Autó hvg.hu 2022. november. 04. 16:58

2025-re Európa autóimportőrré válhat, ami korábban elképzelhetetlen volt

Alig több mint fél évtizede még 1,7 millió autó exporttöbblete volt Európának, de ez nagyon gyorsan változik.

Évtizedekig a nyugat-európai autóiparra a kontinens jólétének garanciájaként tekintettek. A gyártók azonban mostanság már kemény versenyre készülhetnek a kínai márkákkal szemben – írja a német Spiegel a PwC tanácsadó cég felmérése alapján, amely szerint Európa 2025-től több autót importál majd, mint amennyit exportál.

A portál által szemlézett felmérés szerint, miközben a kínai gyártók egyre több tisztán elektromos modellt (BEV) adnak el Európában, az itteni és az amerikai gyártók egyre nagyobb arányban helyezik át Kínába a villanyautóik gyártását. 

Tavaly az európai autógyártók 35 ezer elektromos autót hoztak Kínából Európába, idén ez várhatóan megduplázódik. A tanulmány szerint három év alatt csaknem 800 ezer kínai gyártású autót lehet értékesíteni Európában, ami érdekesebb, hogy mindebből 330 ezret európai autógyártók kínai üzemeiben készülnek. A trend eredményeként pedig oda juthatunk, hogy Európa 2025-re 221 ezres importtöbbletben lesz – a belső égésű motoros és elektromos autókat is beleszámítva –, miközben 2015-ben még 1,7 millió jármű exporttöbblete volt.

Az európai autógyártáson a tanulmány szerint több oldalról is jelentős a nyomás: a megszakadt ellátási láncok mellett az európai gyártókat különösen terhelik a megnövekedett energiaárak. Emellett az Egyesült Államokban és más országokban sokkal aktívabb iparpolitika működik, amely bizonyos iparágakat támogat, és lokalizálja az ellátási láncokat.

Példátlan, 1200 milliárd dollárnyi összeget költenének az autógyártók a villanyautós világra

Láthatóan teljes erejével mozgásba lendült az autóipar az elektromos átállás irányába, és ha a terveik szerint haladnak, 2030-ra az új autók fele már elektromos lesz.

Az európai gyártók ráadásul a közelmúltban a szállítási problémák miatt elsősorban a drágábban eladható elektromos modellek előállítására fókuszáltak. A kínai gyártók viszont ezt kihasználva terjeszkedésbe kezdenek Európában, olcsó elektromos modelleket, új technológiát és új koncepciókat kínálnak az európai vevőknek. „Ennek eredményeként azt látjuk, hogy egyetlen európai modell sincs a világ öt legkelendőbb elektromos autója közt” – mondta Felix Kuhnert, a PwC iparági szakértője.

A német autógyártók egyelőre növekednek Kínában és az idei év első három negyedévében 4,1 százalékra növelték piaci részesedésüket. Hazai pályán ugyanakkor kezdik érezni a versenyt a kínai gyártók felől: "Bár ezek a gyártók Európában eddig csekély szerepet játszottak, 2030-ra az európai elektromosautó-piac öt százalékát szerezhetik meg" – mondja Felix Kuhnert.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.