A kocsi alapját az 535i modell adja, a motor háromliteres kettős leömlésű, de egy turbós hathengeres.
A kocsi alapját az 535i modell adja, a motor háromliteres kettős leömlésű, de egy turbós hathengeres. 306 lóerős (225 kW) teljesítményét 55 lóerős (40 kW) 210 Nm-es elektromotor egészíti ki. A hibrid ötös rendszerteljesítménye 340 lóerő (250 kW), maximális nyomatéka 450 Nm. A két motor erejét nyolcfokozatú automatikus sebességváltó juttatja a hátsó kerekekhez (a villanymotor a váltóban kapott helyet).
A BMW ActiveHybrid 5 teljes értékű hibrid, azaz a villanymotor nemcsak támogatja a benzinest, de önállóan is képes mozgatni a kocsit. Tisztán elektromos üzemmódban, 35 kilométer/órás átlagsebességgel négy kilométert képes megtenni villanyautóként. Elektromos módban legfeljebb 60 kilométer/órás sebességig hajszolhatjuk, onnantól könyörtelenül belép a soros hathengeres. Hogy ne érezzük az átmenetet, az amúgy is halkra hangolt hibrid rendszer csak egy kipufogót szólít meg, a bal oldalsót automatikusan elzárja egy lappanytú, hogy majd amikor bő gázzal nekiindulunk a világnak, újra kinyíljon és ordítson egy kicsikét.
Az ötös azonban nemcsak városi használatban tud spórolni, hanem 160 kilométer/órás sebesség alatt képes vitorlázó üzemmódra is, egyenletes haladás esetén a benzinmotor lekapcsol és csak az elektromos erőforrás hajtja a kocsit. Ezt csak akkor tapasztaljuk meg, ha eco pro, azaz gazdaságos módban használjuk a kocsit.
A hibrid ötös BMW 5,9 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órára, végsebességét 250-nél korlátozza le az elektronika. Menetdinamikája az 535i-hez képest alig változott, a 2 tizeddel gyorsabb annál. A fogyasztás az, amiben javít a hibrid, a csak benzines 11-12 literes átlagfogyasztását (nálunk a benzines 11,7 litert fogyasztott 100 kilométerenként) pár literrel csökkenti. A 150 kilométeres tesztelés során hegyi utakon és autópályán hajtva az autót - felé komfort/sport, felét eco pro módban tettük meg -, 10,5 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép. Ez magas érték egy környezetbarátnak mondott hibridtől, még akkor is, ha 340 lóerős. A gyár által alkalmazott sofőrök sem tudták megközelíteni a sajtóanyagban közölt 6,4 literes átlagfogyasztást: városi, könnyű forgalomban hajtva 8,8 liter/100 kilométer fogyasztást jelzett ki a fedélzeti számítógép, amely a BMW Connected alkalmazás segítségével iPhone-on is megtekinthető. A közel száz lóerővel gyengébb (a százas sprintet 7,3 másodperc alatt teljesítő) Audi A6 hybrid rendesen meghajtva 7-7,2 litert fogyasztott 100 kilométerenként, az erősebb Infiniti M35h is beérte a nemzetközi menetpróbán 10 literrel.
Az elektromotor számára az energiát a csomagtartóban elhelyezett lítium-ion akkumulátor biztosítja, amelyet a lassítási fázisokban generátorként működő villanymotor tölt. Az akkumulátor miatt a csomagtartó mérete 520-ról 375 literre csökkent. Versenytársai közül az Infiniti csomagtere kisebb ennél, ám a most bemutatott Lexus GS 450h 465 literes puttonnyal büszkélkedik, az Audi A6 hybridé viszont kortyra azonos, 375 literes. Akárcsak az, a BMW csomagtere sem bővíthető semmilyen irányban.
Papíron a hibrid 5-ös átlagfogyasztása 6,4 l/100 km, de csak akkor, ha az aléapáras 17 hüvelykes áramvonalas felniket használjuk, a feláras 18-as kerekekkel 6,8 l/100 km a gyári adat.
A hibrid 5-ösben szériafelszerelés a négyzónás klímaberendezés és a navigációs rendszer. A navi kapcsolatban áll a hibrid hajtás vezérlésével: hegymenetre készülve előre feltölti az akkumulátorokat, amelyeket lejtmenetben visszatölt majd a lassulás. Arra is képes a BMW, hogy a beállított út végső szakaszára feltöltse az akkumulátorokat, hogy az utolsó legfeljebb négy kilométert elektromos hajtással tehessük meg. Az 1-esben már megismert és a 3-asban is bevezetett választható - korábban már említett - eco pro üzemmódban a lehető legtakarékosabb működésre törekszik a vezérlés, és a lehető legtöbbször állítja le a benzinmotort.
Hibrid mivoltát felirat jelzi, de a beavatottak már messziről felismerhetik egyedi, csak a villanymotoros modellben rendelhető világoskék fényezéséről. Az ötös hibrid a dingolfingi gyárban készül, Magyarországon 19,9 millió forintba kerül, míg versenytársai olcsóbban elérhetőek: a Lexus GS jelenlegi kifutó hibridje 16,45 millió forint, az Infinitié 16,66 millió, az Audié 53 ezer euró (kb. 16 millió forint), a Mercedes E300 BlueTec Hybrid várhatóan 63 ezer euró lesz (kb 20 millió forint). A z ötös hibrid igazi konkurense azonban házon belül keresendő: az 535d alapára 15,77 millió forint, 313 lóerős és fogyasztása is kedvezőbb.
Biró Csongor
Műszaki adatok
BMW ActiveHybrid 5 |
|
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2979 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 306 lóerő 5800-as fordulaton 55 lóerős a villanymotor |
Max. nyomaték: Nm | 400 Nm 1200-5000-as fordulaton 210 Nm-es a villanymotor |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) |
2968 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4899 / 1860 / 1464 |
Csomagtér |
375 liter |
Saját tömeg (kg) | 1850 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 5,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi (17-es/18-as felni) |
6,7/7,3 |
Országúti | 5,7/6,1 |
Vegyes | 6,4/6,8 |
Tesztfogyasztás | 10,5 (18-as felnivel) |
CO2 kibocsátás (g/km) | 149/160 |
ÁRA | 19,9 millió forinttól |