Dacolva keringési rendszerünk összeomlásával, nagy lelkesedéssel felszerelkezve megvizsgáltuk a kávé-, édesség- és egyéb harapnivaló-kínálatot a legdivatosabb kávézóláncokban, és persze azt is, hogy mi mennyibe kerül. Összehasonlítási alapnak pedig a kávékultúra alapkövét, az eszpresszó kávét választottuk.
Tombol a nyár, és vele együtt a forró reggelek – ilyenkor könnyebben ébredünk, az otthon készített rántotta helyett esetleg beugrunk egy reggeliért is valahová. Számtalan remek, kisebb kávézó nyílt Budapest belvárosában, azonban a nagy kávézóláncok minduntalan tele vannak, sikerük látszólag töretlen. Kíváncsiak voltunk, érdemes-e franchise-nál kávéznunk, vagy maradjunk inkább a kotyogósnál. A magyarok a nemzetközi kávéfogyasztásban egyébként a sor végén kullognak, az évi egy főre jutó fogyasztásunk csak kicsivel több mint három és fél kiló.
Costa Coffee
A Costa Coffee közel öt évtizedes múltra tekint vissza: egy Londonban élő olasz testvérpár, Sergio és Bruno Costa 1971-ben kezdték feldolgozni a kávészemeket, de egy darabig csak a helyi élelmiszerüzleteknek árulták az alapanyagokat. Néhány év múlva azonban megnyitották első kávéházukat, amiből mára már több ezer üzlet lett. A Costa a mai napig az arabica és a robusta kávészemekből álló keverékből, a „Mocha Italia” blendből dolgozik, mely Londonból érkezik a világ összes üzletébe. Kávézói kifinomultak, a faborításból és a vörös színből csakúgy kiragyognak a színes sütemények.
Mind a kávé, mind az édességválaszték hatalmas: a baguettekből és a tortaszeletekből mind 800 forint körüli áron választhatunk, de friss croissant-t is bedobhatunk a kávé mellé, 390 forintért. Ha felfrissülésre vágyunk, smoothie-kból is válogathatunk. A láncnál egy kis eszpresszó 550, a nagy pedig 650 forintot kóstál. Finom, édes illattal érkezik elénk a pultra, a kis csészében harmóniában az édes, a savas és a keserű ízek. A Costa legdrágább terméke a nagy kiszerelésű Frostino, összesen 1690 forintért juthatunk hozzá.
Café Frei
Pofás papagájos tapéta és dzsungel-, illetve keleties hangulat vár a Cafe Freiben, az eklektikus dizájn nem is csoda: a Frei Tamás által megálmodott kávézólánc a világ kávékultúráit egyesítette és hozta el egy üzletbe. Az egyedi berendezés nyugodt atmoszférát teremt, és mivel zene sem szól, mindenki olyan hangerővel sutyorog, hogy ne beszélje túl a szomszéd asztalnál ülőket. A kávézókban összesen hat kávékonyhát (olasz, francia, latin, amerikai, japán, arab) tartanak állandóan menün, de a „hideg sarkvidék” kínálatát is megkóstolhatjuk európai és egzotikus jegeskávék formájában.
Az öt kontinens süteményei (530 forint körüli áron) mellett szálas teákat és forró csokit is kínál a franchise, de csomagban is vihetünk haza kávékülönlegességeket. Egyik kávé sem kerül 600 forintnál többe, az eszpresszóhoz 330 forintért juthatunk. Apró, zöld csészében kapjuk, határozottan itt a legsűrűbb, a legselymesebb. Van havi-kávékaland, ez most a „filmsztárok kókuszos jégkávéja” (pontosabban csokoládés kókusz-latte édes rózsafűszerrel) és kapunk hozzá sztorikat is, éppen Miley Cyrus tátja a száját egy kis füzetlapon, amiből azt is megtudjuk, az énekesnő fehércsokis mokkát iszik, de nagyon szórakoztató a kiadvány többi része is, kortyolgatás közben remek kikapcsolódást nyújt.
Coffeeshop Company
A Coffeshop Companyba lépve meghitt, nyugodt hangulat fogad minket, a kávé színeit használták a berendezésnél. Koncepciója Bécsből származik, az első üzlet 1999-ben nyitotta meg kapuit. Az ottani kávékultúrát az amerikai to-go rendszerrel ötvözték, a baristák fürgék, pikk-pakk előttünk terem a kávé. Egyedül itt kaptunk az eszpresszónk mellé kis tálcán tejet és vizet, cukrot, és egy csokoládéba mártott kávébabot.
