Többek közt a nehéz teherautóknál jelentkező súlyos sofőrhiány miatt, egyre több furgont használ sok cég, mert ezeket bárki vezetheti B kategóriás jogosítvánnyal is.
Közös nyílt levélben kérték az Európai Parlament képviselőit az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) munkacsoportjai a kisteherautó-vezetők szakmai képzésének szabályozására – írja a Közlekedéstudományi Intézet oldala. A nonprofit szervezet azt szeretné elérni, hogy az autóbusz-vezetőkhöz hasonlóan támasszon az EP szigorúbb szakmai követelményeket a kisteherautó-sofőrökkel szemben is.
Mint írják 2018-ban például a halálos balesetek 11 százalékát okozták kistehergépjárművek az Európai Unió útjain, ami 2630 ember halálát jelentette. Tízből négy esetben a halálos áldozatok gyalogosok, kerékpárosok és motorosok voltak.
Az online vásárlások súlyának növekedése, a városokban jellemző zsúfoltság és a nagyobb teherautóknál jelentkező súlyos sofőrhiány miatt viszont egyre több a furgon az utakon, amelyeket bárki vezethet B kategóriás jogosítvánnyal. Ennek nyomán egyre nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek a furgonok.
A szervezet a balesetveszély csökkentése miatt átfogó képzést szorgalmaz a kisteherautó-vezetők számára, amely kiterjedne a biztonságos be- és kirakodásra, a rakomány rögzítésére, a tolatásra és rámpa vagy rakodóhely mellé/elé parkolás szabályos és biztonságos végrehajtására, sőt a biztonsági öv használatának fontosságára is, ami ebben a járműkategóriában arányaiban kisebb az átlagosnál.
Az ETSC más közlekedésbiztonsági kérdésben is aktív, javasolták bizonyos életkor felett az időszakos KRESZ-vizsga bevezetését és ellenezték, hogy a sofőrhiány mérséklése érdekében már akár 17 éveseket is nehéz-tehergépjárművek volánja mögé engedjenek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.