Elsőre tényleg meghökkentő az az összeg, amibe egy Orczy úti zebra kiépítése kerül a józsefvárosi vezetés szerint. Márpedig a felfestés már nagyon időszerű volna, nemrég baleset is történt a helyszínen. Utánajártunk, mégis miért kerül ez ennyibe és kiderült: a költségeknél csak a bürokratikus akadályok magasabbak.
„Amitől tartottam, bekövetkezett” – írta ki a Facebookra Pikó András, miután előző hétvégén az Orczy úton egy nőt – aki a rendőrség szerint szabálytalanul kelt át az úton – elsodort a 24-es villamos. (A nő könnyű sérülésekkel megúszta, szabálysértési eljárást indítottak ellene.)
A józsefvárosi polgármester azért számíthatott rá, hogy előbb-utóbb baleset történik az Orczy úton, mert annak az érintett, Golgota tér és Orczy tér közötti 500 méteres szakaszán egyáltalán nincsen zebra, miközben az út egyik oldalán több olyan üzlet sorakozik, például egy nemrég nyílt Aldi is, amelyekhez a gyalogosok kerülő helyett rendszeresen átszaladnak az úttesten és a villamossíneken.
A polgármester bejegyzéséből az is kiderült, hogy a zebra felfestését már jó ideje tervezik, de a kivitelezés összesen 85 millió forintba kerülne, ennek fedezetét pedig nemrég tudták csak kigazdálkodni.
Az összeget és a késlekedést látva Pikó posztja alatt megjelentek a hitetlenkedő kommentek, amelyek azt firtatták, hogy mi kerül egy zebra felfestésén több tízmillió forintba, és hogyan húzódhat a kivitelezése ennyi ideig. Sokan alapvetően úgy képzelik, hogy egy kanna festékkel megoldható volna a dolog. Miután utána kérdeztünk, kiderült, hogy ez nem ilyen egyszerű.
Józsefvárosban évtizedek óta téma az Orczy úti gyalogátkelő hiánya, mondta el lapunknak az üggyel kapcsolatban Rádai Dániel, a kerület alpolgármestere, emlékeztetve arra is, hogy a jelenlegi kerületi vezetés ígéretet is tett a kampányban a kivitelezésére. Sőt, a főváros még Tarlós István vezetése alatt, 2018-ban elindított Orczy téri felújítási projekt részeként tervezett zebrát a Kőris utca és az Orczy út sarkára. A főváros szerepe azért sem mellékes, mert az Orczy út nem Józsefváros, hanem a Fővárosi Önkormányzat alá tartozik. Viszont a józsefvárosi politikusok azt mondják, a fővárosi költségvetésbe (a kormányzati elvonások és a koronavírus-járvány miatt) jelenleg nem fér bele a beruházás kivitelezése, ezért azt a 8. kerület fizetné ki, hogy legalább elkészüljön.
A zebra építéséről szóló tervet a Közlekedési Hatóság már engedélyezte is (ez a hatóság a kormányhivatal alá tartozik), eszerint a Kőris utca északi járdájának vonalában épülne meg az Orczy út két oldalát összekötő zebra. Ezen a szakaszon a villamossínek két oldalán egy-egy egyenesen haladó és egy-egy kanyarodó, vagy parkoló sávot használnak az autósok. Ez viszont azt is megmagyarázza, hogy miért kerül majd ennyibe a kiépítése: az ilyen, széles, villamossínt keresztező átkelőket a hatóság általában csak jelzőlámpával együtt engedélyezi.
Rádai Dániel részletesen felsorolta, hogy milyen tételekből állna a zebra kiépítése (bár az általa felsorolt tételek a 85 milliót nem érik el, nagyjából 81 millióra jön ki): a két legnagyobb, egyenként 25-30 millió közötti tétel az útépítés (a széles út miatt járdaszigeteket is létesítenek) és a jelzőlámpák beszerzése-telepítése. Ehhez adódnak hozzá további tételek, például a zöldfelület-rendezés, a közvilágítás és a csapadékvíz elvezetés átalakítása, egyenként 2-2 millió forintért. A váratlan helyzetek kezelésére egy 10 százalékos tartalékkeretet is bekalkuláltak, így összesen egy nettó 64 milliót meghaladó költséggel számolt a józsefvárosi közgyűlés, ami után 27 százalékos áfát kell fizetniük, összesen tehát 81,7 millióról beszélünk. Ez a dráguló építési költségek miatt persze lehet ennél magasabb is.
Az alpolgármester egyébként azt gondolja, ilyen bonyolultságú átkelő helyett egy egyszerűbb is megtenné, de mivel annak engedélyeztetése egy újabb folyamat elindítását jelentené, időben nem jelentene nyereséget. Ráadásul, ahogy említettük, a hatóság sem biztos, hogy belemenne a jelzőlámpa nélküli változatba. A várostervező végzettségű politikus szerint az indokoltnál több kereszteződésben vannak jelzőlámpák, ehelyett szerinte korszerűbb és európaibb lenne a közlekedők belátására optimalizálni a KRESZ-t. Annál is inkább, mert úgy látja, a lámpák leginkább a gépkocsiforgalom gyorsítását szolgálják, a belvárosban pedig az 50 km/órás megengedett sebességet is sokallja, amit a zöldhullámok miatt különösen sokan át is lépnek.
Korábban az is felmerült, hogy az Aldi részben szponzorálja az átkelő építését, erről Rádai azt mondta, még mindig folynak az egyeztetések. Az ügyben megkerestük az áruházláncot is, válaszukban azt írták, továbbra is nyitottak támogatást nyújtani a zebra kivitelezéséhez, a részletekről majd a hivatalos költségbecslés elkészülte után tárgyalnak majd. Rádai szinte kizártnak tartja, hogy állami támogatást kapjanak az építésre, és éveket is kellene várni rá, így nem is pályáznak rá.
A józsefvárosiaknak körülbelül fél évet kell várniuk, amíg az adminisztráció és az építkezés is befejeződik, így van rá esély, hogy még idén használatba vehetik a zebrát, de az önkormányzat egyelőre nem tud pontos dátumot mondani az átadásra.