Szent meggyőződésem, hogy ByeAlex és Majka a magyar kulturális közkincs részei, a magyar művészeti panteon méltó szereplői, a nemzet karácsonyfájának csúcsdíszei.
Két időszerű hír a zene világából. A minap a szakma kiválóságai, tíz tehetséges fiatal vehette át az idei zeneművészeti Junior Príma díjakat. A másik pedig, hogy a Nemzeti Kulturális Alap, az állam művészeti produktumokra pénzt osztó szervezete az általa százezer forintos dotációban részesített u,u,u című, ByeAlex, illetve Majka jegyezte videoklip obszcén és szexista volta miatt a jövőben szigorít támogatási szabályain.
Ám itt álljunk is meg pár pillanatra, hogy gratuláljunk a frissen kitüntetett komolyzenei alkotóknak, továbbá elmélkedjünk el egy kicsit azon, hogy az NKA – elnöke az ózdi születésű Balog Zoltán, református lelkész, országgyűlési képviselő, az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője, alelnöke Lőrinczy György kulturális menedzser, a Budapesti Operettszínház főigazgatója –, eleve miért részesítette pénzbeli juttatásban ByeAlex és Majka művész urakat, hogy létrehozzák méltán híres, jelenleg közel 900 ezres megtekintés fölött járó videójukat.
Mint tudjuk, a Magyar Országgyűlés huszonnégy évvel ezelőtt azzal a szándékkal különített el nemzetinek nevezett kulturális pénzalapot, hogy egyszerre őrizze meg a nemzeti és az egyetemes értékeket, továbbá újak létrejöttét kapacitálja. A különböző művészeti ágaknak megfelelően a mai napig kollégiumi rendszerben működő szervezet hivatalosan most is elkülönített állami pénzalap, melynek elsődleges bevételi forrása jelen pillanatban az ötös lottó szerencsejáték játékadójának kilencven százaléka. Erre a pénzre pályázhatnak a művészek, a kollégiumokban ülő kuratóriumi tagok pedig döntenek az arra érdemesített programok, alkotók és művek támogatásáról.
Ezek után a lottófizetők pénzéből „érdemesített”, október 3-án, a Youtube-on publikált u,u,u hamar nagy karriert futott be: országos felháborodást váltott ki a közismerten zenekedvelő, dalos magyar nemzet körében. Kodály forog a sírjában, meg ilyenek, hirtelen még Balog Zoltánnak is elfogy a dalos kedve.
Holott a Nemzeti Kulturális Alap, mikor Majka és az ebben a dalban senkise nevű projektjével futó futó ByeAlex eddig szerzett elévülhetetlen alkotói érdemeire hivatkozva bizalmat szavazott az ominózus videokliphez, nagyon helyesen cselekedett, és belengetett szigorításával tökéletesen méltatlanul bánik el. Ugyanis szent meggyőződésem, hogy ByeAlex és Majka a magyar kulturális közkincs részei, a magyar művészeti panteón méltó szereplői, a nemzet karácsonyfájának csúcsdíszei.
Eleve kezdjük azzal, ami a videóban is egyértelműen látszik, így hatalmas vétek lenne mellette elmenni: mind Majka, mind Alex micsoda szép szál, termetes, jó felépítésű magyar férfiemberek! Majka izmosabb, Alex vékonyabb, aki mintha az utóbbi időben fogyott is volna, ami valljuk be, szálkás testét még vonzóbbá teszi.
A férfiak szép testükkel még mozognak is, kezüket emelik, lábukat rogyasztják, zenéjük ritmusára tánclépésekben lötyögnek, mutogatnak, drága, márkás órát villantgatnak, ami ugyanolyan jól megy kalapban, pólóban, cipzáras pufidzsekiben, szexi vállon tetkót villantó kapucnis mellényben, mackófelsőben, és focis melegítőfelsőben is! Testszőrzetük precíz, a kor divatjának megfelelőn nyírt, illendően keretbe foglalja csinos arcukat. Ezek a férfiak, kérem, adnak magukra!
