Európa dízelautó-piaca az elmúlt években teljes hanyatláson ment keresztül, amely azt jelenti, 2030-ra nagyjából egy százalék közelébe esik az új dízelautók részesedése a piacon.
Az európai dízelautó-piac 2015-ben volt a csúcson, amikor a gázolajos autók részaránya elérte a 48 százalékot a teljes piacot tekintve. A dízelek előnye nem csak a jobb üzemanyag-hatékonyságból származott, hanem abból is, hogy sok piacon eleve olcsóbb volt a gázolaj, mint a benzin. A legjobb időket követő egy évtizeden belül azonban a számuk 10 százalékos részaránnyá zsugorodott. A változást jól szemlélteti, hogy dízelek eladásai több mint tíz éven át meghaladták éves szinten a hétmillió darabot Európában. Az idei évre szóló számítások már csak 2 milliós értékesítésről szólnak.
A just auto.com oldalon megjelent cikk az dízelek hanyatlásának okait is tárgyalja, amely azzal kezdi, hogy hajlamosak vagyunk a VW 2015-ös dízelgate kirobbanását tekinteni a dízel hanyatlásának kezdetére, de valójában már korábban valós forgatókönyv volt a gázolajos autók visszaszorulása.
A gázolajos autók alapvetően a benzineseknél kedvezőbb CO2-emissziójuk kapcsán kerültek előnyös helyzetbe a szabályalkotók szemében is a benzinesekkel szemben, ugyanakkor egy idő után a nitrogén-oxid és szálló por elleni harc is előtérbe került a környezetvédelemben, amelyben a dízelek rosszabbak voltak, mint a benzines autók és csak drága emissziókezelő egységekkel lehet csak csökkenteni a károsanyag-kibocsátásukat.
Ezzel egy időben a turbótechnológia, ami a dízeleket hatékonnyá tette, a benzines autóknál is egyre nagyobb teret nyert. Ehhez csatlakozott, hogy az elmúlt évtized közepén büntetőadóztatással kezdték ellehetetleníteni dízelautókat egyes kormányzatok, ami gyorsan csökkentette a korábban megszerzett előnyüket a benzines autókkal szemben.
A nagy léptékű villamosítás megjelenése tovább gyorsította a dízelről való átállást. A dízelmotorok fejlesztése mára teljesen leállt Európában, és csak azok az Euro 6-os motorok, amelyeket a kezdetektől fogva úgy fejlesztettek, hogy megfeleljenek az Euro 7-es szabványoknak élhetik majd az évtized közepét – írja a just-auto.com. Az természetesen fontos megjegyezni azt is, hogy a benzinmotorokra lényegében hasonló sors vár, miután 2035-től az EU-ban nem lehet belső égésű motoros új autókat forgalomba helyezni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.