Nagyon működik a marketing.
Attól a tudattól, hogy a koktélunkban energiaital is van, máris részegebbnek érezzük magunkat. A tanulságos következtetést egy pszichológiai tanulmány szerzői vonták le, hozzátéve, hogy nemcsak részegebbnek, hanem merészebbnek és szexuálisan magabiztosabbnak is érezzük magunkat.
A tanulmány elkészítéséhez 154 heteroszexuális fiatal férfi viselkedését tanulmányozták, akik társasági ivóknak vallották magukat. Mindegyikük kapott egy vodkából, Red Bullból és gyümölcsléből álló koktélt, de az italnak más-más nevet adtak (vodka-Red Bull koktél, vodkakoktél, egzotikus koktél). Kiderült, hogy azok a férfiak, akik abban a tudatban itták meg a koktéljukat, hogy abban energiaital is volt, jelentősen ittasabbnak érezték magukat, mint a többiek.
A szakértők a jelenséget azzal magyarázzák, hogy az energiaital-reklámok miatt az emberek olyan bódító, részegítő hatást tulajdonítanak ezeknek a termékeknek, amelyekkel valójában nem rendelkeznek. Így aztán, ha egy alkoholos italba energiaital is kerül, azt fogják érezni, hogy sokkal jobban becsíptek, mert a marketing ezt hitette el velük.
Keverni egyébként nemcsak ezért nem érdemes az alkoholt és az energiaitalt, hanem azért sem, mert más tanulmányok szerint növeli a balesetveszélyt, és az emberek a hatásukra tovább maradnak a szórakozóhelyeken, ami azt is jelenti, hogy tovább és többet isznak.