ÁLLAMHÁZTARTÁS
A magyar gazdaság növekedése uniós összehasonlításban erőteljes, az újonnan csatlakozott tagállamok mezőnyében viszont csak az alsó középzónához elegendő. A növekedést az export, a reálkereset gyors emelkedése, illetve az államilag szorgalmazott beruházások táplálták. Ugyanakkor mind az államháztartás, mind a folyó fizetési mérleg hiánya évek óta olyan jelentős, hogy mára külön-külön is destabilizációs tényezőkké váltak. A túlköltekező és túlterjeszkedő, a magángazdaságra nehezedő állami szféra elszívja a forrásokat, ezáltal fékezi a gazdaságban rejlő lehetőségek kiteljesedését. 2001 és 2003 között a versenyképesség is számottevően romlott, aminek fő tényezői - az export jövedelmezőségének mérséklődésén keresztül - a forint erősödése, a minimálbérek gyors emelése - ez például könnyűipari vállalkozások tömegét tette tönkre -, illetve a költségvetési szférában végrehajtott, de a magánszektort is elérő béremelések.
A magyar gazdaság növekedése uniós összehasonlításban erőteljes, az újonnan csatlakozott tagállamok mezőnyében
HVG |
A versenyképesség romlása következtében a költségigényes, alacsony hozzáadott értékű, többnyire összeszerelő jellegű tevékenységet több, korábban stabil magyarországi beruházó Kínába - kisebb mértékben Romániába, Ukrajnába - helyezte át. Magyarország rendre elveszítette a versenyt Lengyel- és Csehországgal, illetve Szlovákiával
HVG |
Mivel a belföldi megtakarítások nem fedezik az államháztartás hiányát, az egyes évek deficitjének és az államadósságnak egyre nagyobb hányadát külföldi befektetők finanszírozzák, akiket a magyar
HVG |
JAVASLATAINK
Átállás a dinamikus, fenntartható működési pályára. Ennek érdekében a fogyasztás és a felhalmozás mai, 76:24 százalékos arányának mielőbbi átbillentése szükséges a beruházások javára, a hazai össztermék 28-30 százaléka körüli beruházási hányad elérésével. Ezt 2007 után az elvileg bőségesen igénybe vehető uniós források is megkönnyítik. Ahhoz azonban, hogy a fogyasztás és a beruházások együttes növekedése ne terhelje még tovább az államháztartást - és ezzel együtt ne növelje annak külső forrásigényét -, a lakossági jövedelmek egy-két évig legfeljebb 2-3 százalékkal növekedhetnek, a háztartások fogyasztása pedig 1-2 százalékkal. A beruházások felfuttatásának nem a központi költségvetés által pénzelt fejlesztések, hanem a vállalati-üzleti invesztíciók körének bővítését kell jelentenie. Állami és nagyobb önkormányzati beruházásokat a maastrichti követelmények teljesítéséig nem szabad kezdeni, a fejlesztésekben az állam csak az uniós társfinanszírozás mértékéig vegyen részt.
Euró 2011-ig. Teljes kasszakészítés egy hónapon belül, beleértve az állami garanciák, a több évre, évtizedre nyúló ppp-kifizetések, a törvényben meghatározott akadálymentesítési program költségei, valamint az állami közlekedési szolgáltatók - a MÁV, a BKV - tartós deficitjének és tőkehiányának felmérését, utóbbiakkal a ráfordításokat (és persze az uniós normákat) tükröző szolgáltatási szerződések megkötését.
HVG |
Markáns költségvetési kiigazítás. Az idén legalább a GDP 1-1,5 százalékának megfelelő összeg megtakarítása az államháztartás idei évre tervezett (a magánnyugdíj-pénztári befizetéseket is beszámítva) 4,7 százalékos GDP-arányos hiányának betartása érdekében. Ezért a költségvetési szervek 1820 milliárd forintosra tervezett kiadásaiból legalább 2 százalékot kötelezően meg kell takarítani, az egyes fejezetekben meghatározott, összességében 59 milliárd forintos államháztartási tartalékot zárolni szükséges. Az új kormány a mainál kevesebb tárcával, kisebb központi létszámmal kezdje meg a működését.
A bevételek növelése céljából meg kell szüntetni az általános forgalmi adó 15 százalékos kulcsát. A társadalombiztosítási alapok mintegy 800 milliárd forintos költségvetési kiegészítésének mérséklése érdekében szűkíteni kell azok körét, akik után a központi költségvetés az adóbevételek terhére „járulékot" fizet az egészségbiztosítási kasszának. A fiatalkorúakat, a diákokat, a nyugdíjasokat, a gyermeküket otthon nevelő szülőket, a beteget gondozó családtagokat, a munkaképteleneket, a fogvatartottakat, a hajléktalanokat, valamint a munkaügyi központokkal együttműködő állástalanokat leszámítva, három hónapos türelmi idő után mindenki járuljon hozzá egészségügyi költségeihez, a mindenkori minimálbér néhány százalékában meghatározott havi díjfizetéssel „váltva meg" jogosultságát. Egyéves átmenet után az alapvetőkön kívüli egészségügyi ellátást csak a járulékfizetők (és azok, akik után a költségvetés téríti meg a járulékot a tb-nek) vehessék igénybe, ami hozzájárulhat a bejelentett, legális foglalkoztatás kikényszerítéséhez. Akár úgy is, hogy a feketefoglalkoztatás kifehérítésére vállalkozó munkaadók - például az építőiparban, az agrárgazdaságban - az első fél évben 10 százalékpontos járulékkedvezményre jogosultak, amennyiben legalább egyéves munkaszerződést kötnek.
Előny a rászorultaknak. A szociális támogatások növelésének átmeneti befagyasztása, a családi pótlék megszüntetése azoknak a családoknak az esetében, ahol magas az egy főre jutó jövedelem - ötéves, átmeneti időszak alatt, évi 20-20 százalékos lefaragásokkal. A felszabaduló források - vagy azok egy része - átcsoportosításával a rászorultak támogatásának növelése.
Átlátható, ellenőrizhető fejlesztési politika. A 2007-2013 közötti uniós felzárkóztatási támogatások felhasználását rögzítő második nemzeti fejlesztési tervet valódi társadalmi egyeztetés alapján kell kialakítani. A források jelentős része szolgálja a szakképzést, az információtechnológiát, a kutatás-fejlesztést és a környezetvédelmet. A pályázatok elbírálását, a támogatások folyósítását meg kell gyorsítani. A kormány dolgozza ki az uniós források hasznosításának objektív mérési rendszerét. A fenti elvek alapján mért forráshasznosulásról a kormány évente tegyen közzé nyilvános jelentést, külön kitérve arra, hogy a fejlesztések mennyiben szolgálják az országon belüli regionális fejlettségi különbségek enyhítését.