2006. szeptember. 13. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 13. 17:29 Háló

Konvergenciaprogramok

Egyre több jelentés érkezik arról, hogy a kommunikációs technológiában érdekelt nagy cégek (Cisco, Motorola, Microsoft, BT, Nokia stb.) a mobiltelefónia és az internet egyesítésével új korszakot kívánnak nyitni. Az új időszámítás már el is kezdődött.

A technológiai trendváltásra persze nem azért kerül sor, mert a fejlesztőmérnökök szeretnék megvalósulva látni, amit kiötlöttek, hanem mert a jelenleg alkalmazott kommunikációs megoldásokat a felhasználók túl drágának találják. Különösen a mobiltelefonok használata emeli a vállalatok költségeit.

A költségnövekedés részben abból fakad, hogy a hívások egyre drágábbak. Ezt a vállalatok általában nem bánják, ha az alkalmazottak irodán kívül dolgoznak, hiszen többet ér az elérésük, mint ennek extra költsége. De az alkalmazottak egyre gyakrabban használják mobiltelefonjukat akkor is, ha az irodában vannak, pedig a telefonálás a vezetékes vonalakon olcsóbb lenne. A mobillal ugyanis bárhol tudnak hívást fogadni, és egyszerűbben hívhatják azokat, akiknek a száma rögzítve van a telefonjukban. Ám ennek a kényelemnek ára van. Egy nemrég készített felmérés szerint a megkérdezett szervezetek több mint fele a mobiltelefon-hívások költségeinek növekedésére számít 2007-ben, néhány cégnél ennek mértéke elérheti a 25 százalékot is.

Költségekkel jár a mobiltelefon-"flotta" kézben tartása is. Míg a cégek képesek központilag kezelni a vezetékestelefon-ellátást, a mobilszolgáltatásokat helyben szerzik be. Mivel kisebb tételben vásárolnak, kisebb a lehetőség is arra, hogy a cég a legjobb megállapodást érje el; emiatt egy mobilfelhasználónál keletkező kommunikációs költség akár a háromszorosa is lehet annak, ami egy vonalas telefont használó munkatársánál jelenik meg.

Manapság ezért - különösen a multinacionális cégeknél - szigorú szabályozással próbálják a mobilhasználatot hatékonyabban irányítani, vagy a szolgáltatás megszervezését kihelyezik egy külső céghez, amely akár globális méretekben nyújthat számukra az igényeiknek megfelelő "menedzselt szolgáltatásokat". Hosszú távon azonban a technológiai újdonságok, mint amilyen a VoIP (Voice over Internet Protocol - internetes telefonálás), valamint a vezetékes és mobil megoldások konvergenciája teszik lehetővé a legjobb ajánlatokat.

IP-t hívni már most is olcsó. Az IP-telefónia, az adathálózatokon történő telefonálás teljesítménye vetekszik a hagyományos telefonrendszerekével, s a globális telefonhálózat szerves részeként működik. Napjainkban már a technológia fő áramlatához tartozik, használatával a szervezetek világméretekben nyújtanak telefonszolgáltatást alkalmazottaiknak. Az előnyök az alacsonyabb működési költséggel kezdődnek, mivel az IP-telefonok a vállalat IT-rendszerének kábeleit és berendezéseit használják.

De ez még csak a kezdet. Az IP-telefonok nem csak egyszerűen telefonok - a lelkük egy számítógép, ami azt jelenti, hogy hasonló szolgáltatásokat tudnak nyújtani, mint például a PDA (az intelligens zsebnotesz): telefonkönyvek, naplók stb. Az IP-telefonok rugalmasabbak, mint a hagyományosak, mivel az épület kábelezése nem határozza meg a telefonszámok kiosztását. A felhasználók bárhol (bármelyik készülékről) beléphetnek a rendszerbe, s ezzel lehetővé válik, hogy bárhol a "saját" asztaluknál legyenek. A telefon tulajdonságai szintén a felhasználó személyére, vagy ennek megfelelően egy szervezet változó igényeihez szabhatók.

