Magyar Botticelli?
Minden idők egyik legjelentősebb magyar művészeti szenzációja lehet, ha bebizonyosodik, hogy az esztergomi Királyi...
Minden idők egyik legjelentősebb magyar művészeti szenzációja lehet, ha bebizonyosodik, hogy az esztergomi Királyi Palota négy erényt ábrázoló falképsorozatából a Mértékletesség az itáliai reneszánsz egyik leghíresebb festőjének, Sandro Botticellinek az alkotása. Az 1930-as években felfedezett sorozat egykor Vitéz János érsek dolgozószobáját díszítette, ám az 1500-as évek végi török ostromkor a romok betemették, restaurálása mindeddig nem fejeződött be. A nőalakot Wierdl Zsuzsanna restaurátor és Prokopp Mária művészettörténész hétéves kutatómunka alapján tartja az 1510-ben elhunyt festő fiatalkori művének. Szerintük számos hasonlóságot mutat a Botticellire jellemző légies nőalakokkal, és az új számítógépes rétegvizsgálati módszer kiderítette: a Mértékletesség kontúrjai a művésznél megszokott, fekete, erős vonallal vannak aláfestve. A firenzei reneszánszkonferencián a múlt héten bejelentett hírt az ott elnöklő Boskovits Miklós professzor fenntartással fogadta. Szerinte a Mértékletesség középszerű firenzei művész munkája. Más szakértők szerint is növeli a kétséget, hogy a festő néhány kivételtől eltekintve sosem szignálta a műveit, a kutatók azonban egyik érvként éppen az elrejtett monogramot említik. A Római Magyar Akadémián a hírt közlő Hiller István kulturális miniszter szerint nyilván lesznek szakmai viták, mindenesetre e szenzáció a nemzetközi szaksajtó és -közvélemény figyelmét még jó ideig Magyarországra irányíthatja.