Pont azok a tanárok kényszerülnek ingázásra, akikből amúgy is hiány van.
Évek óta komoly tanárhiánnyal küzdenek a kistelepülési iskolák, amelyek a nyugdíjba vonulók helyére egyre nehezebben tudnak felvenni új tanárokat – írta a HVG és a hvg.hu oktatási szakportálja, az Eduline.
Példaklént említik, hogy az egyik Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei nagyközség általános iskolájába német-, magyar-, informatika- és kémiatanárt, sőt még testnevelőt is keresnek, egy 1000 lakosú borsodi településen pedig négy óvodapedagógust vennének fel a helyi óvodába.
A portál szerint a pedagógushiány ma már a városokban is érzékelhető, a kistelepüléseken viszont évek óta rossz a helyzet.
Eljutottunk oda, hogy a kisiskolák a nyugdíjba vonuló tanárokat nem tudják pótolni. A szakos ellátottsággal van gond: gyógypedagógust, fejlesztőpedagógust nagyon nehéz találni, természettudományos, informatika szakosokat is”
– mondta Neubauer Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) Győr-Moson-Sopron megyei elnöke.
Neubauer hozzátette: vannak olyan tanárok, akik három-négy vagy akár öt iskolában tanítanak párhuzamosan. „Minden nap máshol tartanak órát – hétfőn az egyik település iskolájába mennek, kedden a másikba, szerdán a harmadik településre, és így tovább”. Szerinte főként a természettudományos tárgyakat tanítók kényszerülnek arra, hogy egyszerre több iskolában dolgozzanak.
A rendszer sem a diákoknak, sem az iskolák között ingázó tanároknak nem jó – tette hozzá a PSZ Győr-Moson-Sopron megyei elnöke, aki szerint az érintettek „hontalan pedagógusok”, mert valójában egyik iskola tantestületéhez sem tartoznak szervesen.
Az Eduline szerint a problémára több szakmai szervezet is rámutatott. A Magyar Kémikusok Lapjában például idén tavasszal tértek ki arra, hogy
pont azok a tanárok kényszerülnek ingázásra, akikből egyébként is hiány van.