Megkerestük a BKK-t és kiderítettük, hogy mi ennek az oka.
Egy vasárnap este Budapesten közlekedve észrevettük, hogy a 7-es buszra Pesten még bármelyik ajtón fel lehet szállni, viszont átkelve az Erzsébet hídon, a budai oldalon már csak egy ajtó nyílik ki a megállókban. Kíváncsiak lettünk, hogy milyen megfontolás állhat a gyakorlat mögött, ezért felkerestük a BKK-t.
A közlekedési központ válaszából kiderül, hogy ez egy összetettebb kérdés, mint, amilyennek elsőre hittük.
A rengeteg járatra különböző szabályok vonatkoznak, ezeket itt lehet átböngészni. Az említett 7-es buszról azt írják, hogy kizárólag Budán, csak szombaton és munkaszüneti napokon elsőajtós. A BKK a rendszer kialakításakor figyelembe vette, hogy milyen az adott vonal utasforgalma, és hogy az érintett szakaszon hány utas száll fel a buszra. Továbbá az is számít, hogy az adott megállóhelyben mennyi ideig várakozik a jármű.
Az utasforgalmi adatok, különösen a felszállók száma alapján vannak olyan járataink, melyeken minden időszakban az első ajtón lehet felszállni, egyes járatokon az esti forgalomban és hétvégén, míg némely járatunkon csak hétvégén alkalmazzuk ezt a felszállási rendet
– közölte a BKK, majd hozzátették, hogy speciális esetben, ha egy járat utasforgalma szakaszonként jelentősen eltér, akkor a felszállás rendje az egyes szakaszokon különbözhet.
Tehát azért fordulhat elő, hogy a 7-es busz Budán elsőajtós, de Pesten már nem, mert a Duna két oldalán számottevően változik az utasok száma. A közlekedési központ szerint ha Pesten is csak egy ajtón lehetne felszállni, akkor jelentősen növekedne a busz menetideje.
Ugyanez igaz a Rákóczi út–Thököly út tengelyen közlekedő összes járatra, vagyis a következő buszokra: 5, 7, 7E, 8E, 108E, 110, 112 és 133E.
A BKK szerint kifejezetten sikeres az elsőajtós rendszer, észrevették, hogy azokban a megállókban, ahol csak egy ajtón lehet felszállni a buszokra, lényegesen több jegyet vásároltak az automatából. Továbbá azt is tapasztalják, hogy a rendnek köszönhetően „nő az utasok biztonságérzete, és egy nyugodt, kulturált környezet alakul ki a buszokon”.