A fél világot felháborította a népszerű YouTube-szórakoztató, Logan Paul, amikor Japánban a helyi embereken, majd egy öngyilkos holttestén poénkodott harsány stílusban. De valószínűbb, hogy nem a botrány fogja idővel tönkretenni a karrierjét, hanem az unalomba fulladás és az internetvilág egyre újabb sztárjai.
„Ez nem klikkvadászat, ez a legvalódibb dolog, amit valaha posztoltam. Azt hiszem, ez mérföldkő a YouTube történetében, mert ilyen még szerencsére senkivel nem történt a YouTube-on. Szóval kurvára kössétek fel a gatyátokat, mert ilyen videót többet nem láttok!”
Ezzel a szöveggel kezdte „Találtunk egy holttestet a japán öngyilkosok erdejében” című videóját Logan Paul. Paul öccsével, Jake-kel együtt az amerikai koratizenévesek egyik kedvenc YouTube-híressége, aki hírnevét az olyan hatalmas mennyiségben gyártott, viszonylag ártalmatlan ökörködéseknek köszönhette, mint a banánhéjon csúszkálás vagy a szkafanderben twerkelés, a videó feltöltésekor már 15 millió követője volt és hollywoodi sztárok társaságában mozgott.
„Mi van, nem láttál még hullát?”
Legutóbb japán útját dokumentálta a tőle megszokott harsány stílusban, ennek része volt az Aokigahara erdő meglátogatása. Ez egy kultikus hely, amit a legendák szerint démonok laknak, és a japán emberek tömegesen járnak oda öngyilkosságot elkövetni.
A hely kísérteties hangulatán vicces sapkában hüledező Paul a forgatás során tényleg talált is egy holttestet az erdőben, amin aztán el is kezdett társával bénán viccelődni („Haver, élsz? Velünk vagy még?” „Mi van, nem láttál még hullát?”). Bár a videós azonnal megpróbálta tompítani a dolog élét azzal, hogy zongorás zenei kísérettel arról beszélt, hogy az öngyilkosság és a depresszió komoly dolog, az internet egy emberként háborodott fel a videóban látottakon. Hírességek, újságok és twitterezők tömegei nevezték érzéketlennek, gusztustalannak, ahogy Paul a témán jópofáskodott, és egyáltalán azt, hogy bár kikockázva, de egy akasztott holttestet mutogatott perceken keresztül jórészt kiskorú követői millióinak.
A sztár a videót egy nap után maga törölte, majd bocsánatkérésében előbb arra hivatkozott, hogy a sokk és a döbbenet miatt nem tudott megfelelően reagálni, és a videóval csak az öngyilkosság problémájára akarta felhívni a figyelmet. Kicsivel később azt is bejelentette, hogy határozatlan időre beszünteti a vlogolást, mivel „gondolkodásra van szüksége” a történtek után.
A botrány eközben akkora lett, hogy a YouTube a nagy nyomás hatására hivatalosan is kinyilvánította, hogy az öngyilkosságot nem szabad viccelődésre vagy nézettségszerzésre használni, és Paul viselkedésének következményei lesznek. Ennek megfelelően a videós csatornáját kitették a Google Preferred kategóriából (az ebben a körben szereplő vloggerek – az összes videós felső 5 százaléka – csatornáinak kedvezőbb hirdetési feltételeket ajánl a cég), valamint nem szerepelhet a jövőben a YouTube Red nevű előfizetéses csatornáján sem.
De sokakat kiakasztott Paul japán útinaplójának többi része is, például egy olyan videó, amelyben barátaival élőben játszanak pokémonosat Tokió utcáin, azaz Pokémon-labdákkal dobálnak idegen embereket, többek között egy őket igazoltató rendőrt is. De volt olyan felvétel is, ahol döglött halakkal csapkod idegeneket, illetve tradicionális japán viseletben bohóckodik. A japán rendőrség közleménye szerint ezek nem csak ízléstelenek voltak, de Paul még nyíltan dokumentált törvénytelenségeket is elkövetett, amiért ha valaha visszatérne az országba, simán el is ítélhetnék. Az öngyilkos erdős videóval együtt ez már tényleg sok volt a rajongóknak is. „Ne gyere Japánba soha többet”, „Ne gyere Ausztriába”, „Ne gyere Malajziába”, „Ne gyere Olaszországba” – szólnak a videók legfelszavazottabb kommentjei. Paul azóta testőrökkel erősítette meg villáját és bulizás közben is igyekszik eltakarni az arcát.
Ez egy karrier vége?
