Ez az arány napjainkra már 50 százalék fölé emelkedett, amennyiben a miniszterek helyettesítésére feljogosított államtitkárok párthovatartozásából indulunk ki. A második Gyurcsány-kormány eddigi intézkedései más tekintetben is látványos következménnyel jártak: a hosszú évtizedek óta egyre terebélyesedő államtitkári kört ez év közepén sikerült jelentősen karcsúsítani. Míg az Orbán-kabinet hivatalba lépését követően például összesen 87, a Medgyessy-adminisztráció pedig 108 államtitkárt foglalkoztatott, addig a jelenlegi kabinetnek már csak 62 ilyen beosztású tagja van.
A második Gyurcsány-kormány megalakításakor a kormányfő mindenáron demonstrálni akarta, hogy a rendszerváltás óta ő volt képes a legkisebb létszámú kabinetet felállítani. Az állami bürokrácia karcsúsításával kapcsolatos kommunikációs előnyök kiaknázása után a miniszterelnök azonban módosítani készül a kormányzati szerkezeten. Hamar kiderült ugyanis, hogy közjogi szempontból enyhén szólva aggályos az uniós fejlesztési pénzek elosztását egy, a parlament által el nem számoltatható kormánybiztosra bízni. Egy készülő törvényjavaslat szerint Gyurcsány ezért végül mégiscsak miniszterré fogja kineveztetni Bajnai Gordon kormánybiztost, míg a Fejlesztéspolitikai Irányító Testület nagyrészt exminiszterekből álló öt tagja valószínűleg az államtitkári kar létszámát gyarapítja majd. Az elképzelés végrehajtásának útjában csak egy apró jogi akadály áll: a már említett 2006. évi LVII. törvény szerint ugyanis "A Miniszterelnöki Hivatalban legfeljebb négy államtitkár működhet". Ez a keret viszont már hónapok óta be van töltve.
BABUS ENDRE