Bár azért a napszemüvegek kissé zavarnak, mert egy úriember, mint tudjuk, a nő szemébe néz, már amennyiben bír. De az NKA-ról példát véve, az alkotói szabadságot mi is tartsuk tiszteletben!
A külsőtől a belső felé, a konkréttól az elvont felé haladva, mondjuk el azt is, hogy a művész uraknak milyen sok szép foguk van! Az egészséges, vonzó fogsor pedig akárcsak a csábos férfimosoly, egy zeneművész, rapper, énekes esetén a kifogástalan artikuláció egyik legfontosabb feltétele. Például végiggondoljuk-e egyáltalán, akár minden egyes, és e konkrét zeneszám hallatán, hogy milyen nehéz lehet fogak nélkül, hiányos fogsorral énekelni? Szerencsére egy olyan gyönyörűséges magyar magánhangzó, mind az ú artikulációja mind Alexnek, mind Majkának megnyugtatóan, hidegvérű, laza profizmussal megy. Nagy teljesítmény ez a mai világban, egy igazi úr így bánik a magyar nyelvvel!
Ha már ennyire izgalomba jöttünk az Alex–Majka-duó páratlan fonetikai képességeitől, ideje néhány szót ejteni a szófajtan-alaktanról, amiből én ugyan háromszor megbuktam az egyetemen, ez a tragédia biztosan nem fordulna elő a dalcsináló művész urakkal, akik nemhogy értelmes, ékes magyar mondatokat pattintottak össze, melyeket bárki megért, de soraik még rímelnek is! Most mondja bárki, hogy nem vág össze tökéletesen rímben és ritmusban a következő négyes, a három a magyar igazság jegyében: még a hármas szótagszám is kijön! Nem ám posztmodern villongások, itt igazi, rímes, ritmusos magyar verssorok vannak.
„Ne tagadd látom rajtad,
hogy te is akarod
Fél perc és rajtam ugrálsz,
a levegőt kapkodod”
A lényeg viszont mégiscsak az, miközben mindenkinek sír a szája, hogy így meg úgy fogy a magyar, ki csinál nekünk gyerekeket, hova tűntek az erős, kiszámítható férfitenyerek és vállak, senki sem veszi észre, hogy itt és most két férfi páratlan szaporodási képességeiről ad számot, mindezt ráadásul romantikus lelkük bizonyítékaként dalban mondják el, ahogy tette Jimmy, a király.
Szerintem mindenki félreérti, és nem látja a dalban lévő romantikát, ahogy a művészi pálya ívét sem. Volt itt már minden, Aranyoskám, Kedvesem, Rózsikám, Majka még az átkozott kiszavazósót is túlélte, nem is beszélve a rengeteg fárasztó tehetségkutatós zsűrizésről (új nemzeti és egyetemes értékek létrejöttének kapacitálása, ugye), de az urak most már nem bírják tovább a csinos és szép magyar női hordák okozta ingerenciát: szinte szétrobbannak a vágytól.
És akkor szerencsétleneknek a klip tanúsága szerint csupán egy darab női torzó, egy próbababa darab marad, pedig ők igazi, hús-vér nőt akarnak, de azonnal! Hát, ezt hánytorgatjuk fel a teremtés e két koronájának, hogy férfiúi mivoltuk legbenső lényegét kifejezésre juttatják?! Tényleg az a baj, hogy nem bírnak magukkal, mert udvarolnának, de feszül a nadrág, ezért kénytelenek arról beszélni, hogy a múzsa látványa micsoda megindulást vált ki belőlük. Teljesen egészséges szexualitás ez.
És most egy kicsit menjünk közelebb, és vegyük alaposan szemügyre ezt az ordító férfi potenciált, ami végtelen, mint a tenger, sőt, egyszerre két hölgyre is kiterjed. Mert ugye mit is énekel Alex? „U,u,u holnap is majd hívlak/ A barátnődet hívjad.” Szóval, akinek nem lenne teljesen egyértelmű: ez már teljesítmény, kérem.
Ez már nem is popdal, hanem kész termelési regény.
Így hát egyszerűen nem tudok más következtetésre jutni: fogantatás, illetve foganás közben, u,u,u, ezt a dalt kell énekelni!