2005. december. 07. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. december. 07. 16:49 Trend

Amerikai álmok

Minél nagyobb, minél kisebb - az amerikaiak ezt keresik, amikor a karácsonyi bevásárlási szezonban ostrom alá veszik...

Minél nagyobb, minél kisebb - az amerikaiak ezt keresik, amikor a karácsonyi bevásárlási szezonban ostrom alá veszik az áruházakat, valamint a szórakoztatóelektronikai cikkeket árusító online boltokat, melyek ez idő tájt nemcsak engedményekkel, de ingyenes házhoz szállítással is kecsegtetik a vásárlókat. A minél nagyobb a lapos televíziókra vonatkozik, számukra az idei az áttörés éve, a minél kisebb pedig a digitális zenei lejátszókra, amelyek éppen a hordozható cd-játszókat utalják a technológiai múzeumokba.

A szórakoztatóelektronikai termékek terén Európánál hagyományosan olcsóbb Egyesült Államokban az egy éve még 4 ezer dollárba kerülő, 90 centiméteres átmérőjű folyadékkristályos (LCD) tévékészülékek már átlagosan 2700 dollárért megvásárolhatók (de aki ráér, az az iSuppli piackutató cég előrejelzése szerint három év múlva már 900 dollár alatt megkapja). Az LCD-tévék ár-érték mutatójában a jelek szerint itt van az a lélektani határ, ahol megnyílik a vásárlók pénztárcája.

A vételárat tekintve még őrzi előnyét a plazmatelevízió, amelynek a legnépszerűbb változata a tengerentúlon is a 106 centiméteres átmérőjű; ezt átlagosan 1900 dollárért kínálják. Drágábbak a nagy felbontású (HD) adások vételére fölkészített készülékek. Terjedésüket mégis segíti, hogy a szövetségi távközlési bizottság előírása szerint az USA-ban 2007. március 1-je után már csak olyan televíziókat lehet értékesíteni, amelyek képesek fogadni a digitális jeleket is.

A szezon másik slágercikke a digitális zenelejátszó, amelynek típusai egyre kisebbek, mégis mind többet tudnak. A rendkívül éles verseny a legolcsóbb MP3-lejátszók árát már jóval 100 dollár alá vitte, és a vezető gyártók - mint a dél-koreai Creative Technology és Samsung vagy a japán Sony - teljes, flash memóriás és merevlemezes változatokat egyaránt tartalmazó termékpalettával készültek az ünnepekre. A piacot azonban továbbra is az amerikai Apple iPod-családja uralja, amelynek bővítésével a kaliforniai cég nemcsak versenytársaira, hanem önmagára is folyamatosan rálicitál. Legújabb modelljét, a zene és a fényképek mellett már filmek lejátszására is képes, 60 gigabájtos iPodot - amelyet az Egyesült Államokban sem szerzői jogi "felár", sem pedig az USA-ban ismeretlen áfa nem drágít, csak az egyes államokban különböző mértékű, de az európait sehol meg nem közelítő adó - például 399 dollárért kínálja.

A digitális fényképezőgépek között tovább zajlik a megapixel-háború, azaz a minél nagyobb felbontású érzékelőlapkával rendelkező modellek megjelenése. A hétköznapi felhasználókat megcélzó, 4 megapixel körüli kompakt gépek már 150-170 dollárért hazavihetők, és ebben a kategóriában a legnagyobb az árverseny, a 600 dollár alatti régióban pedig megjelentek a 8 megapixeles fix objektíves típusok. A félprofiként, illetve igényes amatőrként jellemzett szegmensben, a cserélhető objektíves tükörreflexes gépek terén viszont az iparág két nagyágyúja, az egyaránt japán Canon és Nikon vív nagy csatát: az előbbi 8 megapixeles EOS 350D modellje már 800 dollár alatt kapható, míg az utóbbi a napokban jelenik meg az amerikai piacon a D200-assal, amely 10,2 megapixeles felbontást kínál 1700 dollárért (mindkettő objektív nélkül értendő).

Itthon HVG 2025. április. 28. 20:00

Hunyadi: minden, ami fontos, de a sorozatból kimaradt – Fülke

Sorozat készült a törökverő legendájából – a legendából viszont ezer dolog kimaradt. Például az, hogy mi történt Hunyadi János halála után, és miért fordult Szilágyi Mihály a törökökhöz segítségért. Ahogy az is, hogy mi volt Rigómezőn és miért volt bizalmatlan Hunyadival szemben mindenki a Nándorfehérvár előtti időszakban. Lenthár Balázs történésszel Kacskovics Mihály Béla beszélgetett.