A luxusjacht kapitánya azt állítja, a tragédiához vezető körülményeket nem látták előre.
Példátlan
– ezzel a jelzővel minősítik tengerészeti szakértők a Bayesian elsüllyedését, ami azt is előrevetíti, hogy a tragédiához vezető okok kiderítése hosszú és összetett folyamat lesz. A luxusjachtra hétfőn reggel csapott le feltehetően egy víztölcsér, és bár a vihart extrémnek írták le, mivel a hajót korábban „elsüllyeszthetetlennek” nyilvánították, ezért kérdéses, miért nem volt képes ellenállni az időjárási körülményeknek.
Az olasz sajtó ásott elő egy öt évvel ezelőtti felvételt, amelyen egy hasonló hajó borult fel egy viharban, de jól látszik, hogy az árboca egy idő után visszabillen függőleges állapotba.
A Bayesian ügyében indult nyomozás azt igyekszik kideríteni, hogy mi okozta a luxusjacht elsüllyedését, és hogy terhel-e emiatt büntetőjogi felelősség valakit a legénységből. A hatóságok már kihallgatták a luxusjacht új-zélandi kapitányát, James Cutfieldet, és ki fogják kérdezni a túlélőket is, valamint feltehetően a hajó tervezőjét, illetve a hajót építő cég vezetőit.
A nyomozás elsősorban arra irányul, hogy kiderítsék: betartották-e a jachton a biztonsági előírásokat.
A kapitány azt mondja a hajót feltehetően elsüllyesztő időjárási eseményről, hogy „nem láttuk előre”. Felvetődött ugyanakkor, hogy bár rossz időjárást jeleztek előre, a vihar előtt lehetséges, hogy nem zárták be időben a jacht nyílászáróit és zsilipjeit, ami felveti a legénység tagjainak a felelősségét.
A hajót építő cég tulajdonosa, a The Italian Sea Group szerint a nyitva maradt ablakokon keresztül hatalmas mennyiségű víz szabadult be a hajótestbe. „A Bayesian bármilyen időjárás esetén a vízfelszínen maradt volna, még akkor is, ha orkán erejű szél dobálja egyik oldalról a másikra, de nyitott hajóablakoknál nem volt esélye.”
A RAI szerint nem volt teljesen leeresztve a hajó alá óriási uszonyként benyúló tőkesúly sem, amely a magas árboc ellensúlyozásával stabilitást és egyenes irányú kormányozhatóságot biztosít a jachtnak. Az “uszonyt” az olasz tévé információi szerint 4 méterre engedték le a teljes 7,5 méteres mélység helyett, ami nagyobb esélyt jelentett volna arra, hogy a hajó borulás után kiegyenesedjen.
A hajó legénységéből egy kivételével mindenki túlélte a katasztrófát, ami arra utal, hogy a fedélzeten lehettek, amikor a vihar lecsapott, míg az utasok a kabinjaikban maradtak – erről egy ügyvéd beszélt a Daily Mailnek. Ez felveti a kérdést, hogy a rossz időjárásra való tekintettel nem kellett-e volna a legénységnek felébreszteni az utasokat és mentőmellényekkel ellátni őket.
Szakértők szerint azonban az időjárás-előrejelzés alapján erre nem lett volna okuk. Ahogy egy part menti ipari kamerán is látszik, a körülmények hirtelen leromlottak, amikor a víztölcsér lecsapott, és az, hogy más hajók egyenesen maradtak, arra utal, hogy a szerencsétlen körülmények nagyon lokálisak voltak, és nehéz volt előre látni a tragédiát. A jelentések szerint a jacht egy percen belül elsüllyedt.
Szerdán öt holttestet hoztak fel a hajóból, ezzel hatra emelkedett a megerősített halálesetek száma, miután a jachton dolgozó séfnek, Recaldo Thomasnak a holttestét nem sokkal az incidens után, hétfőn már megtalálták.
Egy embert továbbra is eltűntként tartanak nyilván.
A Bayesian jelenleg sértetlenül fekszik a jobb oldalán a 50 méteres mélységben Szicília partjainál. Egyelőre nem tervezik a luxusjacht kiemelését.