A Toyota prémiummárkájának újdonsága 30 centiméterrel rövidebb az eddigi legkisebb Lexus divatterepjárónál, az UX-nél. Íme a hibrid LBX, amely most először kifejezetten az európai piac igényeinek megfelelően lett kialakítva.
Sokáig a 4,35 méteres CT volt a Lexus legrövidebb modellje, ám mióta ez a kompakt kikopott a kínálatból, az UX divatterepjáró vált a japán márka legkisebb autójává.
Most azonban itt van, megérkezett a 4,49 méteres UX-nél jelentősen kisebb, mindössze 4,19 méter hosszú LBX, mellyel a milánói nemzetközi bemutatón ismerkedtünk meg először testközelből, egyelőre csak statikus formában.
Fókuszban Európa
A 2010-ben debütált LFA szupersportkocsi után ez a második olyan Lexus, melynek típusjelzése a megszokott kettő helyett három betűt vonultat fel. Az LBX kifejtve annyit tesz, hogy Lexus Breakthrough Crossover, és arra utal, hogy a Toyota prémiummárkája egy újabb piaci szegmensbe kíván betörni.
Az LBX ezen túlmenően a tekintetben is áttörést jelent, hogy ezt a Lexust most először kifejezetten az európai piaci igényeknek megfelelően alakították ki.
Míg az UX körülbelül akkora, mint a BMW X2, a Mercedes GLA vagy a Volvo XC40, addig az új LBX az Audi Q2 méretkategóriájában áll rajtvonalhoz, és szintén ilyen 4,2 méter körüli modellnek ígérkezik a Volvo hamarosan érkező legkisebb SUV-ja, a tisztán elektromos hajtáslánccal támadó EX30.
A TNGA-B platform már ismerős lehet az Aygo X, a Yaris és a Yaris Cross kapcsán, és az LBX házon belüli legközelebbi rokona egyértelműen a Yaris Cross. Utóbbi Toyotánál hajszálnyival hosszabb, szélesebb, alacsonyabb és nagyobb tengelytávolságú az új Lexus, design fronton viszont már sokkal nagyobbak a különbségek.
A többi Lexusról jól ismert orsó formájú hűtőrács ezúttal kisebb és a teteje le lett vágva, karakteresek az adaptív LED-es fényszórók, a hátsó lámpatesteket fénycsík köti össze. Az első és hátsó túlnyúlások rövidek, a kerekek 18 colos méretűek, az ablakmosó folyadék elegáns és praktikus módon magából a lapátból kerül a szélvédőre, a hátsó rendszám alulra, a lökhárítóba került.
Szálljunk be!
Az utastér minősége nagyon rendben van, abszolút nincs olyan érzésünk, mintha csak egy egyszerűen átbrandelt drágább Yaris Crossban ülnénk.
A műszerfalat az UX-nél nagyobb NX-en debütált Tazuna koncepció jegyében úgy alakították ki, hogy minden a lehető legkönnyebben leolvasható, elérhető legyen. Ebben a Lexusban debütál elsőként a 12,3 colos digitális műszeregység, melytől jobbra egy 9,8 colos képátlójú érintőkijelző teljesít szolgálatot.
Az OTA-módon frissíthető szoftver a Hey Lexus vezényszó kimondásával hangparancsokból is ért, és természetesen az Apple CarPlay és Android Auto támogatás sem hiányzik.
A hangulatvilágítás 50 színt vonultat fel, a digitális kulcs bármelyik ismerősünkkel egyszerűen megosztható, ezenkívül pedig arra is lehetőség van, hogy szűk parkolóhelyek esetén a kocsi mellett állva, a telefonunk kijelzőjét nyomkodva parkoljunk ki/be az LBX-szel. A 13 hangszórós hi-fi-t szokás szerint a Mark Levinson szállítja, és a helytakarékosság jegyében ezúttal a hátsó ajtóba került a mélynyomó.
