Klímaváltozás
Még nem igazán világos, hogy új nyelven a régi vonalat folytatja-e, avagy új eszményekre építve az eddigitől markánsan különböző szociáldemokrata politikát csinál a 2006-os választásokig a Gyurcsány-kormány. A produkció azonban, mint 1998 és 2002 között, most is egyszemélyes.
"Ez a kormány tehát Gyurcsány Ferenc nevét viseli, de nem az én kormányom" - közölte október elején, alig néhány nappal parlamenti megválasztása után a jelenlegi miniszterelnök. Gyurcsány azóta is több ízben jelezte, hogy egyelőre "hozott anyagból" dolgozik. "Ez még nem a Gyurcsány-kormány politikája, (...) az majd a következő év tavaszára alapozódhat meg" - nyilatkozta például a Mozgó Világ decemberi számában, utalva arra, hogy mindenekelőtt a megörökölt ügyeket kell lezárnia.
© Dudás Szabolcs |
"Orbán Viktor úr az elmúlt több mint két évben nem találta egyszer sem módját, hogy itt a parlamentben fejtse ki véleményét, viszont több mint két tucat alkalommal úgy gondolta, hogy a keresztény templomok alkalmas színhelyei a politikai megnyilatkozásoknak" - piszkálta meg például alig pár nappal karácsony előtt a jobboldal vezérét, a "szekularizált állami működés veszélyeztetettségét" hangoztatva a miniszterelnök, aki az első száz napjában éppen háromszor annyiszor szólalt fel érdemben az Országgyűlésben, mint Orbán 1998-ban hasonló időszak alatt. Az egyházak politikai szerepvállalásáról kirobbant vitában Gyurcsány egyébként a jobboldali retorika fegyverét fordította az ellenzék ellen, elutasítva, hogy akár a Vatikánban is az alázatos megfelelés szándéka irányítsa a magyar külpolitikát. A kormányfő megnyilvánulásai ugyanakkor maguk sem nélkülözik időnként a hatásvadász elemeket. Amikor a kórházi privatizáció kapcsán mindenféle diskurzust azzal igyekezett lezárni, hogy Kim Ir Szen és Révai József példájának a követését ajánlotta a Fidesz-MPSZ-nek, Gyurcsány éppen olyan olcsó eszközökkel élt, mint azok, akiket bírált.
© HVG |
Az új miniszterelnököt nem alaptalanul nevezik olykor ellen-Orbánnak. Gyurcsány kétségkívül sokat tanult az 1998 és 2002 között kormányzó elődjétől. Ahogy az előző ciklusban a konzervatív "kancellár" a jobboldal egységének és identitásának a megerősítését tekintette egyik legfőbb céljának, most Gyurcsány törekszik valami hasonlóra a baloldalon. Ezzel magyarázható, hogy a miniszterelnök aktuális szótárában a "munkáspolitika" általa korábban anakronisztikusnak nyilvánított fogalma ismét helyet kapott. Néhányan arra is emlékezhetnek, hogy a blairi szociáldemokrácia hazai apostola nem egészen egy évvel ezelőtt (még sportminiszterként) a tiltott önkényuralmi jelképnek számító vörös csillag itthoni legalizálását sürgette.
Gyurcsány októberi miniszterelnöki belépőjét mindenekelőtt azonban a bankok különadójának bevezetésével tette emlékezetessé, ami nyilván hivatott volt előre cáfolni a "bankárkormányozás" újabb vádját. A szocialisták szavazóbázisa mára lassan kezdi tudomásul venni, hogy a baloldal új miniszterelnöke történetesen az ország egyik leggazdagabb embere, aki több milliárd forintra becsült vagyonát a rendszerváltást követő aranyláz idején szerezte.
© Vörös Szilárd |
A miniszterelnöki bársonyszék elfoglalásakor Gyurcsány kétségkívül erkölcsi alapú kormányzást s a társadalmi igazságosság érdekében szükséges korrekciókat emlegetett. Azóta arról is beszélt, hogy a tandíj nélküli egyetemi kurzusokon tulajdonképpen a felső tízezer újratermelése folyik. Ennek ellenére egyelőre nem látni igazán, hogy a status quo megváltoztatása érdekében hol és milyen konkrét lépésekre készül a kabinet.
Az igazságügy-miniszternek egy új alkotmánytervezet kidolgozásáról tett év eleji bejelentése mindenesetre arról árulkodik, e kabinettől sem áll távol az olyan magasztos intézményi reformok ötlete, amelyek megvalósítására voltaképpen semmi esély sincs. A választásokig hátralévő 15-16 hónap nagy ívű programok végrehajtásához nyilvánvalóan kevés is. Ahhoz viszont hosszú, hogy csak politikai gesztusokkal próbálja meg kormányzóképességét igazolni a kabinet.
Gyurcsány az első baloldali kormányfő Magyarországon, aki végre meg akar szabadulni a bürokratikus szocializmus fogalomkészletétől, magatartásmintáitól. Hosszabb ideje látja, hogy az MSZP eddigi igazgatás-központú politikájának a meghaladásához új politikai eszményekre volna szükség. Ám a múlt év végén a kettős állampolgárságról szóló viták kapcsán például az is kiderült, hogy az október óta új programmal rendelkező hazai szociáldemokrácia deklarált új nemzetpolitikája egy luftballon; e fogalmon a párt meghatározó vezetői valójában az első éles helyzetben mást és mást értettek. Az emiatt kialakult zűrzavar, belső értékválság végül kínos kudarchoz vezetett: a Gyurcsány-kormány kultuszminisztere, az MSZP októberben megválasztott új elnöke november elején be sem merte tenni a lábát Erdélybe, ahol egy sepsiszentgyörgyi templomavatási ünnepségre lett volna hivatalos.
Más vonatkozásban sem könnyű a kormányfő által hiányolt új eszményeket kiolvasni az MSZP hosszú vajúdás után megszületett programjából. Egyre inkább úgy tűnik, a baloldal új politikai premisszáit vagy az ideológusi ambíciókat is dédelgető miniszterelnök fogja menet közben kidolgoztatni és az MSZP-ben kihirdetni - vagy senki más. Ezt látszanak jelezni a népszavazási hadjárat idején történtek is, amikor Gyurcsány - eredeti semleges álláspontját feladva - szinte egy személyben vállalta magára az utolsó napokban az MSZP "két nem" kampányának képviseletét.
BABUS ENDRE