A Brexit miatt, úgy tűnik, csak kiskapukon keresztül lehetett bizonyos adatokhoz hozzáférni.
Már az EU történetének legnagyobb adat- és adatvédelmi incidenseként emlegetik azt a gyakorlatot, hogy az olasz rendőrségen keresztül szereztek adatokat egy londoni bírságbehajtó cég számára.
Az ügy lényege, hogy London egyes részeire csak nullaemissziós, vagy alacsony károsanyag-kibocsátású autóval lehet ingyen behajtani. Ezek az ULEZ vagy LEZ zónák. Akinek ilyen autója van, annak is regisztrálnia kell, különben megbüntetik. Akinek nem ilyen az autója, annak borsos behajtási díjat kell fizetni, vagy ha ezt nem teszi, bírságot kap. A bírságokat persze nagyon gyakran külföldiek kapják, akiknek az adatait, úgy tűnik, jogellenesen szerezték meg.
Az olasz adatvédelmi hatóság figyelmét a belga kormány hívta fel arra, hogy egy meg nem nevezett rendőrségi szervezeti egység visszaélt a hivatalos hatáskörével, és továbbította belga járművezetők személyes adatait az Euro Parking Collections vállalatnak, amelyet a londoni közlekedési vállalat (TfL) alkalmaz, hogy kiszabja az ilyen bírságokat – írja cikkében a The Guardian.
A holland és a német hatóságok szintén közölték, hogy egy olaszországi ügynök illegálisan hozzáférhetett az adatbázisukhoz, amit egy belga képviselő "az EU történetének legnagyobb adat- és adatvédelmi incidensének" nevezett.
A bírságok egyébként azért jogellenesek, mert a Brexit óta a nemzeti jogszabályok csak bűncselekmények esetén teszik lehetővé, hogy az Egyesült Királyság hozzáférjen az uniós polgárok személyes adataihoz, az Ulez-szabályok megsértése pedig polgári jogi jogsértésnek minősül.
Belgiumban egyébként már felfüggesztettek egy bírósági végrehajtót, akit azzal gyanúsítottak, hogy a mostanihoz hasonló nevű Euro Parking nevében jogtalanul lépett be a belga járműadatbázisba. Az Euro Parking 2021 óta több mint 330 000 bírságot szabott ki, amelyek közül néhány több ezer euróra rúgott.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.