Vezeték nélkül, szabadon, de döcögősen. Mindez hozzájárul ahhoz, hogy az IP-telefónia vonzó a vállalatok és alkalmazottaik számára is. S ez meg is magyarázza, hogy mostanában miért választja sok szervezet az IP-rendszert új létesítményeihez, vagy ha felújítja a meglévő rendszereket. Mindeddig azonban a legtöbb fejlesztés a vezetékes telefonrendszerekben történt, amelyeket íróasztaloknál, tárgyalókban használnak, olyan helyeken, ahol már adatkábelek is vannak. Annak ellenére, hogy egyre elterjedtebbek a vezeték nélküli LAN helyi hálózatok, ezeket csak korlátozott mértékben használták vezeték nélküli telefonszolgáltatásra.

Ennek egyik oka, hogy mivel komplexebb, a VoWLAN (Voice over Wireless LAN) telefon több energiát használ, mint a hagyományos vezeték nélküli telefon. Emellett a vezeték nélküli hálózatok jobban zavarhatók, mint a vezetékesek, és korlátozottabb a sávszélességük. Más tényezőkkel együtt, mindez azt eredményezheti, hogy az adatátvitel interferál a hívásforgalommal, ami rontja a hangminőséget. Az IEEE (Institute of Electrical and Electronic Engineers, Villamos- és Elektromérnöki Szabványügyi Szervezet) és más szervezetek már dolgoznak e problémák megoldásán, de egyelőre nem tudni áttörésről.

A másik korlát az, hogy a vezeték nélküli LAN-felhasználók csak korlátozott területen mozoghatnak. Míg a mobilontelefonáló mozgás közben észrevétlenül kapcsolódik át egyik celláról a másikra, addig a LAN-ról LAN-ra csatlakozás egyelőre még nem megy simán, két vezeték nélküli LAN között, a senki földjén nincs kapcsolódás. A fejlesztők intenzíven dolgoznak ezen a problémán is.

Ugyanakkor a telefon- és internetszolgáltatók, illetve a gyártók még rugalmasabb megoldásokra törekednek, amelyek lehetővé teszik a szabad barangolást a technikailag különböző hálózatok között, mindig azt használva, amelyik az adott helyen a legjobb. Kezdjük a napot otthon, naptárunk egyeztetésével vagy egy vasúti menetrend letöltésével vezeték nélküli LAN-on vagy széles sávon. Úton az állomásra telefonhívásokat intézhetünk 3G hálózaton, majd egy nyilvános hotspotot használva ismét online kapcsolódunk a rendszerhez. Később 3G vagy WiMAX kapcsolatokon, illetve a munkáltatónk vállalati hálózatán válaszolunk e-mailekre, férünk hozzá a tárgyalásokra előkészített fájlokhoz, ahogy egyik helyről a másikra haladunk.

Mindez technikailag megvalósítható, de egy egész sor eszköz használata kell hozzá, és nem zökkenőmentes a hálózatok közötti váltás sem. Ha a konvergált hálózatok elképzelése valósággá válik, az eszközöknek és alkalmazásoknak könnyen kezelhetőeknek kell lenniük, és a működés komplexitásának rejtve kell maradnia a szolgáltatást használók előtt.

Az Alcatel, az Ericsson és a Motorola nyílt szabványok létrehozásán dolgozik, amik lehetővé tennék az átjárást az adók között. Ezzel párhuzamosan a Vezetékes-Mobil Konvergencia Szövetség, amit a Swisscom, az NTT, a Korea Telecom, a Rogers Wireless, a Brasil Telecom és a BT alapított, közös technikai szabványok meghatározásán fáradozik, hogy a felhasználók a szolgáltatás megszakadása nélkül válthassanak hálózatot eszközeiken. Ennek egyik első eredménye a BT Fusion, a világ első kombinált vezetékes-mobil szolgáltatása, ami mobilként működik házon kívül, de ha a felhasználó otthon van, akkor Bluetooth technológiával a széles sávra kapcsolódik, csökkentve ezzel a költségeket.

Ezek a fejlesztések igazolják, hogy meg fog történni a vezetékes-mobil konvergencia, és inkább előbb, mint utóbb. Mit tehetnek hát a vállalatok, ha a céljuk a mobiltelefonálás költségeinek a csökkentése? A legjobban teszik, ha a fix IP-telefon rendszerbe: hálózatokba, routerekbe és egyéb eszközökbe fektetnek pénzt, amelyek helyettesítik a hagyományos telefont az alkalmazottak asztalán. Ezzel a vállalat költséget takaríthat meg, kihasználhatja az IP-telefónia egyéb előnyeit, ugyanakkor felkészíti hálózatát a közelgő technológiai fordulatra.