Az autósok fele szerint a sofőrök másik fele mindig rosszkor és rosszul használja a ködlámpát. Kétségtelen, hogy ami egyik pillanatban még indokolt, a másik percben már zavaró lesz. Így van ez a ködlámpával is.
Megérkezett az ősz, amikor az autósok egyre gyakrabban találkozhatnak ködös útszakaszokkal, kisebb-nagyobb ködfoltokkal. Jellemzően a reggeli órákban, a munkába indulásnál nehezíti meg a járművezetők helyzetét a köd, ráadásul éppen ekkor kapcsolódik le a közvilágítás is, amely tovább korlátozza a tájékozódást. A megváltozott látási viszonyok mentén persze minden évben sarkalatos kérdés, hogy az autósok hogyan használják a ködlámpát.
A legfontosabb – és talán ez okozza a legtöbb problémát –, hogy egyértelmű ökölszabály továbbra sincs nálunk. A látási viszonyok döntik el, hogy a ködfényszóró, illetve a hátsó ködlámpa mikor és mire használható. A jogszabály mindössze arra tér ki, hogy az első ködfényszóró köd, hóesés, felhőszakadás, esetleg porfelhő esetén az úttest megvilágítását javítja. A hátsó ködlámpa pedig arra való, hogy sűrű köd esetén az előttünk lévő járművet jobban észlelhetővé tegye – ezért az első ködlámpákkal szemben – ez kötelező is az autókon. Magyarul csak abban az esetben szabad bekapcsolni a ködlámpát, ha arra a látási viszonyok romlása miatt ténylegesen szükség van.
Amire szintén érdemes felhívni a figyelmet, hogy a Kresz szerint a távolsági fényszóró vagy a tompított fényszóró mellett vagy helyett is használható a ködfényszóró és teljes értékű világító berendezésnek számít a korlátozott látási viszonyok között.
Orosz rulett a meggondolatlan előzés ködben, két autós rá a példa - videó
Centiken múltak a balesetek részben a látási viszonyok miatt.
Bár minden országra a saját előírásai mérvadóak, Németországban például a ködlámpák használatát is konkrétabban fogalmazzák meg, és talán nem életszerűtlen ezek alapján hozzáállni itthon is. Náluk autópályán és a gyorsforgalmi utakon 150 méter alatti látótávolság esetén kell bekapcsolni az első ködlámpát. Lakott területen kívül 100-120 méter, lakott területen belül pedig 60-70 méternél rövidebb látótávolság esetén kell használni a ködfényszórót. A ködzárófényt pedig kizárólag erős ködben, 50 méternél rövidebb látótávolság esetén szabad bekapcsolni.
Ha viszont a látási viszonyok nem indokolják a ködlámpák nappali/éjszakai használatát, akkor pórul is járhatunk, ugyanis a rendőrök akár 30 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak a bekapcsolt ködlámpával közlekedőkre.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.