Miért nem lehet papírpoharas kólák helyett elegáns, de legalábbis rendes üvegpohárból bort kortyolgatni a szélesvászon előtt? E kérdés évtizedek óta foglalkoztatja a művészetre is érzékeny borisszákat, s úgy tűnik, élelmes embereknek hála, lassan ezt a problémát is kipipálhatjuk – már Magyarországon is.
Honnan is indulhatott ki a bor és mozi párosításának ötlete, ha nem az USA-ból, az egyszerű, gyors megoldások országából? Itt nagyon népszerű az úgynevezett „dine-in theatre”, az étteremmel és bárral kombinált filmszínház. Kényelmes fotelekben borokkal, meg persze sörökkel és koktélokkal kísérik a filmsikereket, s persze -akár egy gombnyomásra érkező- ételekkel.
Az elegáns bormozizás egyik apostola Gary Vaynerchuk, a fenegyerek borblogger, aki úton-útfélen hangoztatja, ütős párosítás randizáskor a két élménydús tevékenység. Elég egy palack szép bor, két összecsendülő pohár és egy izgalmas film, máris garantált a sikeres találka. Vaynerchuk annak idején úgy itta be magát a hölgyek szívébe, hogy a hátizsákjában becsempészett két poharat és egy palackot a moziba, majd a hátsó sorban az ideális hőfokú borral (is) lenyűgözte aktuális hölgytársaságát. Panaszra – állítólag – soha nem adott okot. Legalábbis a jól kiválasztott bor.
Ma már Vaynerchuk sikeres médiaszemélyiség, elismert borszakértő, a világ legnépszerűbb videobloggere, a Thank You, Economy! című könyv sokat idézett szerzője. Vaynerchuk a családi borkereskedésben kezdett dolgozni, és újraépítette a vállalkozás márkáját: létrehozta a Wine Libraryt, amellyel megalapozta hírnevét, viharos gyorsasággal napi 80 ezresre hizlalta a követői táborát. Az online marketing megújítójának ma már saját médiaügynöksége van, a közösségi média egyik legmeghatározóbb figurája, aki a 4 millió dollár forgalmú családi borkereskedést 60 millió dolláros vállalkozássá fejlesztette mindössze öt év alatt.
Úgy tűnik, Vaynerchuknak nemcsak a bormarketingben, de a bor és mozi sikeres összekapcsolásában is igaza lett. Nemcsak neki jutott ugyanis eszébe a kérdés: miért kellene kólát és egyéb cukrozott szénsavas üdítőket inni, ha bort is kortyolgathatunk egy jó film nézése közben? Ma már nemcsak a tengerentúlon, de Magyarországon is van erre legális lehetőség. Először néhány éve a VinCE budapesti boresemény sajtóbeharangozóján nézték meg az aktuális James Bond-filmet pezsgőt kortyolgatva a szerencsés meghívottak.
De a példa ragadós lett, és elszánt, tőkeerős követőkre talált. A Vinocinóra keresztelt állandó bormozi nemrég nyílt a kéthelyi Kristinus Borbirtokon (lásd Balatoni Gasztrotérkép ) s ezzel első az országban. Kóla helyett bort, pattogatott kukorica helyett pedig grissinit adnak a kultúrára (is) éhes embereknek.Minden vetítés este 6-kor kezdődik. Az elmúlt hetekben műsorra tűztek olyan kultfilmeket is, mint a Jake Gyllenhaal főszereplésével készült Éjjeli féreg, vagy a Blue Jasmine című Woody Allen mozi, amelynek főszerepéért Cate Blanchett Oscar-díjat kapott. A jegyárak kifejezetten barátiak (690 Ft), sőt ebben még a ropogós grissini is benne foglaltatik kétféle szósszal - természetesen Kristinus borok is választhatók a film mellé.
Hasonló ötlet alapján működik Nyulasi Gábriel kezdeményezése, Az ihatóbb Magyarországért és a budapesti VinoPiano Borbár sorozata, a BorMozi, amely szintén a bor és a film kettősére épít. A havi rendszerességgel szervezett programon egy művészfilm nézése közben kóstolhatnak hat tételből álló borsort az érdeklődők, amelyhez tapasokat is kínálnak. A rendezvény keretei között a vendégek megismerkedhetnek egy-egy meghívott borásszal is. A rendezvény értékét emeli, hogy a kulturált borfogyasztást népszerűsítő Nyulasi filmelmélet szakon végzett, így többnyire különleges kulturális csemegének számító művészfilmeket válogat össze – meg persze szép borokat. Olyan filmek kerültek eddig műsorra, mint az Amélie csodálatos élete, A zöld hentesek, vagy Martin Šulík A kertben című filmszatírája. A helyszín a pincehangulatot idéző VinoPiano Borbár, az Élesztőház „ellenséges”, sörös környezetében.