Testközelből ismerkedtünk meg a dél-koreai gyártó legújabb tisztán elektromos kompakt szabadidő-autójával, a hatalmas Kia EV9 designját kis méretben felvonultató, belül egész tágas és akár 560 kilométeres hatótávú Kia EV3-mal.
A Kia 2021-ben nem kis követ dobott a szabadidő-autók feszített tükrű tavába azzal, hogy piacra dobta a nem sokkal később az Év Autójának megválasztott, egyedi külsejű és tisztán elektromos hajtásláncú EV6-ot.
Két évvel később az EV9-cel folytatódott a történet, mely szintén egy semmi máshoz nem hasonlítható külsejű, ezúttal hatalmas doboz formájú elektromos SUV.
2024 pedig már arról a hivatalosan ma leleplezett EV3-ról szól, mely tulajdonképpen nem más, mint az EV9 mosásban összement kistestvére. Testközelből ismerkedtünk meg a vadonatúj fejlesztéssel, mely a koreai gyártó szerint kompakt mérete ellenére sok család esetében akár elsőszámú autóként is bevetésre kerülhet.
Eredetvizsgálat
Rögtön az elején nem árt tisztázni, hogy a Kiának jó ideje akad egy az EV3-hoz nagyon hasonló méretű elektromos modellje, a Niro EV, melynek aktuális generációja két éve van velünk.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi szükség van egy újabb hasonszőrű modellre? A válasz részben abban rejlik, hogy a kompakt SUV-ok piacának mérete, illetve a villanyautó szegmens is rekordmértékben növekszik, így bőven van ráció egy újabb ilyen jellegű Kiában.
Másrészt míg a Niro EV csak egy alapvetően belsőégésű motoros crossover lokálisan zéró emissziós verziója, addig az EV3 már a fogantatása pillanatától kezdve kifejezetten elektromos típusnak készül. Harmadrészt pedig az EV3-mal egyértelműen fiatalabb vásárlókat vesz célkeresztbe a Kia, mint a kívül-belül konzervatívabb hangvételű villanyos Niróval.
Nem mondanánk, hogy az újdonság külső formaterve mindenkinél azonnal betalál, azt azonban ki merjük jelenteni, hogy az EV3 egyértelműen a vagányabb karakterű, egyedi megjelenésű SUV-ok közé tartozik.
Zérő hűtőrács, aktív alsó lamellák, meghatározhatatlan formájú fényszórók és hátsó lámpák, hagyományos visszapillantók, rejtett első és duplán rejtett hátsó kilincsek, a szemet átverő módon megrajzolt kerékjárati ívek, jókora hátsó légterelő és 17-20 colos kerekek.
Pár éve talán még tanulmányautónak is sokkoló lett volna, ma viszont már tökéletesen sorozatgyártásra érett szaga van a külsejét tekintve Európában, egész konkrétan Frankfurtban tervezett új Kia.
És mi újság belül?
A nagyon hasonló magasság és szélesség mellett a Nirónál 12 centiméterrel rövidebb és 4 centiméterrel szerényebb tengelytávolságú EV3 belterét Dél-Koreában álmodták meg. A szépség megítélése ugyebár meglehetősen szubjektív dolog, azt viszont bátran állíthatjuk, hogy helyhiánytól sem elöl, sem hátul nem kell tartani.
A kényelmesre hangolt ülésekben vélhetően a hosszabb utak sem lesznek fárasztóak, ezzel kapcsolatban persze majd csak az őszi menetpróbát követően tudunk konkrétabban nyilatkozni.
Az EV9-ére hajazó műszerfalon egy 12,3 colos digitális műszeregység, egy 5,3 colos klímapanel és egy 12,3 colos infotainment kijelző található, ami minden esetben az alapfelszereltség része. A kijelzők kiváló minőségűek, a menürendszer egész jól áttekinthető, de a grafika talán lehetne picit modernebb.
A kiviteltől függően 2-3 küllős kormányon sokak örömére hagyományos nyomógombok figyelnek, és természetesen nagy teljesítményű USB-C portokat, vezeték nélküli mobiltöltőt, illetve wireless Apple CarPlay/Android Auto támogatást is kapunk.
Az összesen 28,5 kilogrammnyi újrahasznosított műanyagot felvonultató utastér minősége enyhén hullámzó, kopogósan kemény műanyagokat éppúgy találunk, mint finom tapintásérzetet biztosító felületekkel, az összhatás messze nem rossz.
