Autó hvg.hu 2024. március. 27. 14:05

Nálunk egy év szabadságvesztés, máshol akár százmilliós bírság jár a kilométeróra-tekerésért

A különböző országok nagyon eltérő módon kezelik az ilyen csalásokat: van olyan, ahol nincs erre vonatkozó hatályos jogszabály.

A carVertical járműadatokkal foglalkozó cég által végzett kutatás azt mutatja, hogy a különböző országok eltérően kezelik a kilométerórák manipulálásával elkövetett csalásokat. Például Franciaországban akár 300 ezer eurós (118 millió forint) pénzbírsággal is sújthatják a hamisítókat, míg Magyarországon elvileg akár egy évig terjedő szabadságvesztést kockáztat, akit rajtakapnak. A csalók azonban gyakran elkerülik a súlyos büntetéseket, és ez a helyzet a legtöbb országban hasonlóan alakul.

Szlovákiában 5000 és 50 000 euró (1,9 – 19 millió forint) közötti bírságot szabnak ki a kilométeróra-csalókra, és akár két évig terjedő börtönbüntetést is kaphatnak. Horvátországban nincs konkrét jogi említés a manipulációnak, de gyakorlatban csalásnak számít, s akár öt évig terjedő szabadságvesztést is kaphatnak.

Kilométeróra-csalás
Carvertical

A carVertical szakértői szerint, átlagosan 3000 eurós (1,2 millió forint) bírsággal kalkulálva, Magyarország akár évi 151 millió eurót (60 milliárd forint) is beszedhetne, ha a hatóságok szigorúan fellépnének a csalók ellen. Más országokban, mint Lengyelországban vagy Franciaországban, ugyanakkor szigorúbb büntetéseket alkalmaznak, például akár öt évig terjedő börtönbüntetést, de gyakran inkább pénzbírságokkal szankcionálják a jogsértéseket. A szigorúbb jogszabályokkal nem jár feltétlenül együtt a kevesebb csalási eset, hiszen a futásteljesítmény-csalás regionális probléma is: Kelet-Európában gyakoribb, mint Nyugaton, az alacsonyabb jövedelmek és az importált autók nagy száma miatt.

Szélsőséges példa Lettország, ahol rendkívül alacsony, mindössze 100 és 1000 euró közötti bírságot szabnak ki a futásteljesítmény-hamisításért, ami nem arányos a probléma súlyával, hiszen itt az adatok szerint az autók 12,9 százalékán manipulált a futásteljesítmény, miközben 2020 óta egyetlen eljárás sem indult.

Ennél a 15 autótípusnál a legjellemzőbb a kilométeróra-tekerés

Több mint félmillió autó adatai alapján állítottak fel konkrét autótípusokra vonatkozó statisztikai sorrendet.

Az ilyen bűncselekmények bizonyítása problémás is, különösen a határokon átívelő tranzakciók esetén, amelyek lehetővé teszik, hogy az autót egy országban jegyezzék be, majd másikban hamis futásteljesítménnyel adják el.

Magyarországon sem túl gyakori, hogy elítélnek valakit kilométeróra-csalás miatt. Egy szabálysértőt 240 ezer forintos pénzbírsággal sújtottak néhány éve, aki 500 ezer kilométerrel hamisította meg egy jármű futásteljesítményét. Azonban ez az összeg aránytalanul alacsony a hamisított futásteljesítmény miatt elszenvedett anyagi veszteséghez képest. Egy három évvel ezelőtti cikk szerint pedig összesen egy esetben indítványozott szabadságvesztést is az ügyészség egy óratekerő ellen.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.