Egy QR-kód révén lehet leolvasni az akku „személyes” adatait.
2027-től minden, az EU piacán forgalomba hozott elektromos járművet egy új, “digitális akkumulátor-útlevélként” emlegetett tanúsítvánnyal kell majd ellátni, amely az akkumulátorgyártás minden szakaszára vonatkozó adatokat tartalmaz. Az akkumulátor előállításához használt nyersanyagok kitermelésétől az ártalmatlanítási folyamatig, az újrahasznosított tartalomig és a teljes környezeti lábnyomig minden információ benne lesz.
Az első vállalat, amely alkalmazza ezt a tanúsítványt a Volvo, az EX90 modellnél, amelynek gyártása most kezdődött meg. Az ajánlások szerint a svéd modell digitális nyomonkövethetőségi útlevele blokklánc-technológián alapul, és a brit Circulor céggel együttműködve fejlesztették ki.
A tanúsítványban lévő információk az akkumulátor gyártási folyamatában részt vevő összes beszállítótól származnak, kezdve azoktól, akik a nyersanyagokat beszerezték, az akkumulátor különböző alkatrészeinek gyártójáig.
Az akkumulátor-útlevél elsősorban az újrahasznosítást segíti majd szakértők szerint, mivel a szétszerelés megkezdésekor sokkal több információ áll majd rendelkezésre előzetesen. Így a régi akkumulátorból több értékes anyag nyerhető vissza. Ez 10-20 százalékkal csökkentheti a költségeket, amelyek végül a felhasználót terhelik.
Az akkuútlevélben, konkrétabban, olyan információk is benne lesznek a példa kedvéért, hogy ha például tartalmaz kobaltot, akkor az mondjuk részben egy kínai egy újrahasznosítóból származik, részben pedig a Kongói Demokratikus Köztársaságból. Az adatok között – bár nem nyilvános módon – elvileg az is szerepel majd, hogy kapcsolatba hozható-e gyerekmunkával bármely cég, amely az akkumulátor életútjában szerepel.
A fenti adatok az EX90 esetében a vezető ajtaján elhelyezett QR-kód segítségével könnyen leolvashatók, és a digitális dokumentumot az autó eladásával együtt minden egyes ország illetékes hatóságának is elküldik.