Bár Logan Paulnál nem volt gyűlöltebb ember az interneten az elmúlt hetekben, ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a vloggernek örökre búcsút kell mondania a jövedelmező karriernek. Bár a YouTube megvonta tőle a toplistás videósoknak járó privilégiumokat, a csatornája továbbra is aktív, és pénzt is kereshet hirdetésekkel, csak immár olyan feltételek mellett, mint az átlagos vloggerek.
Az is kimutatható, hogy a hírverésnek köszönhetően csak nőtt Paul követőinek száma, és sok olyan ember is hallotta a nevét, akikhez egyébként nem jutott volna el, amit csinál. Bocsánatkérő videóját nem kevesebb, mint 43 millió néző látta. Vannak elemzők, akik szerint a videós akár még jól, vagy komolyabb kár nélkül is kijöhet az ügyből hosszabb távon: bár „hivatalos” támogatókat nehezebb lesz találnia, viszont a rossz publicitás is publicitás. A Vanity Fair cikke szerint aki a Logan Paulhoz hasonló szórakoztatásban utazik, annak a karrierjét nem a botrányok fogják tönkretenni, hanem az unalomba fulladás és a pubertáskor elején járó célközönség felnőtté érése.
Ezt a jóslatot támasztja alá a talán az első valódi közismertséget elérő YouTube-sztár, PewDiePie példája is, aki tavaly tavasszal egy antiszemita vicc miatt bukta szerződését a Disney-vel, illetve YouTube Red- és Google Preferred-státuszát, majd ősszel egy botrányt okozó „niggeres” kiszólása is volt, de ettől még a karrierje komolyabban nem bicsaklott meg.
Mindennapos kreatív kényszer
Egy másik ismert youtube-os, Michael Sawyer még PewDiePie ügye kapcsán fejtegette hosszasan, miért lehet, hogy olyan emberek, akiknek elvileg semmi más feladata nem lenne, mint hogy folyamatosan kiszolgálják a közönségük igényeit, mégis belecsúsznak olyan hibákba, amikről náluk kevésbé ügyes tömegkommunikátorok is könnyen láthatják, hogy nem férnek bele a nyilvánosság előtt.
Sawyer szerint a hivatásos vlogger munkája nehezebb és stresszesebb, mint az a produktumaikat nézve látszik. Aki komolyabban vinni akarja valamire ebben a világban, annak a hatalmas információzajban naponta legalább egy új videóval elő kell rukkolni – ez alól még a legnagyobbak, mint Logan Paul vagy PewDiePie sem vonhatják ki magukat. Eközben a napi munkában kevesebb előre lefektetett rutinra és kötöttségre is támaszkodhatnak, mint például egy profi humorista. Folyamatosan viccesnek és figyelemfelkeltőnek kell lenni, közben pedig nincs idő arra, hogy rendesen átgondoljuk, hogy egy vicc elég jó-e, vagy hogy miképp landol a célközönségnél.
A kezüket pedig nem kötik meg a hagyományosabb médiára jellemző világos konvenciók. A velük dolgozó ügynökségek, szponzorok, menedzserek gyakorlatilag nem szólnak bele a videók tartalmába: a színtéren elvárás az alkotói autonómia, az általában idősebb ügynökségi emberek pedig Sawyer szerint inkább meg sem próbálnak úgy tenni, mintha értenék, mi tetszik az interneten lógó gyerekeknek egy náluk alig idősebb gyerek produkciójában. És eleve egy olyan közegről is van szó, ahol az elfogadhatóság határait nem határozzák meg olyan élesen.
Aggályos információözön
Szabó Gergő, a magyar YouTube-sztárokat menedzselő Special Effects Media alapítója szerint bár a videók tartalmába nem szólnak bele, igyekeznek kiszűrni, nehogy problémás tartalom kerüljön ki, amire a YouTube-bal kötött szerződésük is kötelezi őket. Igaz, olyanra még nem volt példa, hogy valamelyik magyar videós különösebben botrányos ötlettel próbálkozott volna, csak olyanra, hogy valakivel eleve nem szerződtek le azért, mert a tartalma túl obszcénnak tűnt.
Eközben az internet szabadságával kapcsolatos eufória helyét egyre inkább átveszi az afeletti aggodalom, hogy hogyan és milyen mértékig kellene korlátok közé szorítani a kontrollálatlan és gyakran aggályos információözönt. A YouTube ma már mesterséges intelligenciát használ arra, hogy kiszűrje a (sokszor homályos, szubjektíven értelmezhető) irányelveit sértő tartalmakat, ahol pedig ez nem működik, ott a megjelölt videókat a cég munkatársai nézik át. Azt, hogy ezek a módszerek még nem működnek tökéletesen, jelzi, hogy Logan Paul hírhedt videóját például sokan megjelölték, ezután azonban mégis átment a munkatársak/cenzorok szűrőjén.