Az alaphelyzettől épp annyira jövünk izgalomba, mint amennyire akkor, amikor kézbe veszünk egy detektívregényt vagy gyilkosos szerepjátékra készülünk. Vagyis nagyon. Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban című reality show-ban hírességeket zárnak össze, hogy a köztük megbújó gyilkosokra vadásszanak. Krimirajongóknak nincs is jobb kiindulási pont. De vajon meg lehet-e úgy csinálni a műsort, hogy az egymást gyanúsítgató szereplők között a feszültség és paranoia, mint egy jó könyvben, tényleg a tetőfokára hágjon? Kritika.
A Sztárbox és a Lego Masters után újabb reality-sorozattal bővítette műsorkínálatát az RTL, és jó érzékkel az év legsötétebb időszakában, az örökké ködös novemberben, hétfőn este indította el az éjszínű titkok, a homályos célozgatások és a takargatni való tettek utáni nyomozás élőszereplős társasjátékát, Az Árulók – Gyilkosság a kastélybant.
Már a legelső másodpercekben egyértelművé teszik a készítők, milyen műsorra lehet számítani: rögtön egy Agatha Christie-idézet hangzik ugyanis el a színész-producer, és nemrég egy drogügyben felfüggesztett börtönbüntetésre ítélt Árpa Attila tolmácsolásában. „A legártatlanabb ember is elveszti a fejét, és képtelen dolgokat művel, ha hirtelen veszély fenyegeti” – mondja halálfejes sétapálcájára támaszkodva Árpa mint házigazda és játékmester. Vagyis, a műsor ígérete szerint, ebben az úgynevezett „krimi-realityben” várhatóan mindenki annyira rá fog csavarodni a rejtélyes bűnügyekre, hogy teljesen kifordulnak majd magukból a szereplők.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/82e729a5-7301-4bf9-9e60-7a765e3fcc6f.jpg)
Az első epizódban Árpa Attila a „vár sötét uraként” fogadja a valóságban is egy elvarázsolt kastélynak látszó, nádasdladányi rezidenciára előbb gőzmozdonyos vonaton, majd – kevésbé stílusosan – autókonvojjal érkező 22 játékost. Az Árulók eredetije egy holland műsor (De Verraders), amelynek a licencét több országban is megvásárolták már (a briteknél például a BBC One-on The Traitors címen fut), és van, ahol civilek a versenyzők, máshol meg inkább celebeket választanak a játékba. Herman Péter Pierre, az RTL drámai és szórakoztató műsorokért felelős igazgatója szerint a magyar nézők inkább a celebes műsorokra nyitottak, így a magyar változatban hírességek bútoroznak össze két hétre a historizáló Nádasdy-kastély új lakóiként.
Ugyanakkor a casting valamelyest rétegzettebb lett a megszokott realitykhoz képest, érezhetően az RTL különböző ízlésű és életkorú nézőket vizionált maga elé, mikor felállította a játékosok kezdőcsapatát.
Összeterelt a reality univerzumban és a bulvárban már jártas szereplőket olyanokkal, akiket viszont akár azok is ismerhetnek, akik nem hogy valóságshow-t nem néznek soha, de még tévéjük sincs otthon.
Így az exsurvivorös játékostól kezdve Henry Kettner influenszeren és Tapasztó Orsi mentálhigiénés szakemberen át ott van a csapatban Szabados Ági, Krajnyák Luca tiktokker, Nyáry Luca író és Sváby András is. Utóbbit állítólag egy pillanatig sem kellett noszogatni, hogy részt vegyen a produkcióban, mert – mint Herman fogalmaz– Sváby gyerekkorában sokszor játszott gyilkosos szerepjátékot, és nagyon megörült, mikor Az Árulókkal megkeresték.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/051d1eb6-7591-4948-a07d-9c050fb2febd.jpg)
Elég kézenfekvő továbbá, hogy egy olyan játékba, ahol másnak kell kiadnia magát az embernek, mint aki valójában, színészeket is beválogassanak, így többek között Dobos Evelint, Nagy Zsoltot és az egykor a Viszkist alakító Szalay Bencét is láthatjuk játszani.
Azt pedig, hogy a résztvevőket illetően szélesebb a merítés, és nem csak a kereskedelmi tévés celebfogasról akasztottak le jól bejáratott, de elhasználódott arcokat, jól szemlélteti, hogy Nagy Zsolt például egész nyugodtan viccelődhet azon a műsor elején, hogy pornós, mert többeknek fogalma sincs arról, hogy ki ő. Vásáry André énekes pedig meglepődve kérdezheti, hogy „ez félig ilyen civil adás” lesz-e, mert lövése sincs, hogy ki az a vörös hajú játékos (Nyáry Luca), aki vele szemben ül, és akit most lát életében először.
Aki ismeri a Cluedo nevű, 1949 óta létező, klasszikus detektíves társasjátékot, annak ismerős lehet a műsor alaphelyzete. Ahogy a Cluedóban, úgy itt is azt kell a csapatnak kitalálnia, hogy kik közülük a gyilkosok. Hogy kik azok, akik báránybőrbe bújt farkasokként szedik éjjelente az áldozataikat, nappal pedig játsszák az ártatlant. Az árulók minden éjjel ölnek – vagyis hazaküldenek valakit a játékból –, így az életben hagyottaknak a lehető legyorsabban kell megpróbálniuk leleplezni a tetteseket. A gyilkosságokat megelőző órákban, minden egyes nap szavazással döntenek a játékosok arról, hogy szerintük ki lehet a bűnös.
