Elég zavaros használtautó-piacnak számítunk nemzetközi összehasonlításban.
A carVertical autóipari adatszolgáltató készített egy listát az egyes európai piacokat átláthatóságuk alapján rangsorolva. Magyarország az eredmények alapján 17. helyen áll a vizsgált 25 ország közül.
Az egyik legnagyobb gond a manipulált futásteljesítmény itthon, a saját adatbázisukban szereplő autók 6,1 százaléka még mindig ilyen. Egy hamisított autó kilométer-számlálóját átlagosan 74 786 km-rel tekerik vissza – írják. Ami a baleseteket illeti, Magyarországon az autók 56,7%-a sérült már meg kisebb-nagyobb mértékben, az átlagos kárérték az esetükben pedig 3409 euró (1,3 millió forint).
A kutatás szerint a legátláthatóbb ország az Egyesült Királyság. Mivel a szigetországban nem vesznek a kontinentális Európában használt balkormányos autókat, az importarány nagyon alacsony (2,2%), ez pedig közvetlenül összefügg azzal, hogy a használtautó-piacon lényegesen kevesebb visszaélés tapasztalható. Magyar szempontból talán a legfontosabb német piac szintén viszonylag átlátható, 3,36 százalék a visszatekert órás autók aránya, az átlag pedig 64 ezer kilométer amennyivel csökkentik a megtett kilométerek számát.
A vizsgált országok közül Ukrajna, Lettország, Litvánia, Észtország, Románia és Lengyelország bizonyult a legkevésbé átlátható piacnak. A helyzet Ukrajnában a legrosszabb, ahol az autók 8,5%-át manipulálták, és 49,7%-a sérült és gond nélkül visszatekerik az autók óráját átlagosan közel 100 ezer kilométerrel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.