Kompakt kis csomag, el lehet vele szöszölni, a kis kiszerelésű presszókávé 490, a nagy 790 forintba kerül, de az egyik (ha nem a) legfinomabbat ittuk itt a teszt során. Kissé savanykás jellegű, de könnyed a Coffeeshop feketelevese, kellemes utóíze van. A kávé mellé flat breadet, paninit, ciabattát és bageleket választhatunk (800-tól körülbelül 1000 forintig), finom süteményeik (muffin 590-ért, a többi átlagosan 750-850 forintért) közül kiemelkedően finom a meggyes pite.
Starbucks
A szintén ’71-ben, Seattle-ből induló Starbucks jól hangzó hívószavakkal rakta le a világméretű franchise alapköveit. Három barát (ebből két tanár és egy író) alapította a céget. A 80-as évek elején egy Howard Schultz nevű üzletember ügyesen látta meg az ületi potenciált a kávézás rítusának mitizálásában. Mára a „barátság”, „közösség”, „különleges kapcsolat”, és hasonló frázisok körítik a vásárlást, és persze a vendég neve és a smiley is kötelező a poháron. Láthatóan több generáció is ráharapott a fílingre, szembeszökően sok a 20 alatti a Westend Starbucks üzletében.
Feltehetően őket inkább a rengeteg kombinációban kapható ízesített kávé és smoothie ragadja meg inkább, mint egy szikár eszpresszó, de mégiscsak az mindennek az origója: és valóban, testes, erős feketét tesznek elénk a pult végében, kellemes, édeskés illattal. Kis kiszerelésben 490, nagyban 590 forintért juthatunk a feketeleveshez. Ereje van, a savassága nem számottevő, tudnánk még egy csészével inni belőle. Tortaszeleteket 900 forint körül, focacciát 1090-ért kaphatunk. A legdrágább termék a nagy Green Tea Frappucino, 1790 forintért legyűrhetetlen adagot kapunk.
California Coffee Company
A California Coffee kicsit letisztultabb, kevesebb az ideologizálás, mint a Starbucksnál, de ez akár szimpatikus is lehet. Erről tanúskodik a honlap is, mely nem a lelkünk és a reggeli kávét átnyújtó kéz közti transzcendens kapcsolattal foglalkozik, hanem egyből a lényegre tér. Az árak is mérsékeltebbek, 450 Ft egy kis presszó kávé, 490 a nagy, és gusztusos, tisztességes méretű sütiket is kóstolhatunk, egy kedves félmosoly kíséretében.
Impozáns a brownie-választék, de almás pitét, sajttortát és joghurtokat is találunk a palettán, 590-790 Ft-ig terjedően, tehát kicsit olcsóbban, mit mondjuk a Costában. Talán itt volt a legszélesebb édességválaszték, de térjünk rá az arabica-robusta keverékéből készült eszpresszóra: könnyedebb, mint a többi, kompenzálnunk kell az ízeket egy kis cukorral. Egyébként jó napindító egy friss újság mellett. Nem marad utóíze, nem csípi a nyelvet. Nem olyan krémes és sűrű, mint mondjuk a Frei Caféban, de az összkép abszolút pozitív.
McCafé
A cég 1993-ban indította el kávézórészlegét, nagyjából a Starbucks és a Costa mintájára. Persze a Meki olyan szempontból előnyben van, hogy a munkahelyünkről kiszaladva egy helyszínen intézhetjük el az ebédet és a kávét is. A kávézó a megszokott dizájnt hozza, a világos, krémszínek és a sötét barna árnyalatai váltakoznak, emellett pénztárcabarát, itt a legolcsóbb a presszó, alig több mint 300 forint.
Itt nagy kiszerelés külön nem található, csak a dupla, ami 480 forintért kapható. Jócskán a nagy kávézó-franchise árai alá ment a McCafé, bár itt cserébe kissé híg, kellemetlen utóízű kávéval találkozhatunk. A töltött fánkok, kekszek és sajttorták kissé sápadtak, 300-600 forint körül mozognak, az ínycsiklandó málnás csokitorta 900 forint környékén kapható, ez viszont nagyon finom. A legdrágább kávé itt a karamellás és a csokis latte macchiato, 670 – éppen kikérnek mellettünk egy karamellás finomságot, a gyönyörű habon pedig nem esik össze a díszítés.