Piacfoglaló puccsról, háttérerőkről és táncosokat fenyegető alapítóról ír levelében Vona Tibor.
Terjedelmes levélben válaszolt Román Sándor állításaira Vona Tibor. Az ExperiDance ügyvezető-társtulajdonosa a társulat következő évadát bemutató sajtótájékoztatón úgy fogalmazott: nem hajlandó belemenni „ócska sárdobálásba”, neki a 19 éves brand értéke ennél többre méltó.
Két hónappal ezelőtt írtuk meg, hogy állítólagos vezetői konfliktusok és elmaradó tao-pénzek miatt 19 év után feloszlik az ExperiDance társulata. Ezután a társulat menedzsmentje cáfolta a hírt, azt írták, hogy semmiféle belső tárgyalás nem folyt a művészeti vezető, koreográfus, alapító és társtulajdonos Román Sándor, illetve a másik tulajdonos, Vona Tibor producer között.
Román Sándor a héten az MTI-nek adott nyilatkozatával próbált tiszta vizet önteni a pohárba. Az alapító szerint "jogi csűrés-csavarással, valamint jogsértések alapos gyanúját felvető módszerekkel" veszélyeztetik a társulatának létét, és a Román Sándor által létrehozott koreográfiákat "einstandolták", ezzel pedig "veszélybe került egy sikeres magyar unikum, brand létezése".
Vona Tibor erre reagálva elmondta: tavaly júliusban azért duzzasztották fel 28 főről 48 főre a tánckar létszámát, hogy a működés a nagy előadásszám mellett is biztos legyen. Ennek ellenére két ciklusban is elmaradt a tavaly szeptemberre meghirdetett „Amazonok” premier. Megerősítette, hogy valóban elment 8 táncművész – akik saját bevallásuk szerint Román Sándor emberi viselkedése, a tarthatatlan belső tánckari morális viszonyok miatt döntöttek az évad közbeni távozásukról –, de ez még nem indokolta, hogy a megmaradt 40 főből egy darabnál se tudjon 24 fő kimenni a színpadra.
Vona Tibor szerint ő és az értékesítési menedzsment mindössze 72 órával az utolsó előadás előtt kapta a hírt Román Sándor ügyvédjétől, hogy nincs tovább.
Az ügyvezető meglátása szerint a 2019. április 18-i leállás óta „Román Sándor egy szál szalmát sem tett keresztbe a meglévő repertoár helyreállításáért”, ugyanakkor kollégáival együtt döbbenten tapasztalta, hogy továbbra is egy ismeretlen zenei és koreográfiai anyag készülődik, amiről ő semmit nem tudott. Ekkor döntött úgy, hogy szorosabb ellenőrzés alá vonják a próbatermekben zajló munkát és betekintést kérnek a próbarendbe.
Vona Tibornak az a meggyőződése, hogy április 18-a egy „piacfoglaló puccs volt, és Román Sándor meg a mögötte álló háttérerők szándéka”, különben a mára eltelt idő alatt még a lecsökkent tánckari létszámmal is vissza lehetett volna állítani a repertoár lényegi részét.
A művészeti vezetés passzivitása és távolságtartása országosan 54 előadás lemondását eredményezte, mely közel negyedmilliárdos év közbeni, előre nem tervezett bevételkiesést okozott, és ez a tao-támogatások elvesztése után végleg felborította az idénre pénzügyileg amúgy is kivéreztetett csapat gazdálkodását – tette hozzá.
Vona azzal is vádolja Román Sándort, hogy a repertoár felújítására összegyűlő frissen összeálló tánckart durva kommunikációval, rendőrrel fenyegetőzve kizavarta a székházból, és egyenként hívta végig a táncosokat, és utasította őket, hogy ne menjenek vissza a társulatba. Vona állítása szerint az ő kérésükre döntött úgy, hogy távol tartja Románt a székházban zajló próbáktól és megbeszélésektől.
Vona azt is állítja, okiratokkal igazolhatóan a cég gazdálkodásába mindig is szabad betekintést engedett Román Sándornak, aki a lehetőséggel nem élt, vagyis „mindenféle valós tény, adat ismerete nélkül hivatkozik gazdasági visszásságokra, ami nyilvánvalóan képtelen feltételezés egy NAV által folyamatosan vizsgált, könyvvizsgáló által ellenőrzött cégcsoport esetén”.