Ha jó alaposan átvizsgálta az autót, és úgy érzi, ez önnek megfelel, akkor kérje meg az eladót, próbálják ki a...
Ha jó alaposan átvizsgálta az autót, és úgy érzi, ez önnek megfelel, akkor kérje meg az eladót, próbálják ki a járművet. Először hagyja vezetni az eladót, kereskedőt, hiszen így lehetősége van alaposan szemügyre venni az autó tulajdonságait. A próbautat világosban ejtse meg, mert éjjel sokkal jobban kell koncentrálnia, hogy mindent megfigyeljen, és az esetleges hibákat kevésbé lehet észrevenni. Nézze meg, hogy indul a hideg motor. Ha minden rendben van, akkor néhány másodperc múlva mindegyik kontroll lámpa elalszik. Ez elsőre egy jel lehet arra nézve, hogy a fontosabb rendszerek működnek-e. Amikor jár a motor, szálljon ki még egyszer, indulás előtt, és győződjön meg arról, vajon a fényszórók, tolatólámpa, index, stb. működik-e. Kérje meg az eladót, hogy lépjen rá a fékre, így a féklámpát is ellenőrizheti. Az út során meggyőződhet arról is, hogy vezet a tulajdonos, vagyis, a hétköznapi használat során mennyire kímélte meg a járgányt.
Menet közben mindig figyeljen arra, milyen hangja van az autónak, mit hall, amikor vált a vezető. Utasként könnyebben feltűnnek a gyanús hangok, és jobban meg tudja vizsgálni a berendezéseket, műszereket, klímát, ablakemelőt, a napfénytetőt, navigációt, rádiót, stb. Fontos azonban, hogy a rádiót ellenőrzés után mindig kapcsolja le, mert az elterelheti a figyelmét az autóról. Ezután kérje meg az eladót, hogy egy parkolóban, vagy egy gyér forgalmú úton kipróbálhassa a leendő autóját.
Amikor már ön ül a volánnál, ellenőrizzen minden funkciót. Állítsa be az ülést, a tükröt, így legalább azt is megtapasztalhatja, hogyan működik ilyen téren az autó. Ellenőrizze az irányjelzőt, a dudát, az ablaktörlőt. Érdemes kipróbálni, hogy veszi be váltó a hátramenetet. Ezután próbálja ki a motorféket: kapcsolja vissza menet közben az autót hármasba, és engedje fel a kuplungot. A parkolóban, vagy egy kihalt egyenes útszakaszon engedje el a kormányt, és nézze meg, húz-e valamerre az autó. A féket is tesztelje. Száraz, gyér forgalmú útszakaszon lépjen rá erősen a fékpedálra (előtte figyelmeztesse a kocsiban ülőket). Figyelje meg, hogy viselkedik az autó. Az ABS-t egy félreeső parkolóban, üres téren, nedves, csúszós, vagy homokos talajon tudja kipróbálni, mégpedig úgy, hogy negyvenes tempónál hirtelen lépjen rá a fékre – de tiszta erőből.
Vezetés közben mindenképpen nézze meg, hogy viselkedik az autó, ha feljebb kapcsolja a sebességet. Mennyire gyorsul, hogyan pörög fel a motor, mennyi a fordulatszám, stb. Figyelje továbbá, milyen hangot ad ki eközben a járgány. Természetesen nemcsak üres utcákon érdemes próbaútra indulni, érdemes egy kicsit a városi dugót is kipróbálni. Így ellenőrizheti például, megfelelően működik-e a hűtő. Végül pedig érdemes az olajnyomást is megnézni. Valamint parkoljon az autóval, így letesztelheti a kormányozhatóságot is.
Ahhoz, hogy a fenti szempontokat alaposan szemügyre tudja venni, alap esetben 30-40 perc is szükséges. Ráadásul, ha az eladó nem takargat semmit, akkor nem akarja feltétlenül letudni a vásárlást, és nem sürgeti a vevőt. Ne zavartassa magát, szánjon annyi időt a vételre, amennyire feltétlenül szüksége van a döntéshez. Természetesen meg kell jegyezni, hogy egy használt autótól soha nem várhatja el, hogy olyan legyen, mint egy új. Bármikor előfordulhat valamilyen meghibásodás, amit az eladó sem sejthet előre.
Amennyiben bármilyen kétsége van, vigye az autót szerelőhöz vásárlás előtt. És ha egy szemernyi kételye is támad, nyugodtan álljon el a vételtől.