Derűre ború?
A tavalyi kormányváltást megelőző szintre csökkent az MSZP népszerűsége, aminek hátterében nagy valószínűséggel...
A tavalyi kormányváltást megelőző szintre csökkent az MSZP népszerűsége, aminek hátterében nagy valószínűséggel Gyurcsány Ferenc szimpátiavesztése áll - legalábbis ez olvasható ki a Medián legfrissebb felméréséből. A március 4-e és 7-e közötti adatfelvétel alapján készült reprezentatív vizsgálat szerint a szocialisták támogatottsága a teljes népességben 3 százalékponttal - 23 százalékra - csökkent, a választani tudó biztos szavazók körében pedig az MSZP jelenleg 35 százalékon áll, s már 20 százalékponttal marad el a Fidesz-MPSZ e körben mért támogatottságától. Bár a Gallup valamivel kisebb különbséget - és az ellenzéki előny minimális szűkülését - tapasztalta márciusban (e felmérés szerint a Fidesz-MPSZ a biztos szavazó pártválasztók körében 50, míg az MSZP 41 százalékon áll), mindkét kutatóintézet adatai azt igazolják: megtört Gyurcsány lendülete. Miniszterelnökké választása óta még egyszer sem volt olyan alacsony a jelenlegi kormányfő népszerűsége, mint március elején: 41 százalék, szemben Orbán Viktor 53 százalékos "tetszési" indexével. Ráadásul a többség (44 százalék) a Fidesz-MPSZ elnökét alkalmasabbnak is tartaná a miniszterelnöki teendők ellátására, mint Gyurcsányt (36 százalék).
A tavaly őszi "ciklusfelező" kormányváltással egybekapcsolódó - nem kis részben Gyurcsány dinamikus fellépésének tulajdonítható - optimista várakozások a múlt év végéig adtak lendületet az MSZP-nek (HVG, 2005. január 22.). Ma viszont ismét ugyanaz az általános borúlátás jellemzi a politikai közhangulatot, mint tavaly augusztusban, Medgyessy Péter lemondásakor: több mint kétszer annyian látják úgy, hogy az országban "általában véve rossz irányba mennek a dolgok", mint akik bizakodva tekintenek a jövőbe (63, illetve 27 százalék). Ugyanakkor - mint azt a Századvég Politikai Elemzések Központja legfrissebb választásszociológiai kutatásai is jelzik -, az olyan változások, mint a közszolgáltatási díjak év eleji emelése, elsősorban azokat az idősebb életkorba tartozó embereket fordíthatják szembe az MSZP-vel, akiktől a szocialisták amúgy a várható szavazatok többségét szerezhetik. Miközben ugyanis az Fidesz-MPSZ támogatottsága elsősorban a fiatalabb választói csoportokon nyugszik - a 40 év alatti korosztályból például kétszer annyian szavaznának a Fideszre, mint a szocialistákra -, a 60 év feletti korosztályban stabilan 10 százalékpont feletti az MSZP előnye fő riválisával szemben. Ráadásul ebben az idősebb generációban a legnagyobb a választási részvételi hajlandóság. Az ugyancsak aktívabbnak számító nagyvárosi szavazók körében pedig a Fidesz-MPSZ utolérte, helyenként pedig már meg is előzte a szocialistákat: Budapesten például az 1-2 százalékos hibahatáron belülire olvadt az MSZP előnye.
Egyelőre az is az ellenzéknek kedvez, hogy a kormányzati kommunikáció fő célcsoportja a Fidesz-MPSZ szavazóbázisa, vagyis a fiatalabb generáció. Ezt jelzik például a kormányfő mostanában egyre sűrűsödő látogatásai egyetemi és diákklubokban, amelyeknek - mint egy múlt heti, indulatos vitába fajuló debreceni vizit is mutatta - meglehetősen kétes a politikai hozadéka. Az olyan, távoli jövőbe mutató kormányzati ígéretekkel viszont, mint például a 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozó nemzeti fejlesztési terv megalkotása vagy a felsőoktatás korszerűsítése, az idősebb választók nem szólíthatók meg. Vagy - mint például az egészségügyi rendszer még oly mérsékelt tempójú átalakításának felvetése is mutatja - akár aggodalmat is kelthet körükben.
Erősen kétséges, hogy pusztán erőteljes kommunikációs offenzívával Gyurcsány képes lesz-e mozgósítani az MSZP hagyományos támogatóit. A kísérlet sikere érdekében a kabinet mindenesetre nem fukarkodik a pénzzel. A kancellária a múlt héten hirdette ki a kormányzati kommunikációra kiírt 2 milliárd forintos tender (HVG, 2005. február 12.) győzteseit. E szerint médiatervezésre és -vásárlásra a Miniszterelnöki Hivatal (MEH) jövő június 30-áig 900 millió forint keretösszegű szerződést köt a Mediaedge: Hungary Médiaügynökség Kft.-vel, a MEH saját cége, a Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft. pedig 550 millió forintért végzi el a kapcsolódó nyomdai munkálatokat. A kommunikáció kreatív ügynökségét a héten nevezik meg (utóbbira 275 millió forintot terveznek költeni), közvélemény-kutatásokat pedig két cégtől - a Szonda Ipsostól, illetve a Mediántól - 278 millió forint összértékben rendel majd a kormány a ciklus végéig.
DOBSZAY JÁNOS