Alig több mint tíz év alatt, akárcsak a tekerőablakos kocsik, az ilyen autók is lényegében teljesen eltűnhetnek a kínálatból.
A brit CarGurus oldal felmérése szerint az országukban kapható közel háromszáz gépkocsitípus esetében a kézi váltóval is kapható modellek száma hat év alatt több mint a felére csökkent.
A kutatásról beszámoló Telegraph megjegyzi, hogy a Volvo, a Mercedes-Benz, a Jaguar és a Lexus is azon gyártók közé tartozik mostanra, amelyek már nem is kínálnak kézi váltós autókat.
A Jeep, a Land Rover, a Mini és a Honda is csak egy ilyet tart a kínálatában, míg a Volkswagen egyelőre tízféle modellt kínál kézi váltóval. A volumengyártók közül a Ford és a Hyundai tart még több modellt ilyen váltóval is, hat-hat típussal.
A kihalás üteme igazán gyorsnak tekinthető, ha azt vesszük, hogy a Society of Motor Manufacturers and Traders adatai szerint 2011-ben még az új autók értékesítésének több mint háromnegyede – 76 százaléka – kézi váltós volt. Tavalyra ez az arány 10 járműből kevesebb mint háromra – 28,7 százalékra – csökkent.
Az automata váltós autók tömeges megjelenése persze átalakította a képzést is: mostanra a briteknél egyre nagyobb számban, a tanulók 37 százalék választja a vezetési vizsgán, hogy ilyen váltós autóra legyen jogosítványa. Tavaly rekordmennyiségben, 324 064-en vizsgáztak kizárólag automata váltós kocsira. Ez 2022 óta egyharmados növekedést jelent, és 269 százalékkal több, mint az egy évtizeddel korábbi adat volt.
A kézi sebességváltókat hagyományosan az automatákhoz képest alacsonyabb költségük és jobb üzemanyag-fogyasztásuk miatt kedvelték. Ez mára nem igaz, az automaták legalább olyan hatékonyak, mint a manuális testvéreik, a nagyobb darabszámok miatt olcsóbbak is lettek, és akár jobb fogyasztási adatokat is el lehet érni velük, mint egy hagyományos váltós autóval. A menetdinamikában sem jelentenek hátrányt, sőt többségükben gyorsabban kapcsolgatnak, mint ahogy azt kézzel tehetnénk.