52. alkalommal ünnepli a világ, hogy 1962. március 27-én Párizsban megnyitott a Nemzetek Színháza. A jeles nap alkalmából összeszedtük, milyen alternatív lehetőségeket kínál Budapest az olyan színházimádóknak, akiknek nem elég, hogy csak ülnek a közönség sorai között, hanem szeretnének beleszólni abba, ami a világot jelentő deszkákon történik.
Egyre több társulat lépi át a hagyományos kereteket előadásaiban, és teszi interaktívvá és/vagy megismételhetetlenné előadásait – improvizációval, egyedi környezettel, alternatív megoldásokkal. A színház világnapja alkalmából a hvg.hu ajánl néhány megoldást azoknak, akik a klasszikustól eltérő színházi élménnyel koronázná – nem csak a mai - estéjét.
Kétszer ugyanolyan nem lehet
A Momentán Társulat 2000 óta alkot egy csapatként. Kezdték kortárs felolvasóestekkel, majd Magyarországon elsőként álltak fel úgy a színpadra, hogy még ők sem tudták, mi fog velük öt perc múlva történni. A RögvEst névre hallgató projekt azóta is pörög, ma már a társulat saját helyén, az IMPRÓban. A név beszélő, az Ó utcába betévedő improvizációs előadásokkal találkozhat, és ha szerencséje van, még neki is lehet szava. Erre találta ki ugyanis a társulat az ImpróJamet , ahol egy pohár bor vagy sör mellett bárki kiélheti a kreativitását és menet közben, „bekiabálással” irányíthatja az előadást. Ha ennél is többre vágyna, a Mozaikban mondhat három szót, amire hat fiatal építi fel az estét, vagy betérhet egy Fröccsre, vagyis egy löketnyi interaktív lélekbúvárkodásra. A társulat legújabb „agymenése” pedig a reggeli színház, ahol az igazán bevállalósak – egy korai kelés árán- már hétfőn megalapozhatják a jókedvüket egész hétre.
Szavaztam
A néző nem túl sűrűn kap a kezébe kapcsolót egy színházi előadás kezdetén. Még csak nem is távkapcsolót, szavazó gombot. A Tünet Együttes Voks című darabja viszont pont ezt teszi: a közönségre bízza az esti előadás alakítását. „A melletted ülő dönti el, mit nézel”, hirdeti magát a darab, mégis inkább kollektív döntésről van szó. A produkció arra reflektál, hogyan bújunk ki a személyes felelősségvállalás alól, „még ha olyan kis dologról is van szó, minthogy mi történik a színpadon.” A darabot rendezte: Szabó Réka és a közönség.
Az interaktív politikai táncszínház legközelebb március 29-én, szombaton, a Jurányi Inkubátorházban látható.
Büchner, szabadon
Nem elég, hogy Büchner klasszikusának jeleneteinek újraértelmezését Balázs Zoltán rendező a színészek fantáziájára bízza, de a variációk aznapi vonulatának alakítására még a közönség is kezet kap. A Maladype Színház a Leonce és Léna, a Tojáséj és az Übü király daraboknál már a próbafolyamatoktól kezdve biztosította a színházcsinálásra éhező nézők „aktív megfigyelő” szerepét, beavatva őket a műhelymunka intim kulisszatitkaiba. A folyamatból nem csak a nézők profitálnak, hiszen így a színészek is azonnal tudnak reagálni a befogadók reakcióira.
A Maladype saját bevallása szerint tudatosan keresi a színházi-, és a nem színházi terek adta váratlan lehetőségeket, a szabálytalan színészi megoldásokat és azokat a közvetlen nézői reakciókat, melyek mentesek a hagyományos színházi elvárásoktól és klasszikus viselkedésformáktól. A nyílt próbákba belekóstolni érdemes és ingyenes!
Comment Lájv
Új média-bűvölőknek. A buszon, a metrón, az étteremben, a buliban, sőt még a hálószobában is, társaságban barátokkal, a gyerekekkel, a párunkkal- nem, ez nem az új Coca Cola reklám, hanem a Fészek színház problémafelvetése arról, hogy vándoroltak a netre a közösségi kapcsolataink. 60 percnyi szerkesztett kommentháború és „speciálisan dramatizált jelenet”. Hozzászólni ér! Munkapróba március 29-én, szombaton.
A Résztvevő Színháza
A Káva Kulturális Műhely drámapedagógiai műhelye kevésbé a felnőttekre, és még kevésbé az esti műsorsávra koncentrál. Főleg általános és középiskolásoknak szervez színházi nevelési programokat, és tart különböző interaktív és kísérleti előadásokat, amiben az előadás közben és után- a fiatalokkal való közös gondolkodásra és cselekvésre helyezi a hangsúlyt. A folyamatos együttműködés eredményeképpen pedig gyerek és diák színjátszó csoportjainak is fellépései lehetőséget ad.
Lakásszínház, ami házhoz jön
Nappaliból, mackóalsóban? Még ez sem probléma. Mi több, aki a Dollár Papa Gyermekeit beengedi a legintimebb környezetébe, annak még azon sem kell aggódnia, hogy nem fog látni az előtte ülőtől. Az Ibsent a nappalimba! előadással Kiss -Végh Emőke és Ördög Tamás viszi házhoz az író Hedda Gablerjét. A társulat megkísérli elérni, hogy a néző lakását kívülállóként, ismeretlen helyszínként szemlélje, valamint bebizonyítani, hogy jelmezek, fények és színpad nélkül is lehet színházat csinálni.
Hasonló vonalon mozog a KOMOD kortárs modern budai stúdiószínház is. A magát „Mintha a színházban laknál!” mottóval hirdető társulat a nyilvános-színházi és a privát-otthoni hangulat keverékét ígéri egy olyan házban, ahol egykor Nemes Nagy Ágnes gondolatai röpködtek.
Számos más darab mellet a színház most - a Katona Színház Gondnoksága és a Jurányi Művháza után - bedobta a kalapba saját sitcom értelmezését. A Kampec krimi-vígjáték-thiller függvényen mozgó előadása hullaházi élményekkel csábít szituációs komédiára. Moliére is irigykedne! A sitcom februártól van műsoron, a becsatlakozás a sorozatba bármikor lehetséges.
Gyilkosság a vacsorán
Ha szeret vacsora közben egy Agatha Christie regénybe csöppeni, és a titokfejtős játékot gasztro-élményekkel kombinálná – a Gyilkosság a vacsorán tökéletes esti program lehet. Innen még szabadulni sem kell, csak összepakolni otthon a detektív felszerelést, meglátogatni a Jászain a Columbo szobrot, és ahelyett, hogy a fotelból tippelnénk arra, ki a gyilkos a True Detectiveben, élőben tesztelni nyomozó képességinket.