2005. február. 02. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. február. 03. 13:10 Nemzetközi gazdaság

Függetlenség kilóra

Az orosz sajtópiac eddigi legnagyobb ügylete keretében a finn Sanoma-csoport felvásárolta a piacvezető moszkvai Independent Media magazinkiadót.

"Az oroszországi sajtópiac növekedési lehetőségei kimeríthetetlenek" - magyarázta újságíróknak Koos Guis, az amszterdami székhelyű Sanoma Magazines International (SMI) vezérigazgatója, miért vásárolta fel cége január végén 186 millió dollárért a több mint harminc napi- és hetilapot, valamint magazint kiadó Independent Mediát (IM). Az ügylettel egyebek mellett az oroszországi Cosmopolitan, az FHM, a Harper's Bazaar, a Yes!, a Men's Health magazin, illetve a legjelentősebb angol nyelvű orosz napilap, a Moscow Times és a legismertebb üzleti napilap, a Vedomosztyi kerül új tulajdonoshoz. A jó nevű lapok mellett az is vonzóvá tette az IM-et a Sanoma számára, hogy a vállalat az orosz írott sajtó hirdetéseinek harmadát mondhatja a magáénak.

A holland Derk Sauer üzletember és másik négy honfitársa által 1992-ben alapított és az ő többségi tulajdonukban lévő, 2004-ben 92 millió dolláros forgalmat elérő IM-ben egyébként korábban már több résztulajdonos is megfordult. Előbb a holland VNU kiadó - ez a cég küldte Moszkvába Sauert egy angol nyelvű hetilap alapítására, de a terv kudarcba fulladása után az üzletember önállósította magát -, majd az Interrosz holding élén álló Vlagyimir Potanyin nevével fémjelzett Prof-Media szerzett benne 35 százalékos tulajdont. A Prof-Mediával való összefogás azonban nem járt sikerrel, Sauer ezért tavaly novemberben 45 millió dollárért visszavásárolta a 2003-ban 35 millióért eladott pakettet.

Még legalább három évig továbbra is Sauer áll a cég élén a Sanoma és az IM megállapodása értelmében. A 3 milliárd eurós piaci értékű, Közép-Európa több országában - így Magyarországon is - jelen lévő Sanoma-csoporthoz tartozó SMI arra is kötelezettséget vállalt, hogy a következő években tovább bővíti az IM oroszországi, valamint ukrajnai sajtóbirodalmát. Míg Sauer azzal magyarázta a cég eladását, hogy az egyre élesebb oroszországi versenyben - a 145 milliós országban 30 ezer napi-, heti-, illetve havilap jelenik meg - csak egy nagy tőkeerejű tulajdonos szavatolhatja az IM fennmaradását, a Sanoma a volt Szovjetunió egykori tagköztársaságaiban tervezett terjeszkedéshez szolgáló ugródeszkaként tekint új cégére. Guis ugyanakkor elkövette azt a taktikai hibát, hogy az IM megvásárlása előtt nem konzultált az orosz hatalom képviselőivel, ami helyi elemzők szerint megnehezítheti az IM mindennapi életét és további terjeszkedését. Guis azonban nem tart attól, hogy a - befolyását az elektronikus médiára már kiterjesztő - Kreml bosszút forralna. "Szerintem az a lényeg, hogy a vásárló egy holland-finn cég. Lehet, hogy más lenne a helyzet, ha amerikaiak vagy németek állnának az ügylet mögött - vélekedett Guis a Vedomosztyi című napilapnak nyilatkozva. De kit zavarnak a hollandok és finnek, akiknek nincs politikai befolyásuk?"

2. oldal (Oldaltörés)

Az orosz sajtópiacon egyébként jelenleg meglehetősen korlátozott a külföldi jelenlét, a napi- és hetilapok túlnyomó többsége orosz üzletemberek kezében van. A Potanyin érdekeltségi körébe tartozó Prof-Media tulajdona két ismert napilap, az Izvesztyija és a Komszomolszkaja Pravda. Jelentős tulajdonos a négy éve Nagy-Britanniába menekült Borisz Berezovszkij is, aki egyebek mellett a Kommerszant és a Nyezaviszimaja Gazeta című napilapok, illetve a Vlaszty és a Gyengi című hetilapok fölött rendelkezik. Számtalan orosz sajtóterméknél ugyanakkor nem lehet tudni, kik is a valódi tulajdonosok: az impresszumban az újságírók vannak ekként feltüntetve, ám a zsurnaliszták mögött általában olyan magánszemélyek állnak, akik titokban kívánnak maradni.

A sajtópiaci kuszaság elriasztja ugyan a külföldi befektetők egy részét, ám vannak, akik inkább arra figyelnek, hogy miközben Oroszországban évi 5-10 százalékkal nő a hazai össztermék (GDP), 2003-ban egy főre még csak 17 dollárnyi hirdetési kiadás jutott, ami jóval kevesebb, mint a Nyugat-Európa országaiban mért 220 dollár, de messze elmarad például a 100 dollár körüli magyarországi értéktől is. Szakértők szerint a következő években jelentősen megugranak az Oroszországban működő cégek hirdetési kiadásai, s az életszínvonal jósolt emelkedésével párhuzamosan a sajtópiaci eladások is nőni fognak, így a tavalyi 365 millió dollár után 2007-ben már 550 millió dollár értékben kel majd el sajtótermék.

A külföldiek közül a többi között a Vedomosztyit egyharmad-egyharmad arányban tulajdonló brit Financial Times és az amerikai Washington Post vannak jelen az orosz piacon. Fontos szereplő a német Axel Springer is, amely 2004-ben jelent meg, és az amerikai Forbes magazin, illetve a Newsweek helyi változatát adja ki.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.