A Magyar Suzuki Zrt. Budaörsön adta át a szolgálatra felkészített kocsikat az Országos Mentőszolgálatnak, a helyszínen ismerkedtünk meg a 2 milliárd forintos flotta autóival.
Az Országos Mentőszolgálat jelenleg mintegy 1040 darab, valamivel 6 év alatti átlagéletkorú mentőautót és közel 300 mentéstámogató járművet használ, melyekhez most és az elkövetkezendő hetekben 170 vadonatúj ügyeleti kocsi csatlakozik.
Mint azt a hétfő délutáni budaörsi hivatalos átadón megtudtuk, a 2 milliárd forintos új flottában 100 Suzuki Vitara és 70 Suzuki S-Cross található.
Az Esztergomban gyártott, olcsón és egyszerűen fenntartható szabadidő-autók közül a Vitarák közül 60 elsőkerék- és 40 összkerék-hajtású, a S-Crossok mindegyikének csak az első kereke hajtott.
Az összes autó 1,4 literes 4 hengeres turbós benzinmotorra épülő 130 lóerős és 235 Nm nyomatékú lágyhibrid hajtással és hatfokozatú kéziváltóval, közepes GL+ felszereltségi szinttel rendelkezik. A hasmagasság mindkét esetben 17,5 centiméter, terepjárásra értelemszerűen elsősorban az összkerekes verziók alkalmasak.
A 3 millió forintos ügyeleti csomagnak részét képezi többek közt a komplett fóliázás és matricázás, az alacsony légellenállású és fogyasztású LED-es fényhíd, a hűtőrácsba szerelt villogó, az extra tetőantenna, a gyári csomagtér elválasztó rács és a csomagtartóban elhelyezett praktikus tárolórendszer. Utóbbi miatt a pótkerék nem lenne hozzáférhető, így defektjavító megoldás található az autókban.
A középső érintőkijelző mellett kapott helyet a kivehető rádióvevő tartója, a fényhíd és a sziréna kezelőszerve a kézifékkar mellé került.
Az átalakítás során nemcsak a tető- és ajtókárpitot, hanem többek közt a műszerfal borításait és a lámpákat is kiszerelték, az elmúlt hónapokban naponta három autóból vált ügyeleti kocsi.
Mint megtudtuk, a hajtásláncot és a felfüggesztést nem módosították, a 300 ezer kilométeres, illetve 5 éves garancia viszont eltér a Suzuki által a normál személyautókra biztosított garanciától.
Az 5-6 liter körüli átlagfogyasztású lágyhibrid Vitara polgári változatait 7-9 millió forintos áron jegyzik, a hasonló hajtással szerelt, de kicsit nagyobb S-Cross személyautókért 7,5-9,7 millió forintot kérnek.
Nem ez az első alkalom, hogy Suzukikat kap a Mentőszolgálat, 2021-ben 21 Vitara került be a gépparkba.
Az idén 75 esztendős OMSZ munkatársai elmondták, hogy a vasárnap véget ért Atlétikai Világbajnokságon már használtak néhány új Suzukit, a nagyszabású rendezvényen mintegy ezer mentős teljesített szolgálatot.
Csató Gábor, a mentősök főigazgatója hangsúlyozta, hogy a nem betegszállításra szánt új járműveket a 1830-as számra érkezett hívásokra küldik majd ki, mely vármegyei ügyeleti telefonszámot akkor kell hívni, ha "kicsi a baj". Ha "nagy a baj", akkor továbbra is a 112-t kell tárcsázni, és rövid időn belül érkezni fog egy mentőautó.
A délután 4 óra után és hétvégén igénybe vehető új ügyeleti rendszer első körben Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom és Szabolcs-Szatmár Bereg vármegyékben vált elérhetővé, szeptembertől pedig Baranya, Jász-Nagykun-Szolnok és Veszprém is csatlakozik a rendszerhez.
Idén február óta eddig mintegy 100 ezer beteget láttak el az új ügyeleti rendszerben.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.