A kiegészítő első csomagtér, a frunk ugyan mindössze csak 25 literes, a töltőkábelek viszont remekül elférnek itt, de akár egy hátizsák is begyömöszölhető ide.
A normál raktér 460-1250 literes, ami némileg elmarad a Niro EV 475-1392 literétől, de például a kicsit kisebb Volvo EX30, a Jeep Avenger és az ID.3 puttonyát simán veri.
Hajtóerő
A 0,267-es légellenállási együtthatójú, 80 százalékban fedett aljú EV3 204 lóerős villanymotorja elöl kapott helyet, és a Niro EV-ből már ismerős lehet.
A 0-ról 100-ra 7,4 másodperc alatt felpattanó elsőkerék-hajtású újdonság egy 58,3 kWh kapacitású akkumulátorból nyeri a működéséhez szükséges energiát.
A 10-ről 80 százalékra DC-n maximum 102 kW-tal mintegy 30 perc alatt feltölthető telep a gyári adatok szerint 410 kilométeres hatótávolságot biztosít, és piaconként eltérő, hogy a hatékonyságot javító hőszivattyú alapáras tétel, vagy esetleg fizetős extra.
AC-fronton egyelőre a 11 kW jelenti a platfont, azonban jó hír, hogy 2026-ól a 22 kW-os opció is elérhető lesz. Töltés közben pedig akár a középső kijelzőn történő netflixezéssel vagy játszással is el lehet ütni az időt, az elérhető alkalmazások és tartalmak köre az ígéretek szerint fokozatosan növekedni fog.
A V2L funkciónak köszönhetően akár hajszárító vagy kávéfőző is meghajtható a kocsiról, a V2H és a V2G technológia révén pedig az otthonunk, illetve az elektromos hálózat felé is leadható elektromos áram.
Az akár 128 kW-tal is tölthető 81,4 kWh-os combosabb telep 560 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, és a némileg nagyobb tömeg miatt 7,7 másodpercre növeli a 0-100-as szintidőt.
Viszonyításképp, a Niro EV-t egyetlen fajta, maximum 100 kW-tal tölthető 64,8 kWh-s aksival gyártják, ami 460 kilométeres WLTP-hatótávval kecsegtet.
Az EV3-ból első körben a GT Line a legsportosabb hangulatú kivitel, a későbbiekben azonban érkezik a viselkedésre is sportos duplamotoros GT, mely összkerekes EV3 20 colos malomkő méretű kerekeken gördül, de a részletes specifikációit egyelőre sűrű homály fedi.
Konklúzió, árak, jövő
Az első személyes, bár még csak statikus találkozó után egyértelműen pozitívan tudunk nyilatkozni a Kia első dedikáltan elektromos kompakt SUV-járól, a jelek szerint mind az európai, mind az ázsiai fejlesztők apait-anyait beleadtak a projektbe.
Az EV3 egyértelműen menőbb formatervű, modernebb utasterű és adott esetben jelentősen nagyobb hatótávú, mint a Niro EV, ami cserébe picit tágasabbnak tűnik.
Most már csak azt lenne jó tudni, hogy mennyibe kerül a friss jövevény, melynek áráról egyelőre csak annyit mondtak a gyáriak, hogy hasonló lesz az elektromos Niróéhoz. Utóbbi 17,7 millió forinton nyit, tehát valahova ide érdemes előzetesen belőnünk az EV3 remélhetőleg azért alacsonyabb alapárát.
A Kia a 14,5 millió forinton nyitó Volvo EX30-at, a minimum 16,1 millió forintos elektromos Renault Megane-t és a 18,4 millió forinttól induló Volkswagen ID.3-at tartja az EV3 fő riválisának. Nem gyenge ellenfelek, melyek ellen nem ártana többek közt az árfegyvert is elsütni.
Házon belül az 58 kWh-s EV6 alaphangon 21,9 millió forintba kerül, a gigantikus EV9 a maga 99,8 kWh-s aksijával pedig kereken 30 millió forintot kóstál.
És hogy mit hoz a jövő? Nos idén például ujjlenyomattal indítható faceliftes EV6-ot, jövőre pedig olyan ígéretes újdonságokat, mint például a minden korábbinál kisebb és olcsóbb EV2 crossovert, az egyedi szedán EV4-et és a középkategóriás szabadidő-autók piacán debütáló EV5-öt, a bitangerős EV9 GT-ről nem is beszélve.