Autóipari vészfékezés
Az utóbbi napokban a világ újabb vezető autógyárai jelentettek be jelentős forgalomesést, nyereség- és termeléscsökkentést.
A francia PSA Peugeot-Citroen 2-16 napra leállítja bel- és külföldi üzemeit, hasonlóan határozott a másik vezető francia gyár, a Renault is. Az előbbi elbocsátja az alkalmazottak 30 százalékát, az utóbbi pedig 80 ezer dolgozójából 6 ezret, és 20 százalékkal csökkenti termelését. Becslések szerint a negyedik negyedévben 17 százalékkal esnek vissza a nyugat-európai újautó-eladások, éves szinten pedig 8 százalékkal. Több napra szünetelteti termelését a francia tulajdonban lévő román Dacia, valamint a Volkswagen-csoporthoz tartozó Seat és Skoda is. A Mercedeseket gyártó Daimler a szokásos kéthetes helyett öthetes karácsonyi termelési szünetet jelentett be, a BMW egyelőre csak négynapos leállásról határozott. Az amerikai gyártók közül a legnagyobb, a General Motors úgy döntött, európai üzemeiben felfüggeszti a termelést, míg a harmadik számú amerikai gyár, a Chrysler 5 ezer embert elbocsátott, és újabb üzemek ideiglenes bezárásáról döntött. Az USA-ban az 1980-as évek eleje óta most októberben fordul elő először, hogy az eladott új járművek száma nem haladja meg a 900 ezret. A tehergépkocsik és buszok piacán sem jobb a helyzet. A svéd Scania szeptemberig növelte ugyan az eladásait, ám teherautóinak rendelésállománya a negyedév végén 51, a buszoké 6 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy éve. A Nyizsnyij Novgorod-i GAZ-gyárban a hét elején már teljesen leálltak a kisteherautó-gyártással, az alkalmazottakat kényszerszabadságra küldték.
A magyarországi autó- és gépjárműmotor-gyártók közül eddig csak az Opel Hungary Powertrain Kft. szentgotthárdi gyárában fogták vissza a termelést, a győri Audi Hungaria Motor Kft. és az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. egyelőre tartja magát ahhoz, hogy a tavalyihoz képest még növeli is a gyártást. Az Opelnél harminc-negyven fővel kevesebb munkaerőt kölcsönöznek, a Suzukinál akciókkal próbálják csökkenteni a készleteket, az Audinál pedig a HVG-nek azt mondták, gyártási rendszerük eddig is rugalmasan működött, és ha szükséges, élnek ezzel a lehetőséggel. A magyarországi járműgyártás megtorpanása már augusztusban érződött, exportra pedig már júniusban is valamivel kevesebbet adtak el, mint egy éve. A beszállítókat tömörítő Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének elnöke, Rupp Herbert szerint a magyar vállalkozások még profitálhatnak is a nyugat-európai leállásokból, mert a gyártók csak úgy tudják kompenzálni a kereslet visszaesését követő árakat, ha keletebbre, például Magyarországra viszik termelésüket. Rupp a 80 ezer főt foglalkoztató háromszáz magyarországi cégnél legfeljebb 5 százalékos leépítésre számít. A 650 hazai autókereskedő közül viszont egy éven belül akár 100-150 is csődbe juthat. A bankok szigorúbban finanszírozzák az amúgy is visszaesett vásárlásokat, és a kereskedőket terheli az autó importja és értékesítése közötti időszak leginkább svájci frankban számított árfolyamkockázata.
A Mercedes mindenesetre kitart kecskeméti beruházása mellett. A hétfőn aláírt együttműködési megállapodás alapján 2012-re csaknem egyharmaddal nőhet a Magyarországon gyártott személyautók száma.