A nézők tudják, hogy valójában ki gyilkos, és ki a potenciális áldozat, így a Poirot-könyvekkel vagy -filmekkel ellentétben, itt épp úgy szurkolhatunk a gyilkosoknak, mint a nyomozóknak.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/bdd5f771-59da-47b3-b896-f40f39d5324c.jpg)
Az Árulók egy kifejezetten idegőrlő és taktikázáson alapuló játék tud lenni, ha jól csinálják. A gyilkosoknak, akiket a műsor elején még Árpa Attila jelöl ki, ártatlannak kell tűnniük, miközben ki kell szimatolniuk, hogy vajon a viselkedésükkel gyanút keltettek-e a többiekben vagy sem. Estéről estére dönteniük kell, hogy valaki olyat „gyilkoljanak-e meg”, aki túlságosan gyanakszik rájuk vagy inkább olyat, akinek mással kapcsolatban vannak rossz sejtelmei, így elterelhetik magukról a figyelmet. Az ártatlanoknak nemcsak jó emberismeretre, de némi ügyeskedésre, ravaszságra is szükségük van: úgy kell nyomozniuk, hogy az ne legyen feltűnő a gyilkosok számára, nehogy véletlenül még ők kerüljenek a tettesek célkeresztjébe.
Ahogy fogy majd az emberanyag, úgy lesz mindenki egyre bizalmatlanabb mindenkivel szemben, és ahogy egyre fojtogatóbbá válik a légkör, úgy lesz minden véletlen mozdulat, a másikon egy másodperccel tovább ott felejtett tekintet, egy rosszkor elejtett félmondat árulkodó jel.
A producerek szerint ebben a játékban mindenki labilissá válik a végére, és eluralkodik majd a társaságon a paranoia, mert bárki egy pillanat alatt gyilkosból „halottá”, lehetséges áldozatból árulóvá válhat.
Ezért aztán a castingot és a forgatási folyamatot is végigkísérte két pszichológus szakember, akik nemcsak abban segítettek a stábnak, hogy erős idegzetű, érzelmileg terhelhető játékosokat válasszanak ki, hanem a játékosoknak megadták a lehetőséget arra is, hogy, amennyiben már nagyon nem bírják a nyomást, forgatáson kívül beszélhessenek a pszichológusokkal.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/642b8fb5-2574-41a7-b51a-6d2e98186094.jpg)
Ezek az alkalmak kifejezetten a szereplők mentális jóllétét voltak hivatottak biztosítani, így a konzultációk értelemszerűen nem kerülnek adásba. A felvételek teljes ideje alatt csak a két szakember léphetett kapcsolatba a szereplőkkel, a stábból senki sem, vagyis még az operatőr vagy a mikrofont a résztvevőkre felhelyező kolléga sem szólhatott a játékosokhoz.
Aki a Cluedo-nosztalgia miatt nézné a sorozatot, az nem fog csalódni. Vélhetően az sem, aki a krimiélményt keresi, de krimiből azért már egy gyengébb, ponyvásabb változatra számítson. Igazából a produkció egyetlen gyengéjének az látszik, hogy minden részben lesz egy olyan kötelező, az eseményekhez csak lazán kapcsolódó játékelem, ami még azelőtt kizökkenti a nézőt a történetből, mielőtt az mind a tíz körmét lerághatná izgalmában.
A lényegi részt, vagyis a nyomozást, a másik hátba szúrását, a szorongást, a taktikázást itt is és az eredeti formátumban is felhígítják „survivorös” vagy „nyerő párosos” elemekkel, vagyis napközben ügyességi csapatjátékokkal. Ezek a kötelezőnek látszó, kereskedelmi tévés realitykben állandó jelleggel megjelenő játékpanelek egy amúgy különlegesnek ígérkező műsort tesznek így abszolút átlagossá.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/e068780c-f51a-4481-8a1f-1fb7c712c4d7.jpg)
A feszült, idegölő krimi akkor működik jól, ha feszesen van megszerkesztve, folyamatos fordulatokkal tartják éberen a figyelmünket, és ez igaz lehet nemcsak egy filmre, egy regényre, de egy realityre is, ha ott történetesen a gyilkos lebuktatása a tét. Az Árulókba betoldott kihívások (mint amilyen például egy függőhídon bekötött szemmel való átkelés) alkalmával csapatokra bontják a közösséget, és a játékosok ilyenkor, egy-egy feladat teljesítésével gyűjtik össze a pénzt a saját későbbi főnyereményükhöz, amely maximum 20 millió forint lehet.
Ezeknek a feladatoknak az is a célja, hogy kicsit jobban összekovácsolják a közösséget, és napi néhány órára enyhítsék a játékosokra nehezedő nyomást – mondja Herman Péter Pierre. Csakhogy, a csapatversenyek érdemben nem befolyásolják nagyon a játékot (legalábbis egyelőre), vagyis kissé tét nélküliek. Az első epizódban is a függőhidas kihívásnál érezhetően leül a cselekmény, megakad az addig szépen felépülő feszültség. Vagyis, ami jó a szereplőknek – hogy egy kis időre kiszakítsák őket a folyamatos paráztatásból, mielőtt teljesen becsavarodnának –, az nem tesz jót a műsornak. Agatha Christie legalábbis nem bánt ilyen kesztyűs kézzel a karaktereivel.