Valahogy bent maradtak olyan tartalmak az alsós tananyagban és a felsős, valamint középiskolás biológiában, amelyek a gender témát érintették. Na, ezt most mind gyorsan eltörölték. Megjelent viszont a dzsúdókerettanterv. Ja, és 14 nappal az őszi érettségi előtt az is kiderült, milyen atlaszt használhatnak a vizsgázók.
A Magyar Közlöny legfrissebb számában több, a közoktatást érintő jogszabály-módosítás jelent meg. A legfontosabb: végre rögzítették, hogy az idei érettségin (aminek az őszi vizsgái két hét múlva kezdődnek) a tanulók nem csak az állami kiadó által kifejlesztett, kronológiai adattáblázatot nem tartalmazó – és több szakmai szervezet, pedagógus által kritizált – középiskolai történelmi atlaszt használhatják, hanem a régebbi kiadásúakat is.
Azaz fellélegezhetnek a diákok: bevihetik azt a taneszközt, amelyből eddig a legtöbben készültek az érettségire.
Gender? Milyen gender?
A másik, elég hosszan taglalt változtatást röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy minden a genderelemélethez kapcsolódó tartalmat száműztek a kerettantervekből. Nem lehet például a Társadalomismeret érettségin tétel ezentúl „A gender-elmélet és annak kritikája” .
De nem is tanulhatnak ilyesmit a mai magyar iskolákban. Eddig a 7–8. évfolyamos biológia tantervben (illetve az e korosztálynak megfelelő középiskolai tantervekben) volt egy olyan fejezet, hogy „Biológiai nem és nemi identitás megkülönböztetése”. Ez lenne pont a helye a genderelmélet értelmes tálalásának, de ezt törölték, és „Az öröklött és tanult tényezők megkülönböztetése a nemi működés során” fejezettel váltották fel.
Ugyanennek a korosztálynak volt egy Családi életre nevelés című tananyaga is, amiben szintén megbújt némi genderelméleti anyag azzal a címmel, hogy „A szexuális viselkedés biológiai aspektusai (nemi szerep vs. gender stb.)”, illetve azzal, hogy „A nem kialakulása: kromoszomális, ún. genetikai nem, ivarmirigy nem, nemiszervi nem, külső nem, társadalmi nem (gender), az ún. nemi identitás. Az identitás összetevői, fejlődése.” Na, ez mindkettő kukába kerül, az előbbi helyébe „A szexuális viselkedés biológiai aspektusai”, az utóbbi helyére „A nem kialakulása, a nemi szerepek összetevői, fejlődése” című anyag lép.
Ezzel gyakorlatilag teljesen kiradírozták az oktatásból azt, hogy a gyerekeknek esélyük legyen hallani a különböző nemi felfogásokról.
Dzsúdózó alsósok
Viszont van egy jó hír is (legalábbis Simicskó államtitkár és harcművész, valamint Putyin orosz elnök és harcművész számára biztos): végre bekerült az alsós kerettantervbe a dzsúdó.
A mindennapos testnevelésbe két óra erejéig ezentúl nem csak a focit, a lovaglást, a kosárlabdázást, és a szivacskézilabdát építhetik be az iskolák (ezt már eddig is megtehették), hanem a dzsúdót is.