Autó HVG 2024. október. 07. 14:55

Renault–Stellantis–BMW megacsoporttal vennék fel a harcot az európai gyártók a kínaiakkal?

Többször felvetődött már, hogy az autóiparban is kéne egy Airbus típusú európai összefogás.

Újabb pletykák kaptak szárnyra a Renault és a Stellantis lehetséges egybeolvadásáról, amely az Airbus üzleti modelljét venné alapul az autóiparban. Az elképzelés szerint a két nagy francia autógyártó, valamint a BMW, egyesített erővel hozna létre egy olyan európai megacsoportot, amely képes versenyezni a globális piac meghatározó szereplőivel, különösen a kínaiakkal.

Bár a két francia fél hivatalosan egyelőre elutasította az együttműködés lehetőségét, olasz források szerint október 15-én Luca de Meo (Renault), Carlos Tavares (Stellantis) és Oliver Zipse (BMW) tárgyalóasztalhoz ül – írja a Motor.es oldal.

Európa autóipara egyre nehezebb helyzetben van az elektromos járművek piacán, ahol Kína technológiai dominanciája szinte teljes. Az európai márkák jelentős mértékben függnek a kínai technológiától és gyártókapacitástól elektromos stratégiájuk megvalósításában. Ezért egy Renault–Stellantis szövetség erősödését több elemző is logikus lépésnek tartaná. A francia kormány és Emmanuel Macron elnök régóta szorgalmazza egy olyan autóipari óriáscsoport létrehozását, amely képes versenyre kelni a kínai és amerikai riválisokkal. Bár a Volkswagen bevonása is felvetődött, a németek visszakoztak, részben a saját pénzügyi nehézségeik miatt.

Hasonló ötlet már 2021-ben is megfogalmazódott a franciák részéről, konkrét megállapodásig azonban akkor sem jutottak el és Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója most is spekulációnak nevezte az új együttműködési pletykákat, miközben a cége gyengülő amerikai pozíciója miatt egyre nagyobb nyomás nehezedik rá. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Tavares szerződése hamarosan lejár, és egyes hírek szerint a cég elnöke, John Elkann már keresi az utódját. Az ilyen belső feszültségek növelhetik annak esélyét, hogy a Renault-val való szövetség ismét előtérbe kerüljön.

A német „autópápa” szerint végveszélyben az európai autóipar

A kínaiak már sokkal jobban értik és kezelik az elektromos autót, mint mi. Európában elfecséreltük, átaludtuk az időt – jelentette ki.

A megafúziók hatalmas kihívást jelentenek az autóiparban is, mivel túl sok márka összevonása költséges és bonyolult lehet. A Stellantis és a Renault esetleges egyesülése egy 18 márkát magában foglaló óriáscéget hozna létre, és nem valószínű, hogy valamennyi életben maradna. A Stellantis portfóliójában már most is vannak nehézségekkel küzdők, például az Abarth, a Maserati és a DS, így a márkák és modellek közötti átfedések kezelése komoly kihívást jelentene.

A Stellantis jelenleg földrajzi alapon próbálja kezelni a márkái közötti átfedéseket, de csak a Jeep rendelkezik globális jelenléttel. Az egyes modellek megkülönböztetése gyakran nehéz, például a Peugeot 208 és az Opel Corsa között, amelyek ugyanarra a platformra épülnek. Ugyanez igaz más modellekre is, például az Alfa Romeo Juniorra, a Fiat 600-ra és a Jeep Avengerra, amelyek azonban különböző gyárakban készülnek. A marketing szerepe ilyenkor kiemelt, hiszen az azonos alapú modellek esetében eltérő történetekkel és célcsoportokkal lehet elkerülni az átfedéseket, mint például az új Citroën C3 és Fiat Panda esetében.

Hirdetés
Sport Balizs Benedek 2024. december. 31. 20:00

Garantált a libabőr – ezek voltak az év legszebb magyar sportpillanatai

Utolsó másodperces magyar gólok az olimpián, a foci- és a kézilabda-Eb-n, a férfi párbajtőrözők aranytussal megnyert döntője, példátlan holtverseny női 1500 gyorson, a „semmiből jött” aranyérem taekwondóban és Milák Kristóf olimpiai bajnoki címet érő benyúlása. Csak néhány pillanat az év legszebb magyar sportsikereiből, amelyeket most képekkel és videókkal elevenítünk fel.