Hasznos közösködés
A népszerű internetes közösségi eszközök utat találhatnak a vállalatok belső világába is. Néhány cégnél máris alkalmazzák a Wiki(pédia) vállalati megfelelőit. Ennek révén könnyebben, gyorsabban érhetők el, foghatók együttműködésre a távolban dolgozó munkatársak.
El tudná képzelni, hogy cége gondol egy merészet, és az iwiw használatával váltja ki belső hálózatát? Amerikában megesett már hasonló. Múlt év végén a 820 alkalmazottal dolgozó Serena Software cégnél nemes egyszerűséggel lecserélték az intranetet a Facebookra, az egyik legfelkapottabb közösségi oldalra. "Az alkalmazottak átlagéletkora 40 feletti, mégis tízből kilenc a napi munka részeként használja a Facebookot" - árulta el kérdésünkre Kyle Arteaga, a cég képviselője.
Ezáltal összekovácsolódott a cég másfél tucatnyi országban szétaprózott kollektívája. A merész lépéssel kettős céljuk volt. Egyrészt személyes tapasztalatot akartak nyújtani fejlesztőiknek, akik maguk is a közösségi web alapelveit beépítő termékeiken dolgoznak. Másrészt az új generációs munkavállalók igényeinek kívántak megfelelni. A huszonéves munkatársak elvárják ugyanis, hogy a munkahelyükön is élhessenek ugyanazokkal a közösségi eszközökkel, mint amelyeket otthon használnak.
Hasonló kezdeményezések már Magyarországon is vannak - mutatott rá a Háló megkeresésére Szabó János, az IBM termékmenedzsere. Cégénél sokan, amikor tanácsadói projekteket dolgoznak ki, a Wikipédia működéséhez hasonlóan, wiki eszköz segítségével írják az ajánlatot. A gyakran több országból, több földrészen együtt dolgozó szakmai ajánlatírók és a jogászok huzavonája, az átfogalmazás, a módosítgatás egészen a beadás előtti utolsó pillanatig tarthat. Mindezt felpörgeti, leegyszerűsíti a wiki, ahol mindenki az aktuális verziót látja, így nincs kavarodás, félreértés.
"A wikiben másodpercek alatt megtalálható a projekthez kapcsolódó valamennyi információ, azaz dokumentum, üzenetváltás, megjegyzés. Egy projekt során az egyes dokumentumok - műszaki tervek, ütemtervek, hasonlók - folyamatosan alakulnak, bővülnek. A team tagjai élőben adhatják hozzá tudásukat, kiegészítéseiket ezekhez a dokumentumokhoz" - magyarázta Tóth Levente mérnök tanácsadó, aki pár hónapja egy projektje támogatásához hozott létre magyar wikioldalt, a Cisco belső, céges hálózatán.
Tudásmenedzsment berkekben ismerős a megállapítás, miszerint: "a cég tőkéjének java este autóba ül és hazamegy". Azaz a vállalat értéke jórészt a fejekben lévő tudásban, az alkalmazottak szakértelmében és kapcsolataiban ölt testet. A dolgozó kilépésével, szülési szabadságra vagy éppen nyugdíjba vonulásával a cég számára értékes információk veszhetnek el. A cégen belüli tudás közkinccsé tétele ezért egyre fontosabbá válik.
A Gartner kutatóintézete szerint a projektmenedzsmentet, a szerződésszövegezést és az innovációt egyaránt támogató wikik az együttműködés fő eszközeivé válnak. A Forrester idei elemzése kimutatta, hogy az új közösségi eszközök befogadását az európai és észak-amerikai cégek 56 százaléka tartja prioritásnak. A közösségi webtechnológiákat pedig, amerikai menedzserek becslései szerint, máris minden ötödik alkalmazott használja.
A McKinsey tanácsadó cég legújabb kutatása azt találta, hogy az eddig inkább kísérletezésképen ízlelgetett web 2.0-s eszközöket a felmérésbe bevont cégek ma már a szélesebb üzleti gyakorlatukban is felhasználják. A web 2.0-t használó, közel másfél ezer válaszadó vezető 94 százaléka az új generációs webes technológiák belső alkalmazásáról számolt be, 1200 cégnél (84 százalék) pedig ezt a módszert tudásmenedzsmentre is applikálják.
Olyan cég is van már, amely nem csupán bátorítja a közösségi média használatát, hanem el is várja az aktív részvételt. Bátorfi Zsolt, a Microsoft szakértője szerint cégének fontos a szakmai reputáció építése az internetes fórumokon, blogokon és közösségekben, és ezt a teljesítmény értékelésekor is számon kérik, díjazzák. Neki például munkaköri feladata az új közösségi technológiák bemutatása, terjesztése. Tucatnyi kollégájához hasonlóan ő is saját szakmai blogot vezet, ami kvázi kötelező is.
A Cisco magyarországi leányvállalatánál - mint Tóth Levente elmondta - egyfajta közösségtudat alakult ki. A dolgozók maguk is tapasztalják, hogy ily módon hatékonyabb és egyszerűbb a munkájuk. Ilyen kultúrában külön örömöt szerezhet, hogy a beosztottak retorzió nélkül javítgathatják a főnök bejegyzéseit.
M. PÁLFY ERIKA