2007. november. 21. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. november. 21. 18:05 Trend

Irodabútorok világpiaca

Miközben a lakásbútorgyártók rettegnek a már nem csupán tucatárut, hanem minőségi stílbútort is előállító kínai...

Miközben a lakásbútorgyártók rettegnek a már nem csupán tucatárut, hanem minőségi stílbútort is előállító kínai, indonéz és vietnami manufaktúráktól (HVG, 2007. május 12.), irodabútorra specializálódott kollégáik nyugodtan alhatnak. Bár a világpiacot vezető amerikai multik - a Steelcase-től a Haworthön át a Teknionig - mindegyike rendelkezik gyáregységgel a Távol-Keleten, egyelőre nem fenyegeti őket az a veszély, hogy bedolgozóik egyszer csak önállósodnak, és koppintott termékeikkel alájuk kínálnak. "Az irodabútor bizalmi áru, ezért ránk nem jelent komoly veszélyt a keleti konkurencia" - fogalmazott a Michigan Business Review-nak idén tavasszal Thomas Reardon, az amerikai irodabútor-gyártók szövetségének igazgatója.

Az iparágban az idén több mint 11 milliárd dolláros forgalomra számító USA-ban az ezredforduló volt a csúcsidőszak, akkor egy évben 15 milliárd dollár értékű irodabútor talált gazdára. A világpiacot az amerikai Steelcase vezeti közel 3 milliárd dolláros árbevétellel, a második a HNI Corporation (2 milliárd), a harmadik a Herman Miller - az első tízbe csupán egyetlen európai, a Falco-Sopront is felvásárló holland Samas-csoport került be félmilliárd dollárnyi forgalommal. Az amerikaiak inkább maguknak gyártanak, tavalyi exportjuk nem érte el a félmilliárd dollárt.

Nyilván nem függetlenül attól, hogy a 9 milliárd euró értékben előállító Európában nem igazán népszerűek az amerikai bürobútorok. Az EU statisztikai intézete, az Eurostat adatai szerint az öreg kontinensen a Samas áll az élen, itt csak második a világelső Steelcase, a Haworth pedig - piaci elemzők szerint - elsősorban olaszországi gyárfelvásárlásainak köszönheti harmadik helyezését. Utána viszont a Magyarországon is ismert svéd, osztrák és német gyártók következnek. A piacméret és a gyártókapacitás tekintetében egyaránt Németország a listavezető a teljes EU-érték egyharmadát közelítő részesedéssel, utána Olaszország (21 százalék), Franciaország (14 százalék) és Nagy-Britannia (10 százalék) következik. Európából tavaly több mint félmilliárd euró értékű irodabútort hajóztak át az USA-ba - derül ki a német fa- és bútoripari szövetség közleményéből. "Az USA-ban gyakran már az is elég, ha valami olasz, a minőség nem is számít" - libbenti fel a fátylat az amerikai sznobériáról Larry Stein, a Furniture World című újvilági szakmagazin szerkesztője a HVG-nek.

Az egyik legvonzóbb célpont azonban az évente közel 10 százalékkal növekvő orosz piac. Most mindenkinek az az egyik legfőbb stratégiai célja, hogy ott megvesse a lábát, akár lakossági, akár irodabútorral kereskedik - állítja Silvio Santambrogio, az olasz gyártókat tömörítő Federlegno lobbiszervezet külkapcsolati felelőse.