A helykínálatra az első sorban nem lehet panasz, hátul viszont már szűkös a lábtér. A 320 literes csomagtartó közelebb áll az UX szuperkicsi puttonyához, mint a Yaris Cross kicsit méretesebb csomagteréhez, és a csomagokat pakoláskor elég magasra kell emelni.
A nagyobb és drágább testvérmodellekről érkezett az elektronikus kilincs, ami nemcsak divatos (bár nem süllyesztett), hanem egyben a biztonságot is növeli: hátulról érkező autó vagy biciklis esetén megvédi a bentről kiszállni szándékozókat a balesetveszélyes ajtónyitástól.
Hajtóerő
Az egyfajta öntöltő, vagyis zöld rendszám nélküli hibrid hajtáslánccal készülő crossover "szíve" egy 1,5 literes 3 hengeres szívó benzinmotor, mely az elektromos rásegítéssel kiegészülve 136 lóerőt, illetve 185 Nm-t képes leadni. Viszonyításképp, a Yaris Cross hasonló hajtása 116 lóerős, a faceliftes Yaris erősebb kivitele 130 lóerőt tud, az UX 2 literes 4 hengeres motorra épülő hibrid technikája pedig 184 lóerős produkciót ad elő.
A fokozatmentes eCVT erőátvitellel, a kicsi és könnyű újfajta Ni-MH akkumulátorral és masszív zajszigeteléssel felvértezett LBX alaphelyzetben elsőkerék-hajtású, de a Yaris Crosshoz hasonlóan összkerekes változat is készül belőle.
Az 1280 kilogrammos tömege révén manapság már igen könnyűnek mondható, 10,4 méteres fordulókörű kompakt SUV 9,2 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100-as tempóra (Yaris Cross: 10,9-11,8 másodperc), és rövidebb távokat, akár nagy sebesség mellett is képes megtenni tisztán elektromos módban.
A relatíve jól felszerelt alapmodell felett négy magasabb felszereltségi szint, úgynevezett "atmoszféra" található a kínálatban. Az egyszínű Elegant és Relax mellett a kéttónusú fényezést és sportosabb, dinamikusabb hangulatot felvonultató Emotion és Cool áll a vásárlók rendelkezésére, illetve a későbbiekben olyan szinten személyre lehet majd szabni az LBX-et, hogy megadhatjuk például a biztonsági öv, illetve akár a díszítő varrás színét is.
Negatívum, hogy tetőablak egyáltalán nem rendelhető, amit a tömegközéppont alacsonyan tartásával indokol a gyártó, mi viszont inkább szimpla spórolásra gyanakszunk.
Mikortól kapható?
A sorozatgyártás 2023 végén, a szállítás 2024 elején kezdődik meg, a Japánból érkező LBX ára egyelőre ismeretlen. A Lexus azzal számol, hogy az első évben több mint 25 ezres mennyiséget értékesít majd belőle Európában, illetve ezenkívül néhány egyéb piacon, így például a gyártó hazájában is kapható lesz a típus.
Viszonyításképp, a Yaris Cross normál benzinmotorral 8,2-9,9 millió forintba, hibrid hajtással 9,4-13,9 millió forintba kerül, a hibrid Lexus UX-ért pedig kiviteltől függően 13,4-19,9 millió forintot kérnek el. Míg az UX-ből tisztán elektromos verzió is kapható 204 lóerővel és 450 kilométeres hatótávval, az LBX várhatóan megmarad hibridnek.
Az Audi Q2 110 lovas 1 literes 3 hengeres benzinmotorra épülő alapmodellje 10,8 millió forinttól indul, a 135 lóerős 1,5 literes 4 hengeres benzines modellért pedig minimum 11,4 millió forintot kérnek el, és ezek még csak kézi váltós négykarikások.
Hétfokozatú automata váltóval és 150 lóerővel 12,4 millió forinton nyit a Q2, mely Quattro összkerékhajtással és dízelmotorral is rendelhető.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.