Nagy-Britanniában botrány lett a méhnyakrákszűrés fontosságára felhívó hirdetésekből.
Egy létfontosságú egészségügyi eljárást szexualizál durván az a kampány, amelyet egy rákkutató intézet indított Nagy-Britanniában azért, hogy felhívja a figyelmet a méhnyakrákszűrés fontosságára – hangzik a bírálat, amely egyaránt érinti a plakátok vizuális megjelenítését és a nőknek címzett üzenetet: Ne tegyék keresztbe a lábukat (angolul: Don’t Keep ’Em Crossed).
A kampánnyal arra akarják felhívni a figyelmet, hogy az ország északnyugati régiójában 19 százalékkal magasabb a méhnyakrák előfordulása, mint a Nagy-Britannia többi részében.
We’re at Manchester Piccadilly station today kicking off our cervical cancer campaign, reminding the public ‘Don’t Keep Em Crossed’ and to attend screenings and lower the risk of cervical cancer. https://t.co/KXrBgvEztQ pic.twitter.com/2ekPYMGpzD
— North West Cancer Research (@NorthWestCancer) November 14, 2023
A kampányt a manchesteri Piccadilly pályaudvaron felállított hirdetésekkel indították el, amelyeken próbababák keresztbe tett meztelen lábai láthatók a felirat mellett.
A kampányt megtervező reklámcég igazgatója szerint szándékosan lett játékos és kicsit pimasz a végeredmény, azt szerették volna elérni, hogy a hirdetés megragadja a figyelmet, és arra ösztönözze a nőket, hogy részt vegyenek a méhnyakszűrésen.
A kritikusai szerint viszont a szöveg béna, ráadásul felidézi a régi, áldozathibáztató és nőket megszégyenítő mondást, miszerint a nemi erőszakot akkor lehet elkerülni, ha valaki keresztben tartja a lábát. Az egész tárgyiasító és sértő – hangzik a kritika. Egy aktivista arra hívta fel a figyelmet, hogy az ilyen kampányok azt üzenik, hogy a nők rákos megbetegedéseit nem lehet komolyan venni, hiszen az egész ilyen könnyed és vicces.