„Ez itt Jani. Jani egy roma fiú, aki szegény környéken lakik. Ez itt Tomi, aki meg jó környéken lakik” – kezdődik az amerikai mintára készült, a romákkal szembeni megkülönböztetést bemutató rajzfilm.
Módszerét határon túli magyar iskolákban, Londonban és Japánban is átvették, most mégis a megszűnés veszélye fenyegeti a hátrányos helyzetű és roma gyerekek fejlesztését segítő, több mint hatszáz diák felzárkóztatását segítő alapítványt és iskolát. A módszer kidolgozója szerint az új oktatási rendszerben az iskolák egyre inkább hatóságként lépnek fel, ahol a felügyelet és a megtorlás érvényesül, nem a kifinomult pedagógia. L. Ritók Nóra azt mondja, "agyrém", hogy már megint Budapestről akarják megmondani, hogyan tanítsanak a helyi iskolákban.
A roma és nem roma fiatalok között jelentősek a különbségek olvasási és matematikai kompetenciák terén, de ezeket nem az etnikai hovatartozás, hanem jól értelmezhető társadalmi okok magyarázzák - állapította meg a Közép-európai Egyetem (CEU) és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) két közgazdásza.